Αρχαίο ιικό DNA στο ανθρώπινο γονιδίωμα συνδέεται με μείζονες ψυχιατρικές διαταραχές

εικόνα μιας αλληλουχίας DNA
Image credit: kjpargeter/ freepik.com

Νέα έρευνα με επικεφαλής διαπίστωσε ότι χιλιάδες αλληλουχίες DNA που προέρχονται από αρχαίες ιογενείς λοιμώξεις εκδηλώνονται στον εγκέφαλο, ενώ ορισμένες από αυτές συμβάλλουν στην ευαισθησία για ψυχιατρικές διαταραχές όπως η σχιζοφρένεια, η διπολική διαταραχή και η κατάθλιψη.

Περίπου το 8% του γονιδιώματός μας αποτελείται από αλληλουχίες που ονομάζονται Ανθρώπινοι Ενδογενείς Ρετροϊοί (HERVs), οι οποίες είναι προϊόντα αρχαίων ιικών λοιμώξεων που συνέβησαν πριν από εκατοντάδες χιλιάδες χρόνια. Μέχρι πρόσφατα, θεωρούνταν ότι αυτοί οι «απολιθωμένοι ιοί» ήταν απλώς άχρηστο DNA, χωρίς σημαντική λειτουργία στο σώμα.

Ωστόσο, λόγω της προόδου στην έρευνα της γονιδιωματικής, οι επιστήμονες έχουν πλέον ανακαλύψει πού στο DNA μας βρίσκονται αυτοί οι απολιθωμένοι ιοί, επιτρέποντάς μας να κατανοήσουμε καλύτερα πότε εκφράζονται και ποιες λειτουργίες μπορεί να έχουν.

Αυτή η νέα μελέτη βασίζεται σε αυτές τις προόδους και είναι η πρώτη που δείχνει ότι ένα σύνολο συγκεκριμένων HERVs που εκφράζονται στον ανθρώπινο εγκέφαλο συμβάλλουν στην ευαισθησία σε ψυχιατρικές διαταραχές, σηματοδοτώντας ένα βήμα προς τα εμπρός στην κατανόηση των πολύπλοκων γενετικών συστατικών που συμβάλλουν σε αυτές τις καταστάσεις.

Η μελέτη ανέλυσε δεδομένα από μεγάλες γενετικές μελέτες που αφορούσαν δεκάδες χιλιάδες άτομα, τόσο με όσο και χωρίς ψυχικές διαταραχές, καθώς και πληροφορίες από δείγματα εγκεφάλου από αυτοψίες 800 ατόμων, για να διερευνήσει πώς οι παραλλαγές του DNA που συνδέονται με ψυχιατρικές διαταραχές επηρεάζουν την έκφραση των HERVs.

Αν και οι περισσότερες γενετικές παραλλαγές κινδύνου που συνδέονται με ψυχιατρικές διαγνώσεις επηρέασαν γονίδια με γνωστές βιολογικές λειτουργίες, οι ερευνητές διαπίστωσαν ότι ορισμένες γενετικές παραλλαγές κινδύνου επηρέασαν κατά προτίμηση την έκφραση των HERVs. Οι ερευνητές ανέφεραν πέντε ισχυρές υπογραφές έκφρασης HERV που σχετίζονται με ψυχιατρικές διαταραχές, συμπεριλαμβανομένων δύο HERVs που σχετίζονται με τον κίνδυνο για σχιζοφρένεια, μία που σχετίζεται με τον κίνδυνο τόσο για διπολική διαταραχή όσο και για σχιζοφρένεια και μία που σχετίζεται με τον κίνδυνο για κατάθλιψη.

Ο Ροντρίγκο Ντουάρντε, βασικός συγγραφέας της έρευνας, δήλωσε: Γνωρίζουμε ότι οι ψυχιατρικές διαταραχές έχουν σημαντική γενετική πτυχή, με πολλά τμήματα του γονιδιώματος να συμβάλλουν σταδιακά στην ευαισθησία. Στη μελέτη μας, μπορέσαμε να διερευνήσουμε τμήματα του γονιδιώματος που αντιστοιχούν σε HERVs, γεγονός που οδήγησε στον εντοπισμό πέντε αλληλουχιών που σχετίζονται με τις ψυχιατρικές διαταραχές. Αν και δεν είναι ακόμη σαφές πώς αυτοί οι HERVs επηρεάζουν τα εγκεφαλικά κύτταρα ώστε να προσδώσουν αυτή την αύξηση του κινδύνου, τα ευρήματά μας υποδηλώνουν ότι η ρύθμιση της έκφρασής τους είναι σημαντική για τη λειτουργία του εγκεφάλου.

Απόδοση - Επιμέλεια: PsychologyNow.gr