PsychologyNow Team

10 τρόποι για να παραμείνετε ψυχικά υγιείς σε έναν άκρως διαδικτυακό κόσμο

10 τρόποι για να παραμείνετε ψυχικά υγιείς σε έναν άκρως διαδικτυακό κόσμο

PsychologyNow Team
γυναίκα παραμένει ψυχικά υγιής σε έναν άκρως διαδικτυακό κόσμο
Image credit: Vlada Karpovich/ pexels.com

Αναλάβετε τον έλεγχο του διαδικτυακού κόσμου σας και της επίδρασης που έχει στην ψυχική ευεξία σας. 


Τα τελευταία είκοσι χρόνια, η τεχνολογία και η προσβασιμότητα σε αυτήν έχουν αναπτυχθεί με πολύ γρήγορους ρυθμούς. Το διαδίκτυο έχει γίνει ιδιαίτερα δημοφιλές, τα έξυπνα τηλέφωνα έχουν γίνει κανόνας στη ζωή μας και τα κοινωνικά δίκτυα έχουν γίνει κυρίαρχος τρόπος σύνδεσης. Το ανθρώπινο εξελικτικό ρολόι έχει υποστεί πολλαπλές αλλαγές, μέσα σε ένα μικρό χρονικό διάστημα. Γι’ αυτό δεν αποτελεί έκπληξη το γεγονός ότι κάποιες μέρες αισθάνεστε υπερβολικά φορτισμένοι.

Μπορεί να είναι δύσκολο να αποσυνδεθείς όπως και να ξέρεις πώς να συμπεριφερθείς διαδικτυακά. Είναι πρόκληση να διαχειρίζεσαι την κριτική που κάποιες προέρχεται από αγνώστους. Είναι άβολο να θέλεις πιο πολλά «likes». Πρέπει να κάνω περισσότερες ή λιγότερες αναρτήσεις; Τι πρέπει να πω; Είναι αρκετά καλή αυτή η φωτογραφία; Φαίνομαι όμορφος  /η; Γιατί αυτός / ή έχει πιο πολλά likes και ακόλουθους από μένα; Οι ερωτήσεις είναι ατελείωτες και η αυτό-αμφισβήτηση σε κυριεύει, αν την αφήσεις.

Ωστόσο, μπορείς να μάθεις να χτίζεις μια θετική σχέση με τον διαδικτυακό κόσμο. Ακολουθούν χρήσιμες συμβουλές:

1. Υπενθύμισε στον εαυτό σου ότι ο διαδικτυακός κόσμος δεν είναι ο αληθινός κόσμος

Μπορούμε να διαβάζουμε ειδήσεις και να βλέπουμε στιγμιότυπα από τις ζωές των άλλων, όμως και τα δύο είναι υποκειμενικά. Οι ειδήσεις προβάλλονται με τέτοιο τρόπο για να ελκύσουν περισσότερους αναγνώστες, ενώ οι άνθρωποι στα κοινωνικά δίκτυα κάνουν το ίδιο, μοιράζοντας τις καλύτερες στιγμές από τις ζωές τους.

Δεν πρέπει να παρερμηνεύουμε αυτές τις εικόνες με την ακριβή αναπαράσταση της ζωής. Είναι απλά οι καλύτερες στιγμές τους και όπως και εμείς, έτσι και αυτοί αντιμετωπίζουν τις δικές τους προκλήσεις στο παρασκήνιο.


Διαβάστε σχετικά: «Τηλεφωνικό Τείχος»: Πώς τα κινητά τηλέφωνα αποξενώνουν την οικογένεια


2. Ξεκινήστε και τελειώστε την ημέρα σας εκτός διαδικτύου

Περάστε τα 30 πρώτα λεπτά της ημέρας όντας συνδεδεμένοι με τον εαυτό σας και τον κόσμο σας, παρά με τον διαδικτυακό κόσμο. Μπορείτε να ασκηθείτε, να καταγράψετε τις σκέψεις σας ή απλά να χαλαρώσετε. Επαναλάβετε το ίδιο και το βράδυ. Αφιερώστε τα τελευταία 30 λεπτά της ημέρας σας εκτός διαδικτύου και μακριά από οθόνες. Διαβάστε ένα βιβλίο, μιλήστε με τον σύντροφό σας, παίξτε με το κατοικίδιό σας ή απλά πιείτε λίγο τσάι. Το σώμα σας και το μυαλό σας θα χαλαρώσουν, προετοιμάζοντάς σας για έναν ποιοτικό ύπνο.

