Δρ. Καλλιόπη Μέγαρη

Διαχείριση άγχους: Απλές καθημερινές συμβουλές

Διαχείριση άγχους: Απλές καθημερινές συμβουλές

Δρ. Καλλιόπη Μέγαρη
γυναίκα ακολουθεί απλές καθημερινές συμβουλές για τη διαχείριση άγχους
Image credit: Matt Reiter / unsplash.com

Η εμφάνιση κι εξάπλωση του ιού SARS-CoV-2, είχε σαν αποτέλεσμα το χαρακτηρισμό από τον Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας της λοίμωξης που προκαλείται από αυτόν (COVID-19), ως πανδημία. Εξαιτίας της κατάστασης αυτής, τα συναισθήματα τα οποία κυριαρχούν είναι η αβεβαιότητα, το άγχος, και η απελπισία. Οι αρνητικές συμπεριφορές που εμφανίζονται είναι η άρνηση και η φτωχή ψυχοκοινωνική προσαρμογή.


Η θετική ψυχολογία με πρωτοπόρο τον Martin Seligman (1998), εστιάζει στη θετική, προσαρμοστική, δημιουργική και συναισθηματική πλευρά της ανθρώπινης συμπεριφοράς. Η θετική ψυχολογία σου παρέχει το λόγο για τον οποίο αξίζει να ζει κανείς. Για την αντιμετώπιση όλων αυτών χρησιμοποιούνται τα θετικά συναισθήματα.

Τα θετικά συναισθήματα θεωρούνται ΑΝΤΙΔΟΤΟ των επιπτώσεων των αρνητικών συναισθημάτων. Συντελούν στη διεύρυνση του ρεπερτορίου σκέψης – δράσης, ενώ βοηθούν στο να βρίσκουμε εναλλακτικούς τρόπους ως προς την αντιμετώπιση των δυσκολιών. Επιπλέον, ενισχύουν τη διεύρυνση της μάθησης, μειώνουν το άγχος και αναπτύσσουν την απόκτηση μεγαλύτερης ψυχικής ανθεκτικότητας.


Διαβάστε σχετικά: Η ζωή μετά τον COVID-19. Ο ρόλος της ψυχολογικής ανθεκτικότητας


Τι μπορούμε να κάνουμε για την καταπολέμηση του άγχους και των αρνητικών συναισθημάτων.

  • Σκεφτόμαστε ένα θετικό πράγμα κάθε μέρα. Αυτό μπορεί να είναι μια σκηνή από τη ζωή μας, η οποία μας έκανε να νιώθουμε χαρά και ευτυχία ή κάτι που μας φέρνει αισιοδοξία και ελπίδα για το μέλλον σε προσωπικό επίπεδο.
  • Εστιάζουμε στις ανθρώπινες σχέσεις και στην ανάπτυξη τους.
  • Βάζουμε ένα μικρό καθημερινό στόχο να κάνουμε ένα “δώρο” σε κάποιον, όχι απαραίτητα σε οικονομικό επίπεδο, αλλά σε ψυχολογικό επίπεδο όπως ένα χαμόγελο, ένας καλός λόγος, και να αφιερώσουμε λίγο από το χρόνο μας σε κάποιον συνάνθρωπο μας.
  • Κάνουμε μικρά βήματα, με ένα πράγμα τη φορά. Σκεφτόμαστε το παρόν και τη σημερινή μέρα. Με το αύριο θα ασχοληθούμε όταν αυτό έρθει.
  • Αγαπάμε τον εαυτό μας, ενισχύουμε την αυτοπεποίθηση μας, με απολογισμό των θετικών πραγμάτων που έχουμε καταφέρει ως τώρα.
  • Φροντίζουμε τον εαυτό μας για να μπορούμε να φροντίσουμε και τους αγαπημένους μας.
  • Βοηθάμε όπου και όπως μπορούμε το συνάνθρωπο μας, που μπορεί να έχει ανάγκη, στα πλαίσια των δυνατοτήτων μας. Η βοήθεια αυτή μπορεί να είναι μια απλή πράξη όπως το να σηκώσουμε το τηλέφωνο μας και να τον ρωτήσουμε αν είναι καλά.
  • Χαμογελάμε όσο περισσότερο μπορούμε, όχι γιατί χαιρόμαστε με την υπάρχουσα κατάσταση αλλά γιατί το χαμόγελο είναι δύναμη.
  • Είναι σημαντικό να εκφράζουμε και να αποδεχόμαστε αυτό που νιώθουμε, τα συναισθήματα μας, είτε θετικά είτε αρνητικά.
  • Αποφεύγουμε το αλκοόλ, και το κάπνισμα γιατί επιβαρύνουν ακόμη περισσότερο την ψυχική μας υγεία, ενώ είναι επιστημονικά αποδεδειγμένο ότι η διακοπή τους ευνοεί την ψυχική υγεία.
  • Επικοινωνούμε με ανθρώπους που νιώθουμε ότι μας στηρίζουν και είναι ψυχικά κοντά μας.
  • Απολαμβάνουμε μικρές στιγμές ευτυχίας.
  • Μπορούμε να εστιάσουμε στα θετικά της ζωής μας και να απολαύσουμε όσο μπορούμε τις στιγμές με τη συντροφιά των αγαπημένων μας ανθρώπων. Ας δώσουμε σημασία σε κάθε μικρή στιγμή, αναγνωρίζοντας αυτά που είναι πραγματικά σημαντικά για μας.

Διαβάστε σχετικά: Όχι άλλος φόβος! H θετική ψυχολογία ως αντίδοτο στον COVID-19


  • Ηρεμούμε με απλές ασκήσεις , όπως διαφραγματική αναπνοή, περπάτημα (5’- 10’).
  • Έχουμε πίστη στον εαυτό μας, συνεχίζουμε να είμαστε ικανοί και δυνατοί ως άνθρωποι κι εφόσον έχουμε ήδη καταφέρει σημαντικά πράγματα, στο μέλλον πολύ πιθανόν να καταφέρουμε ακόμη περισσότερα.
  • Τέλος, είναι σημαντικό να γνωρίζουμε ότι δεν χρειάζεται ούτε να ντρεπόμαστε, ούτε να ενοχοποιούμε τον εαυτό μας ή τους άλλους για τα αρνητικά συναισθήματα που νοιώθουμε εμείς και οι άλλοι.
Κάντε like στην σελίδα μας στο Facebook 
Ακολουθήστε μας στο Twitter 

Εγγραφείτε για να λαμβάνετε το newsletter μας!

Βρείτε μας στα...