Μια μελέτη βρίσκει την πιθανή αιτία των σχιζοφρενικών συμπτωμάτων

ζωγραφιά που δείχνει μία γυναίκα που μέσα στο μυαλό της βρέχει ενώ έξω έχει ήλιο

Η μη λειτουργική επικοινωνία μεταξύ παρεγκεφαλίδας και προμετωπιαίου φλοιού συνδέεται με συμπτώματα της σχιζοφρένειας.

Μια πρώτη στο είδος της μελέτη από την Ιατρική Σχολή του Πανεπιστημίου του Χάρβαρντ αναφέρει ότι η διακοπή της λειτουργικής επικοινωνίας μεταξύ της παρεγκεφαλίδας και του προμετωπιαίου φλοιού μπορεί να είναι η υποκείμενη ανατομική αιτία για την εμφάνιση συγκεκριμένων σχιζοφρενικών συμπτωμάτων. Η έρευνα δημοσιεύτηκε στο επιστημονικό περιοδικό The American Journal of Psychiatry.

Σε αυτή την πρωτοποριακή έρευνα, οι συγγραφείς χρησιμοποίησαν μια προσέγγιση δύο σταδίων για να προσδιορίσουν συμπτώματα σχιζοφρένειας μέσω της εμπειρικής εξέτασης της σύνδεσης της παρεγκεφαλίδας και του προμετωπιαίου φλοιού.

Υπάρχουν πολλές έρευνες, που διερευνούν τον τρόπο που διαφέρουν οι άνθρωποι με σχιζοφρένεια από τους ανθρώπους που δεν εμφανίζουν την ασθένεια αυτή, αλλά υπάρχει ελάχιστη βιβλιογραφία στην οποία χρησιμοποιούνται απεικονίσεις ασθενών με σχιζοφρένεια προκειμένου να εντοπιστούν οι βιολογικές διαφορές ανάμεσα σε αυτούς που εμφανίζουν ένα μεγάλο εύρος συμπτωμάτων και εκείνους με λιγότερα συμπτώματα, δηλώνει ο επικεφαλής συγγραφέας της μελέτης Rosco Brady Jr. καθηγητής ψυχιατρικής του Χάρβαρντ, ο οποίος προσθέτει ότι εάν μπορέσουμε να εντοπίσουμε τις διαφορές, ίσως να είμαστε σε θέση να παρέμβουμε.

Το πρώτο βήμα αυτής της διεπιστημονικής μελέτης χρησιμοποίησε αναλύσεις βασισμένες στην νευροαπεικόνιση δεδομένων σε κατάσταση ηρεμίας. Αυτή η ανάλυση έδειξε ότι η αρτιότητα του δικτύου επικοινωνίας ανάμεσα στην παρεγκεφαλίδα και τον προμετωπιαίο φλοιό συνδέεται με τη σοβαρότητα των συμπτωμάτων στην σχιζοφρένεια.

Η δεύτερη φάση της έρευνας βρήκε ότι πέντε ημέρες διακρανιακής μαγνητικής διέγερσης (TMS) δύο φορές ημερησίως στη μέση γραμμή της παρεγκεφαλίδας αποκαθιστούσαν την λειτουργική επικοινωνία παρεγκεφαλίδας και προμετωπιαίου φλοιού και ανακούφιζαν από τα ‘’δυσλειτουργικά’’ συμπτώματα της σχιζοφρένειας.

Κάποια από τα αρνητικά συμπτώματα της σχιζοφρένειας που επωφελήθηκαν από την διακρανιακή μαγνητική διέγερση περιλάμβαναν δυσκολία στη μη λεκτική επικοινωνία, ανηδονική ανικανότητα για ευχαρίστηση και σοβαρή έλλειψη κινήτρων. Το δίκτυο παρεγκεφαλίδας- προμετωπιαίου φλοιού δεν σχετίστηκε με ψευδαισθήσεις ή παραισθήσεις.