3. Μην ασχολείστε με τρολς

Όσον περισσότερο χρόνο περνάτε στο διαδίκτυο, τόσο πιθανότερο είναι να συναντήσετε αρνητικούς ανθρώπους. Αυτοί οι άνθρωποι έχουν ξεχάσει ότι υπάρχουν αληθινοί άνθρωποι πίσω από τις οθόνες, οι οποίοι πληγώνονται, διαβάζοντας τα σχόλιά τους. Μην ασχολείστε μαζί τους. Αντιθέτως, εστιάστε την προσοχή σας στα θετικά σχόλια. Αν σας επιτίθενται τρολς, μπλοκάρετέ τους από τη σελίδα σας. Υπενθυμίστε στον εαυτό σας ότι δεν είστε εσείς υπαίτιοι για τη συμπεριφορά τους, αλλά οι ίδιοι.

4. Κάντε ψηφιακή αποτοξίνωση

Έχετε τον έλεγχο της ζωής σας και του χρόνου που περνάτε στο διαδίκτυο. Μπορείτε να αποσυνδεθείτε όποτε εσείς θέλετε. Γιατί να μην περάσετε ολόκληρη ή τη μισή Κυριακή εκτός διαδικτύου; Αυτό σημαίνει όχι κοινωνικά δίκτυα, όχι σερφάρισμα στο διαδίκτυο, όχι email.

Όταν αισθανθείτε άνετα με την ημερήσια αποτοξίνωση, μπορείτε να την επεκτείνετε σε ένα ολόκληρο σαββατοκύριακο, σε μια εβδομάδα, ή ακόμη και σε έναν μήνα. Πρόκειται για κάτι που ωφελεί την ψυχική σας υγεία. Χρειάζεται να επιτρέψετε στο μυαλό σας να ξεκουραστεί προκειμένου να το διατηρήσετε υγιές και ευτυχισμένο. 

5. Περιορίστε τον χρόνο που περνάτε διαδικτυακά

Βάλτε ένα χρονικό όριο ως προς τον χρόνο που περνάτε στο διαδίκτυο. Διαφορετικά, εύκολα μπορεί να παρασυρθείτε σε ένα αέναο διαδικτυακό ταξίδι. Αυτό θα έχει ως αποτέλεσμα τον εκνευρισμό καθώς ξοδεύετε τον πολύτιμο χρόνο σας διαβάζοντας ή ψάχνοντας άσχετα πράγματα που δεν σας αφορούν καν. Επίσης, είναι πιθανό να καταλήξετε να κατακλυστείτε από πληροφορίες και από ένα άσχημο συναίσθημα για τον εαυτό σας, ιδιαίτερα αν χάνεστε στο Instagram.

6. Σταματήστε την παρακολούθηση των κοινωνικών δικτύων από ανία

Έχετε τελειώσει τις δουλειές σας, έχετε φάει το φαγητό σας, ενώ αισθάνεστε πολύ κουρασμένοι για να διαβάσετε και δεν θέλετε να παρακολουθήσετε κάποια ταινία. Οπότε, παίρνετε το κινητό σας, μπαίνετε στα κοινωνικά δίκτυα και «σκρολάρετε» χωρίς λόγο, σκοπό και αιτία. Αυτό όμως δεν σας ωφελεί κάπου. Αντ’ αυτού, καθίστε απολαμβάνοντας τη σιωπή ή ακούγοντας μουσική. Κάντε κάτι που σας εμπνέει, σας επιμορφώνει ή που σας βοηθάει να συνδεθείτε με τον εαυτό σας.

