Η κατάθλιψη σχετίζεται με την ταχύτερη γήρανση του εγκεφάλου και την άνοια

άνδρας που πέφτει στο κενό από ένα φως

Μια νέα μετά-ανάλυση στο journal Psychological Medicine υποστηρίζει ότι η κατάθλιψη μπορεί να επιταχύνει τη γήρανση του εγκεφάλου. Αυτή η συσχέτιση, θα μπορούσε να καταστήσει την κατάθλιψη παράγοντα κινδύνου για την άνοια και την ηλικιακή γνωστική πτώση.

Ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας αναφέρει ότι η κατάθλιψη είναι η κύρια αιτία της αναπηρίας παγκοσμίως. Επηρεάζει περισσότερα από 300 εκατομμύρια ανθρώπους σε όλο τον κόσμο.

Προηγούμενη έρευνα1 έχει επίσης συνδέσει την κατάθλιψη και την άνοια. Σύμφωνα με μελέτη του 20132, τα άτομα που αναπτύσσουν κατάθλιψη μετά την ηλικία των 70 ετών είναι πιο πιθανό να πάθουν άνοια. Μια άλλη μελέτη του 20133 έδειξε ότι όταν η κατάθλιψη εμφανίστηκε με ήπια γνωστική εξασθένηση, οι άνθρωποι είχαν περισσότερες πιθανότητες να αναπτύξουν άνοια.

Κατάθλιψη, άνοια, και γήρανση του εγκέφαλου

Οι ερευνητές ανέλυσαν δεδομένα από 34 μελέτες που περιελάμβαναν συνολικά 71.244 άτομα. Οι περισσότερες από τις μελέτες εξέτασαν την κατάθλιψη, αν και πέντε εξέτασαν τα συμπτώματα άγχους. Κανένας από τους συμμετέχοντες στις μελέτες δεν είχε άνοια στην αρχή της έρευνας.

Τα δεδομένα έδειξαν μια σημαντική συσχέτιση μεταξύ της κατάθλιψης και της γνωσιακής πτώσης. Τα άτομα με κατάθλιψη είχαν περισσότερες πιθανότητες να έχουν γνωστικές διαταραχές αργότερα στη ζωή τους και υπήρχε κίνδυνος να αναπτύξουν ελλείμματα στην ταχύτητα επεξεργασίας πληροφοριών, την εκτελεστική λειτουργία και τη μνήμη.

Αυτή η τάση υποδεικνύει ότι η κατάθλιψη μπορεί να γερνάει τον εγκέφαλο πιο γρήγορα. Θα μπορούσε επίσης να αλλάξει τον τρόπο με τον οποίο ο εγκέφαλος γερνάει. (Δεν υπήρξαν αρκετές μελέτες ανησυχίας για τη διεξαγωγή της μετά-ανάλυσης για το άγχος.)

Τα άτομα με άνοια μπορεί να μην εμφανίζουν συμπτώματα όπως απώλεια μνήμης για μεγάλο χρονικό διάστημα. Οι ερευνητές της μελέτης υπογραμμίζουν ότι οι ψυχίατροι και ψυχολόγοι μπορεί να χρειαστεί να παρακολουθήσουν άτομα με κατάθλιψη για τυχόν εμφάνιση ενδείξεων γνωσιακής πτώσης. Αν και η άνοια δεν είναι θεραπεύσιμη, οι πρώτες παρεμβάσεις μπορεί να βοηθήσουν στη διαχείριση των συμπτωμάτων.

Η κατάθλιψη είναι θεραπεύσιμη και η θεραπεία της μπορεί να βοηθήσει. Ο σωστός θεραπευτής μπορεί να διδάξει σε έναν άνθρωπο με κατάθλιψη πώς να κατανοήσει και να διαχειριστεί τα συναισθήματά του. Η θεραπεία μπορεί να βοηθήσει ένα άτομο να βελτιώσει τις σχέσεις του και να θέσει σε εφαρμογή υγιείς αλλαγές στον τρόπο ζωής. Η φαρμακευτική αγωγή μπορεί επίσης να μειώσει τα συμπτώματα κατάθλιψης, ιδιαίτερα όταν χρησιμοποιείται σε συνδυασμό με τη κατάλληλη θεραπεία.

RafVoud

Πηγή: goodtherapy.org
Απόδοση: Ραφαέλα Βουδουραγκάκη

Έρευνα: 1. Bielak, Allison A.M., Denis Gerstorf, Kim M. Kiely, Kaarin J. Anstey, and Mary Luszcz. “Depressive Symptoms Predict Decline in Perceptual Speed in Older Adulthood.”Psychology and Aging 26.3 (2011): 576-83. Print.

2. Heser, K., et al. (2013). Age of major depression onset, depressive symptoms, and risk for subsequent dementia: Results of the German study on ageing, cognition, and dementia in primary care patients (AgeCoDe). Psychological Medicine 43.8 (2013): 1597-610.

3. Luppa, M., Luck, T., Ritschel, F., Angermeyer, M.C., Villringer, A., et al. (2013). Depression and incident dementia. An 8-year population-based prospective study. PLoS ONE