PsychologyNow Team

Κρίσεις και σταυροδρόμια: δίνοντας νέο νόημα στη ζωή

Κρίσεις και σταυροδρόμια: δίνοντας νέο νόημα στη ζωή

PsychologyNow Team
Πόδια ανθρώπων μπροστά σε ένα γραμμένο μήνυμα στο δρόμο

Έρχεται κάποια στιγμή που όλοι ανεξαιρέτως, αναρωτιόμαστε τι είναι αυτό που δίνει πραγματικό νόημα στη ζωή μας.


Για κάποιους, η μέση ηλικία μπορεί να είναι περίοδος αναθεώρησης. Άλλοι, μπορεί να οδηγηθούν σε υπαρξιακή αναζήτηση εξαιτίας κάποιας κρίσης. Πολλά ερεθίσματα μπορούν να είναι έναυσμα, όπως η απώλεια ενός αγαπημένου, ένα ατύχημα ή μια ασθένεια που μας προκαλεί να αναζητήσουμε το σκοπό της ζωής μας.

Οι σύγχρονοι ρυθμοί είναι τόσο ξέφρενοι, που σπάνια κάνουμε μια παύση ώστε να συλλογιστούμε σχετικά με την πορεία της ζωής μας. Μπορεί να έχουμε ένα απροσδιόριστο συναίσθημα ανικανοποίητου ή θλίψης, αλλά μπορεί να μην συνειδητοποιούμε το γιατί. Φαινομενικά, ίσως και να δίνουμε την εντύπωση πως είμαστε πλήρεις και επιτυχημένοι, στο βάθος όμως να αισθανόμαστε πως δεν αξιοποιούμε το πλήρες δυναμικό μας.

Στους ανθρώπους που βιώνουν υπαρξιακή κρίση, ακόμη και οι ασχολίες που μέχρι πρότινος τους γέμιζαν, ενδέχεται να μην τους προσφέρουν καμία ευχαρίστηση πια. Μια νότα θλίψης μπορεί να χρωματίσει τα πάντα, αφού κάνουν απολογισμό της ζωής τους και πάντα κάτι λείπει. Πράγματα που φαίνονταν σημαντικά παλιότερα, μπορεί να μοιάζουν ανούσια ή χαμένος χρόνος τώρα πια. Μπορεί να πρόκειται για μια περίοδο περισυλλογής και ανασυγκρότησης.

Για οποιονδήποτε στέκεται μπροστά σε σταυροδρόμι ή θλίβεται από την έλλειψη νοήματος στη ζωή, οι παρακάτω προτάσεις μπορεί να είναι βοηθητικές:

1. Βρείτε χρόνο για διαλογισμό.

Η επίγνωση σε σιωπή και το να βρείτε χρόνο απλώς για να είστε στο εδώ και τώρα, μπορεί να δράσουν βοηθητικά όταν έχετε χάσει την αίσθηση προσανατολισμού. Το να δώσετε περισσότερο χώρο και χρόνο στον εαυτό σας, μπορεί να σας βοηθήσει να συνδεθείτε με τα βάθη της ύπαρξής σας. Ίσως ξεκολλήσετε από μη παραγωγικές ιδέες. Όταν οι σκέψεις αναδύονται ενώ διαλογίζεστε, επιτρέψτε τους να ξεγλιστρήσουν σαν σύννεφα σ' έναν καταγάλανο ουρανό.

2. Αξιολογείστε κατά πόσο είναι σημαντική για σας η δουλειά που κάνετε σήμερα.

Είναι λογικό να αισθάνεστε κενοί όταν δεν απολαμβάνετε τη δουλειά σας. Μπορεί να μην ακολουθείτε το πάθος σας ακόμη, ποτέ όμως δεν είναι αργά για να ξεκινήσετε. Μπορεί να θέλετε να ψάξετε τρόπους να αλλάξετε καριέρα, να κάνετε αυτό που πάντα ονειρευόσασταν, ακόμη κι αν χρειαστεί να ξαναγυρίσετε πίσω στα θρανία. Ή να μετατρέψετε σε επάγγελμα το χόμπυ σας. Ή να ξεκινήσετε τη δική σας επιχείρηση. Ξοδεύουμε τόσο χρόνο στη δουλειά, που θα έπρεπε πραγματικά να νιώθουμε ικανοποίηση με ό,τι κι αν ασχολούμαστε.

3. Φροντίστε τον εαυτό σας.

Έχουμε πολλές όψεις. Είναι σημαντικό να φροντίζουμε τις φυσικές, συναισθηματικές, νοητικές και πνευματικές μας ανάγκες. Αν κάποια πλευρά μας δεν είναι σε ισορροπία ή είναι παραμελημένη, μπορεί να επηρεάσει τη συνολική υγεία και το ευ ζην μας.

Σιγουρευτείτε ότι φροντίζετε το σώμα σας κάνοντας μια υγιεινή διατροφή, παίρνοντας καθαρό αέρα και κάνοντας τακτικά άσκηση.

Φροντίστε τις συναισθηματικές σας ανάγκες αναπτύσσοντας και διατηρώντας στενές διαπροσωπικές σχέσεις.

Τις νοητικές ανάγκες με την εργασία και τη συνεχή μάθηση καθώς και την προσωπική ανάπτυξη.

Καλύψτε τις πνευματικές σας ανάγκες όπως εσείς θεωρείτε καλύτερο. Αν είστε θρήσκοι, η προσευχή μπορεί να είναι μια καλή επιλογή. Αν όχι, το να έρχεστε σ' επαφή με τη φύση μπορεί να είναι μια πνευματική εμπειρία.

4. Επιδιώξετε να κάνετε αλλαγές.

Φανταστείτε, για μια στιγμή, πως είστε στο νεκροκρέβατό σας και αναλογίζεστε τη ζωή σας. Αποφασίστε τι θα θέλατε ν' αφήσετε πίσω σας. Για ποιά επιτεύγματα θα θέλατε να σας θυμούνται; Για τι είδους σχέσεις; Αν η ζωή σας στο τώρα δεν είναι κάτι που αύριο θα αναπολείτε με νοσταλγία, τι αλλαγές μπορείτε να κάνετε ώστε να αισθάνεστε μεγαλύτερη ικανοποίηση και ευθυγράμμιση με τον πραγματικό σας εαυτό;

Όλοι περνάμε περιόδους αλλαγών, που μπορούν να οδηγήσουν σε υπαρξιακή κρίση. Αν αυτό είναι ένα θέμα που σας απασχολεί, ευκαιρία να αλλάξετε κατεύθυνση. Αν επιπλέον παλεύετε με αισθήματα κατάθλιψης, μπορεί να χρειαστεί να συναντηθείτε με ένα ενσυναισθητικό θεραπευτή ώστε να δουλέψετε πάνω στα θέματα που σας απασχολούν και να βρείτε τρόπους διαχείρισης.


marmaggv3

 

Πηγή: GoodTherapy.org, by Wendy Salazar, MFT
Μετάφραση: Μαρία Μαγγανάρη
Επιμέλεια: PsychologyNow.gr

Ετικέτες: αλλαγή, νόημα
Κάντε like στην σελίδα μας στο Facebook 
Ακολουθήστε μας στο Twitter 

Εγγραφείτε για να λαμβάνετε το newsletter μας!

Βρείτε μας στα...