PsychologyNow Team

Η εργασιακή κατάθλιψη και η διάχυσή της στο επαγγελματικό περιβάλλον

Η εργασιακή κατάθλιψη και η διάχυσή της στο επαγγελματικό περιβάλλον

PsychologyNow Team

Ο καθηγητής Jarrod Haar, από τη Σχολή Διοίκησης του Πανεπιστημίου Massey, ερευνά τη διαδικασία συναισθηματικής μεταδοτικότητας στο χώρο εργασίας και σημειώνει ότι είναι η πρώτη φορά που ασχολείται κανείς ερευνητικά με αυτό το αντικείμενο.


«Τι ακριβώς εννοούμε με τον όρο συναισθηματική μεταδοτικότητα στο χώρο εργασίας: Είσαι το αφεντικό μου και έρχεσαι στη δουλειά με πεσμένο ηθικό και καθόλου ενδιαφέρον να δουλέψεις. Αυτή η στάση σου με αποθαρρύνει ως υφιστάμενο και με κάνει να νιώθω αντίστοιχα», σημειώνει ο καθηγητής Haar.

«Μια απλή ερμηνεία θα ήταν ότι ‘ο ηγέτης φτερνίζεται και ο υπάλληλος αρρωσταίνει’ και αυτό είναι πραγματικά μια πολύ καλή παρομοίωση για να αντιληφθεί κανείς πώς η εργασιακή κατάθλιψη διαχέεται στο χώρο εργασίας».

Ο καθηγητής Haar διαπίστωσε ότι ένα 10% των managers δήλωσε ότι η εργασία τους, τους έκανε να νιώθουν καταθλιπτικά «ένα ορισμένο ή μεγαλύτερο χρονικό διάστημα». Είναι επίσης αρκετά ευθύς ώστε να επισημάνει ότι αυτή είναι μία αυτο-αναφερόμενη ψυχική κατάσταση και δεν αναφέρεται στην κατάθλιψη με την κλινική έννοια του όρου.

Το ίδιο ποσοστό της αυτο-αναφορικής κατάθλιψης – ένα 10% - βρέθηκε, μετά από διαδικασία συνέντευξης, ανάμεσα σε εκείνους τους υπαλλήλους που εργάζονται κάτω από τους ηγέτες της ομάδας, κατά την πρώτη φάση της μελέτης. Αλλά το αποτέλεσμα που είχε ενδιαφέρον ήταν η άμεση συσχέτιση μεταξύ των επιπέδων της κατάθλιψης των managers και των ομάδων υπαλλήλων που διαχειρίζονταν.

«Ζητήσαμε από τους εργαζόμενους να αξιολογήσουν την αποτελεσματικότητα των διευθυντικών στελεχών τους και διαπιστώσαμε ότι οι ηγέτες που δήλωσαν ότι υπέφεραν από κατάθλιψη, δεν είχαν δεχθεί καλή αξιολόγηση από την ομάδα τους» λέει ο καθηγητής Haar.

«Στη συνέχεια ζητήσαμε από τους υπαλλήλους να βαθμολογήσουν τα δικά τους επίπεδα κατάθλιψης και εδώ είναι όπου η έννοια της ‘μεταδοτικότητας’ μπαίνει στο παιχνίδι. Μπορέσαμε να βρούμε ότι οι managers που πάσχουν από κατάθλιψη,  είχαν υπαλλήλους οι οποίοι έπασχαν και εκείνοι από κατάθλιψη».

Ο καθηγητής Haar υποστηρίζει ότι η έρευνα του υπογραμμίζει τη σημασία της ευημερίας στο χώρο εργασίας, ιδίως των ηγετών της ομάδας.

«Οι ηγέτες που πάσχουν από κατάθλιψη δεν είναι τόσο αποτελεσματικοί στην εργασία τους, το οποίο είναι φυσικά άσχημο αλλά στη συνέχεια η κατάθλιψή και η κακή απόδοση τους, συμβάλλει στη δημιουργία κατάθλιψης των μελών της ομάδας τους».

«Είναι σαν μία σπειροειδής καθοδική πορεία που οι εταιρείες πρέπει να γνωρίζουν. Οι αγχωμένοι, δυσαρεστημένοι managers, θα επηρεάσουν αναπόφευκτα με αρνητικό τρόπο και τους υπαλλήλους τους».

Η μελέτη διαπίστωσε ότι οι ηγέτες που είχαν την αυτοεπίγνωση της ψυχικής τους κατάστασης ήταν σε θέση να αμβλύνουν, τουλάχιστον εν μέρει, την επίδραση της ψυχικής τους επιρροής στις ομάδες τους.

«Αυτοί είναι οι άνθρωποι που μπορούν να δουν ότι βρίσκονται σε ένα τέλμα και να κάνουν κάτι γι' αυτό. Καταλαβαίνουν ότι τα μέλη της ομάδας τους, εξακολουθούν να χρειάζονται την προσοχή και την ενέργειά τους και τον αντίκτυπο που θα έχουν στις ομάδες τους, εάν εμφανίζονται συνεχώς δυσαρεστημένοι και χωρίς ενδιαφέρον για τη δουλειά τους», λέει ο καθηγητής Haar.

Επίσης υποστηρίζει ότι ενώ η ανθεκτικότητα, είναι απαιτούμενο κριτήριο για την πρόσληψη στη θέση του manager, η αυτογνωσία θα μπορούσε στην πραγματικότητα να είναι πιο επιθυμητή.

«Το επίπεδο της ανθεκτικότητας είναι σημαντικό, αλλά θα πρέπει επίσης να εξετάσουμε την ίδια την οργάνωση. Αν ο χώρος εργασίας σας, σας προκαλεί υψηλά επίπεδα στρες και κατάθλιψης, θα προσπαθήσετε να προσλάβετε ανθρώπους που είναι αρκετά ανθεκτικοί για να επιβιώσουν εκεί ή θα πρέπει να αλλάξετε την οργανωτική κουλτούρα;»

Και ολοκληρώνει σημειώνοντας: «Οι εταιρείες μπορούν να παρέχουν ανάλογες υπηρεσίες ώστε να βοηθήσουν τους εργαζόμενους σε δύσκολες καταστάσεις. Με αυτό εννοώ απλά πράγματα, όπως να επιτρέψουν την καθιέρωση της ημέρας ψυχικής υγείας που μπορεί να κάνει πραγματικά διαφορά. Επίσης, αν μπορείτε να κάνετε τον επικεφαλή της ομάδας, να δεχθεί μία βραχυπρόθεσμη ψυχολογική υποστήριξη κατά τη στιγμή εμφάνισης μίας προσωπικής δυσκολίας,  τότε η παραγωγικότητα όλης της ομάδας θα ανέβει».


Πηγή: Massey University

Κάντε like στην σελίδα μας στο Facebook 
Ακολουθήστε μας στο Twitter 

Βρείτε μας στα...