PsychologyNow Team

Η αξιοποίηση της διαίσθησης για την αυτο-φροντίδα μας

Η αξιοποίηση της διαίσθησης για την αυτο-φροντίδα μας

PsychologyNow Team
άντρας κάθεται στο γρασίδι αγναντεύοντας τα βουνά

Η διαίσθηση μερικές φορές θεωρείται ως η έκτη αίσθηση. Βασικά, πρόκειται για μία εσωτερική γνώση, η οποία δεν εμπλέκει το μυαλό, τις πνευματικές ή τις λογικές διαδικασίες.


Έχει να κάνει με το να αισθανόμαστε κάτι ενστικτωδώς χωρίς να χρειάζεται να γίνουμε αναλυτικοί. Όταν έχουμε ένα διαισθητικό συναίσθημα, λαμβάνουμε ιδέες που δεν γνωρίζουμε από που προέρχονται.

Ακολουθώντας τη διαίσθησή μας σημαίνει ότι μπορούμε να ακούσουμε με προσοχή την εσωτερική φωνή μας, η οποία μπορεί να είναι ένα εξαιρετικό εργαλείο στη διαδικασία λήψης αποφάσεων. Μια μελέτη που διεξήχθη από τους Lufityanto, Donkin και Pearson (2016) διαπίστωσε ότι οι μη συνειδητές συναισθηματικές πληροφορίες μπορούν να ενισχύσουν την ακρίβεια της λήψης αποφάσεων, αυξάνοντας ταυτόχρονα την αίσθηση της αυτοπεποίθησης του ατόμου. Επιπλέον, βρέθηκε ότι η διαίσθηση επιτάχυνε την διαδικασία λήψης αποφάσεων. Αυτές οι ενδιαφέρουσες πληροφορίες προσφέρουν την επιβεβαίωση ότι η εμπιστοσύνη απέναντι στην εσωτερική φωνή και τη διαίσθησή μας έχουν θετικά αποτελέσματα.

Σύμφωνα με τον διαπροσωπικό ψυχολόγο Frances Vaughan (1998), η διαισθητική συνείδηση ​​εμπίπτει σε τέσσερις βασικές κατηγορίες: σωματική, συναισθηματική, ψυχική και πνευματική, τις οποίες μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε ανεξάρτητα τη μία από την άλλη.

Ένα παράδειγμα εσωτερικής γνώσης που σχετίζεται με τον φυσικό εαυτό μπορεί να είναι όταν βρισκόμαστε σε μια ανασφαλή ή άβολη κατάσταση και αισθανόμαστε μία αίσθηση στο σώμα μας, όπως πονοκέφαλο, στομαχόπονο ή άγχος. Κάτι τέτοιο υποδεικνύει σε ένα είδος εσωτερικής γνώσης: Μαθαίνοντας να εμπιστεύεσαι τις σωματικές αποκρίσεις σου αποτελεί μέρος της μάθησης να εμπιστεύεσαι τη διαίσθησή σου. Εάν το σώμα σας σας δίνει κάποιες πληροφορίες, τότε είναι καλή ιδέα να τις ακούσετε καθώς μπορεί να εξασφαλίσουν την ασφάλειά σας. Αν έχετε συνήθως την ίδια απόκριση στην ίδια κατάσταση, μπορεί να έχει να κάνει με ένα προϋπάρχον τραύμα (παιδική ηλικία). Η επίγνωση αυτής της κατάστασης μπορεί να σας βοηθήσετε να ανταπεξέλθετε καλύτερα.

Ένα παράδειγμα συναισθηματικής εσωτερικής γνώσης είναι όταν αισθάνεσαι ότι η ενέργεια κάποιων είναι θετική ή αρνητική. Τις περισσότερες φορές, αυτό θα επηρεάσει τη συμπεριφορά σας όταν συναναστρέφεστε μαζί τους. Συχνά μπορεί να μην υπάρχει ένας ιδιαίτερος λόγος για τον οποίο αισθάνεστε έτσι - απλά έχετε αυτή την αίσθηση.

Η πνευματική εσωτερική γνώση, σύμφωνα με τον Vaughan, σχετίζεται με μία επίγνωση στην οποία έχουμε πρόσβαση μέσω εικόνων ή της εσωτερικής όρασης. Μπορεί να αρχίσετε να βλέπετε ξεκάθαρα μοτίβα σε μία κατάσταση, η οποία μπορεί μέχρι πρόσφατα μπορεί να σας φαινόταν χαοτική. Αυτό το είδος εσωτερικής γνώσης ή διαίσθησης αναφέρεται μερικές φορές ως έχω ένα προαίσθημα.

Πώς να αξιοποιήσετε τη διαίσθησή σας

Τακτική καταγραφή

Η καταγραφή είναι ένας εξαιρετικός τρόπος για να αξιοποιήσετε τη διαίσθησή σας. Για παράδειγμα, προσπαθήστε να σκεφτείτε μια πρόσφατη κατάσταση για την οποία θα θέλατε να έχετε περισσότερη διορατικότητα. Εστιάστε σε αυτό το γεγονός και δώστε προσοχή στις σκέψεις που προκύπτουν. Γράψτε στο ημερολόγιο σας τι έρχεται στο μυαλό σας.

Δημιουργική απεικόνιση

Η δημιουργική απεικόνιση είναι μια τεχνική όπου κλείνετε τα μάτια σας και χρησιμοποιείτε τη φαντασία σας για να δημιουργήσετε αυτό που θέλετε στη ζωή σας. Οι διαφραγματικές αναπνοές είναι ένα πολύ χρήσιμο συνδυαστικό εργαλείο. Η δημιουργική απεικόνιση μπορεί να σας ανοίξει νέες δημιουργικές ιδέες που θα σας βοηθήσουν να αξιοποιήσετε τη διαίσθησή σας.


Πηγή: psychcentral.com
Απόδοση-Επιμέλεια: PsychologyNow.gr

Κάντε like στην σελίδα μας στο Facebook 
Ακολουθήστε μας στο Twitter 

Εγγραφείτε για να λαμβάνετε το newsletter μας!

Βρείτε μας στα...