Για κάποιους ασθενείς με σχιζοφρένεια, η μη επεμβατική διέγερση του εγκεφάλου είχε ένα ισχυρό αντίκτυπο: για άλλους, όμως όχι, υποστηρίζουν οι ερευνητές. Σε κάθε περίπτωση, η επανασύνδεση του δικτύου υποδεικνύει το επίπεδο της βελτίωσης που βίωσε ο ασθενής. Για πρώτη φορά, γνωρίζουμε σε ποιο εγκεφαλικό κύκλωμα χρειάζεται να εστιάσουμε.

Οι συγγραφείς εξηγούν την σημασία αυτών των αποτελεσμάτων. Η διακοπή της συνδεσιμότητας σε ένα συγκεκριμένο δίκτυο του ραχιοπλευρικού προμετωπιαίου φλοιού και της παρεγκεφαλίδας σχετίστηκε άμεσα με την ένταση των αρνητικών συμπτωμάτων. Η αποκατάσταση της συνδεσιμότητας του δικτύου μέσω της διακρανιακής μαγνητικής διέγερσης σχετίστηκε με βελτίωση των αρνητικών συμπτωμάτων, επιδεικνύοντας μια στατιστικά σημαντική ισχυρή σχέση της βελτίωσης των αρνητικών συμπτωμάτων ως απόκριση στην αλλαγή της λειτουργικής συνδεσιμότητας.

Θέλαμε να διερευνήσουμε αν θα μπορούσαμε να αποκαταστήσουμε αυτό το κύκλωμα του εγκεφάλου μέσω μη επεμβατικής εγκεφαλικής διέγερσης, και αν μπορούσαμε να το κάνουμε αυτό, οι άνθρωποι θα έδειχναν βελτίωση; Η απάντηση είναι ότι φυσικά και βελτιώνονται. Πρόκειται για ένα ιδιαίτερα τολμηρό εύρημα, προσθέτουν.

Τα ευρήματα αυτά υποδεικνύουν ότι η διακοπή της λειτουργικής συνδεσιμότητας ανάμεσα στην παρεγκεφαλίδα και στον δεξί ραχιοπλευρικό προμετωπιαίο φλοιό σχετίζεται με τη σοβαρότητα των αρνητικών συμπτωμάτων που παρατηρούνται στην σχιζοφρένεια. Επιπρόσθετα, αυτή η έρευνα δείχνει ότι η βελτίωση της λειτουργικής επικοινωνίας ανάμεσα στον λεγόμενο ‘’μικρό εγκέφαλο’’ και σε συγκεκριμένες περιοχές του προμετωπιαίου φλοιού μέσω της χρήσης διακρανιακής μαγνητικής διέγερσης (TMS) μπορεί να βελτιώσει την σοβαρότητα των σχιζοφρενικών συμπτωμάτων.

Αυτά τα ευρήματα πιθανώς αλλάζουν τα δεδομένα και βελτιώνουν την κατανόηση μας για τη παρεγκεφαλίδα και τον τρόπο λειτουργίας της. Ας ελπίσουμε ότι μέσα στους επόμενους μήνες και τα επόμενα χρόνια αυτά τα ευρήματα θα βοηθήσουν μερικούς από τους εκατομμύρια ανθρώπους σε όλο τον κόσμο που σήμερα είναι δυσλειτουργικοί λόγω χρόνιων, ανθεκτικών στην θεραπεία σχιζοφρενικών συμπτωμάτων.

ViolGeorg

Μελέτη: Roscoe O. Brady Jr., Irene Gonsalvez, Ivy Lee, Dost Öngür, Larry J. Seidman, Jeremy D. Schmahmann, Shaun M. Eack, Matcheri S. Keshavan, Alvaro Pascual-Leone, Mark A. Halko. "Cerebellar-Prefrontal Network Connectivity and Negative Symptoms in Schizophrenia." The American Journal of Psychiatry
Απόδοση: Γεωργιάννα Βιολάτου
Επιμέλεια: PsychologyNow.gr