Πόσο διαρκεί και ποια είναι τα συμπτώματα της απότομης διακοπής του Xanax

γυναίκα αγοράζει από φαρμακείο Xanax
Image credit: senivpetro / freepik.com

Το Xanax (αλπραζολάμη) είναι ένα κοινό φάρμακο κατά του άγχους. Οι γιατροί το συνταγογραφούν για ασθενείς που παλεύουν με την αϋπνία και ψυχολογικά προβλήματα, όπως υπερβολικό άγχος, κρίσεις πανικού και διαταραχή μετατραυματικού στρες (ΔΜΤΣ).

Το Xanax μπορεί να βοηθήσει τους ανθρώπους που βρίσκονται σε οξεία δυσφορία, αλλά δεν προορίζεται για μακροχρόνια χρήση. Η μακροχρόνια χρήση βενζοδιαζεπινών όπως το Xanax μπορεί ενδεχομένως να δημιουργήσει προβλήματα εξάρτησης και στέρησης1.

Επισκόπηση της διακοπής του Xanax

Ακόμη και αν λαμβάνετε το Xanax μόνο για μια περίοδο μερικών ημερών, ενδέχεται να αναπτύξετε εξάρτηση από το φάρμακο. Αυτό σημαίνει ότι πιθανότατα θα αντιμετωπίσετε το στερητικό σύνδρομο του Xanax ή τα δυσάρεστα σωματικά και ψυχικά συμπτώματα της διακοπής του φαρμάκου. Η ένταση των συμπτωμάτων σας εξαρτάται από τη δοσολογία σας ή από το πόσο Xanax παίρνετε και για πόσο χρονικό διάστημα.

Η διακοπή του Xanax είναι ιατρικά σοβαρή. Εάν το παίρνατε αρκετές φορές την ημέρα, τότε η διακοπή θα χρειαστεί χρόνο, υπομονή και αποφασιστικότητα. Ο μόνος ασφαλής τρόπος για να το διακόψετε, είναι να μειώσετε αργά τη δόση σας υπό την καθοδήγηση ενός γιατρού.

Το 2017 στις ΗΠΑ, οι γιατροί έγραψαν σχεδόν 45 εκατομμύρια συνταγές για αλπραζολάμη (Xanax)2. Οι απερίσκεπτες πρακτικές συνταγογράφησης έχουν συμβάλει σε χιλιάδες περιπτώσεις εξάρτησης και κατάχρησης. Η έρευνα δείχνει ότι το 2018, εκτιμάται ότι 5,4 εκατομμύρια άτομα ηλικίας άνω των 12 ετών έκαναν κατάχρηση συνταγογραφούμενων βενζοδιαζεπινών όπως το Xanax3.

Διαβάστε σχετικά: 5 ψυχοτρόπα φάρμακα που άλλαξαν την ιστορία της Ψυχιατρικής

Πόσο διαρκεί η στέρηση του Xanax;

Τα συμπτώματα της στέρησης του Xanax εμφανίζονται συνήθως εντός 8 έως 12 ωρών από την τελευταία σας δόση. Εάν δεν καταφέρετε να μειώσετε τη δόση σας, τα συμπτώματα στέρησης θα γίνονται όλο και πιο έντονα. Η στέρηση είναι γενικά χειρότερη τη δεύτερη ημέρα και βελτιώνεται μέχρι την τέταρτη ή πέμπτη ημέρα, ωστόσο τα οξέα συμπτώματα μπορεί να διαρκέσουν σημαντικά περισσότερο.

Πρώιμα συμπτώματα στέρησης: Αυτά τα συμπτώματα εμφανίζονται συνήθως εντός των δύο πρώτων ημερών μετά την τελευταία σας δόση. Συνήθως περιλαμβάνουν: πονοκεφάλους, αϋπνία, άγχος, ανησυχία και/ή κρίσεις πανικού.

Οξέα συμπτώματα στέρησης: Τα συμπτώματα τείνουν να κορυφώνονται μεταξύ της τρίτης ημέρας και της πέμπτης ή έκτης ημέρας μετά την τελευταία σας δόση. Τα πρόσθετα συμπτώματα μπορεί να περιλαμβάνουν: ψευδαισθήσεις, επιθετικότητα, σύγχυση, προβλήματα μνήμης4, υψηλή αρτηριακή πίεση5, μυϊκούς πόνους, ναυτία, τρόμο και άλλα.