7. Αποφύγετε το διαδίκτυο όταν αισθάνεστε πεσμένοι

Αν αισθάνεστε στρεσαρισμένοι, αγχωμένοι ή πεσμένοι, αποφύγετε να μπαίνετε στο διαδίκτυο. Το πιθανότερο είναι να πέσετε στην παγίδα της σύγκρισης και να καταλήξετε να αισθάνεστε ανασφαλής με τον εαυτό σας. Επίσης, είναι πιθανό να αντιλαμβάνεστε τα νέα πιο δραματικά από ό, τι είναι στην πραγματικότητα και να αισθάνεστε αβοήθητοι. Αντί να μπείτε στο διαδίκτυο, μπορείτε να τηλεφωνήσετε σε έναν φίλο ή ένα μέλος της οικογένειας σας.

Μπορείτε να πάτε μια βόλτα, να κάνετε ένα χαλαρωτικό μπάνιο ή να δείτε μια ευχάριστη ταινία. Μπορείτε ακόμη και να κλάψετε - είναι φυσιολογικό να αισθάνεται κανείς πεσμένος, καθώς είναι μέρος της ανθρώπινης φύσης. Απλά, τέτοιες στιγμές, καλό είναι να αποφεύγετε τον διαδικτυακό κόσμο καθώς μπορεί γρήγορα νιώσετε συντετριμμένοι.

8. Μην αισθάνεστε την υποχρέωση να κάνετε αναρτήσεις

Οι αναρτήσεις που κάνετε στην ιστοσελίδα σας, στο blog σας ή στα κοινωνικά δίκτυα εξαρτώνται αποκλειστικά από εσάς. Η συχνότητα που κάνετε αναρτήσεις επίσης εξαρτάται από εσάς. Οι χώροι αυτοί σας ανήκουν και αυτό σημαίνει ότι εσείς φτιάχνετε τους κανόνες, εσείς αποφασίζετε ποιες συζητήσεις θα κάνετε και ποιες όχι και για ποια θέματα θα εκφραστείτε με πάθος ή όχι. Θα κάνετε ό,τι θέλετε εσείς και όποτε το αποφασίσετε.


Διαβάστε σχετικά: Δημιουργώντας μία ψεύτικη ταυτότητα στα κοινωνικά δίκτυα


9. Αν δεν έχετε να πείτε κάτι θετικό, τότε μην πείτε τίποτε

Μην καταλήξετε να γίνετε τρολ. Είναι απίστευτα εύκολο να γίνει κάτι τέτοιο, ειδικά μετά από μια κακή μέρα ή αν δείτε κάποιον να κατακρίνει ένα θέμα ή ένα άτομο που εσείς υποστηρίζετε. Ωστόσο, είναι καλύτερο να μην το κάνετε. Η συμμετοχή στην αρνητικότητα δημιουργεί μόνο περισσότερη αρνητικότητα. Αν θέλετε να πείτε κάτι, ας είναι κάτι εποικοδομητικό. Ενημερώστε το άτομο που δέχεται επίθεση ώστε να μπλοκάρει τα τρολς.

Στείλτε ένα μήνυμα συμπαράστασης ενημερώνοντάς το ότι νοιάζεστε γι’ αυτό και ότι τα αρνητικά σχόλια δεν επηρεάζουν τη γνώμη που έχετε γι’ αυτό. Αυτό δεν σημαίνει την εξάλειψη αντίθετων απόψεων ή συζήτησης, αλλά λειτουργώντας πάντα με σεβασμό και συμπόνοια. Όλοι μας μπορούμε να έχουμε απόψεις αλλά δεν θα πρέπει να επιτιθέμεθα ο ένας στον άλλον.

10. Τα likes ή οι ακόλουθοί σας δεν αντικατοπτρίζουν την αξία σας

Κάποιος / α που έχει περισσότερα likes ή ακόλουθους από εσάς δεν είναι καλύτερος / η από εσάς. Είμαστε όλοι άνθρωποι και είμαστε όλοι ίσοι, παρά την ιεραρχική φύση των κοινωνιών μας ή το περιεχόμενο των αναρτήσεων μας στα κοινωνικά δίκτυα.


Έφη Μεσιτίδου
Απόδοση: Έφη Μεσιτίδου

Επιμέλεια: PsychologyNow.gr
Πηγή

 

 

Κάντε like στην σελίδα μας στο Facebook 
Ακολουθήστε μας στο Twitter 

Εγγραφείτε για να λαμβάνετε το newsletter μας!

Βρείτε μας στα...