Όψιμη στέρηση: Μετά από περίπου μία εβδομάδα απόσυρσης του Xanax, τα σωματικά συμπτώματα μπορεί να γίνουν πιο ανεκτά ωστόσο, μπορεί να εμφανιστούν και άλλα συμπτώματα μετά την περίοδο αυτή, τα οποία περιλαμβάνουν επιθυμία για Xanax, άγχος ή κατάθλιψη, αϋπνία ή/και αυτοκτονικό ιδεασμό6.

Σύμφωνα με εκτιμήσεις, περίπου το 10% έως 25% των ατόμων που κάνουν μακροχρόνια χρήση βενζοδιαζεπινών εμφανίζουν αυτό που είναι γνωστό ως παρατεταμένη στέρηση7.

Η παρατεταμένη στέρηση είναι μια παρατεταμένη εμπειρία στέρησης που χαρακτηρίζεται από κύματα ήπιων ψυχολογικών συμπτωμάτων που έρχονται και παρέρχονται κατά τη διάρκεια αρκετών μηνών. Η παρατεταμένη στέρηση του Xanax μπορεί να διαρκέσει έως και ένα έτος.

Παράγοντες που επηρεάζουν τη στέρηση του Xanax

Η στέρηση του Xanax δεν είναι ίδια για όλους καθώς υπάρχουν μοναδικοί παράγοντες που υπεισέρχονται στη διαδικασία. Φροντίστε να συμβουλευτείτε έναν ψυχίατρο αν έχετε οποιεσδήποτε από τις ενδεικτικά παρακάτω καταστάσεις ψυχικής υγείας:

Διαταραχή πανικού: Μια μικρή μελέτη διαπίστωσε ότι 15 από τους 17 ασθενείς με διαταραχή πανικού που έλαβαν θεραπεία με αλπραζολάμη εμφάνισαν ξανά κρίσεις πανικού (ορισμένοι σε υψηλότερα επίπεδα από ό,τι πριν από τη θεραπεία) μετά τη διακοπή του Xanax. Αυτοί οι ασθενείς σταμάτησαν το Xanax μετά από τέσσερις εβδομάδες, ωστόσο αυτό το φαινόμενο ανάκαμψης εξακολουθούσε να εμφανίζεται.

Διαταραχή μετατραυματικού στρες (ΔΤΜΣ): Σε μια άλλη μικρή μελέτη και οι οκτώ ασθενείς με ΔΤΜΣ που διέκοψαν τη χορήγηση του Xanax μετά από οκτώ εβδομάδες παρουσίασαν επιδείνωση του άγχους, διαταραχή του ύπνου, εφιάλτες, ευερεθιστότητα, οργή και αυτοκτονικό ιδεασμό8.

Εγκυμοσύνη: Εάν είστε έγκυος, διατρέχετε αυξημένο κίνδυνο εμφάνισης συμπτωμάτων στέρησης του Xanax, συμπεριλαμβανομένων των επιληπτικών κρίσεων.

Σημείωση: Το άρθρο δεν υποκαθιστά την ιατρική συμβουλευτική αλλά παρέχει μόνο ενημερωτική πληροφόρηση. Η διακοπή του Xanax είναι ιατρικά σοβαρή. Ο μόνος ασφαλής τρόπος για να το διακόψετε είναι υπό την καθοδήγηση ενός γιατρού.

Έρευνες:

1. Brett J, Murnion B. Management of benzodiazepine misuse and dependence. Aust Prescr. 2015;38(5):152–155. doi:10.18773/austprescr.2015.055

2. U.S. Department of Justice, Drug Enforcement Administration, Drug & Chemical Evaluation Section. Benzodiazepines.

3. Substance Abuse and Mental Health Services Administration. Key Substance Use and Mental Health Indicators in the United States: Results from the 2018 National Survey on Drug Use and Health.

4. Edinoff AN, Nix CA, Hollier J, et al. Benzodiazepines: Uses, dangers, and clinical considerations. Neurology International. 2021;13(4):594-607. doi:10.3390/neurolint13040059

5. Páll A, Becs G, Erdei A, et al. Pseudopheochromocytoma induced by anxiolytic withdrawal. Eur J Med Res. 2014;19(1):53. doi:10.1186/s40001-014-0053-9

6. Cato V, Holländare F, Nordenskjöld A, Sellin T. Association between benzodiazepines and suicide risk: a matched case-control study. BMC Psychiatry. 2019;19(1). doi:10.1186/s12888-019-2312-3

7. Hood SD, Norman A, Hince DA, Melichar JK, Hulse GK. Benzodiazepine dependence and its treatment with low dose flumazenil. Br J Clin Pharmacol. 2014;77(2):285–294. doi:10.1111/bcp.12023