PsychologyNow Team

Τα παιδιά που παίζουν βιντεοπαιχνίδια έχουν βελτιωμένη μνήμη εργασίας στην ενήλικη ζωή

Τα παιδιά που παίζουν βιντεοπαιχνίδια έχουν βελτιωμένη μνήμη εργασίας στην ενήλικη ζωή

PsychologyNow Team
παιδί που παίζει βιντεοπαιχνίδι έχει βελτιωμένη μνήμη εργασίας
Image credit: AR / unsplash.com

Τα βιντεοπαιχνίδια συντελούν στην ενδυνάμωση των γνωστικών ικανοτήτων μας, σχεδόν χωρίς να το καταλαβαίνουμε.


Πολλές μελέτες έχουν δείξει ότι το παιχνίδι με τα videogames μπορεί να οδηγήσει σε δομικές αλλαγές στον εγκέφαλο, συμπεριλαμβανομένης της αύξησης του μεγέθους κάποιων περιοχών, ή σε λειτουργικές αλλαγές, όπως η ενεργοποίηση περιοχών που είναι υπεύθυνες για την προσοχή ή τις οπτικοχωρικές ικανότητες.

Μια νέα έρευνα από το Ανοικτό Πανεπιστήμιο της Καταλονίας κάνει ένα βήμα παραπέρα, δείχνοντας ότι οι γνωστικές αλλαγές μπορούν να προκύψουν, ακόμα και χρόνια μετά τη διακοπή ενασχόλησης με βιντεοπαιχνίδια.

Αυτό είναι ένα από τα ευρήματα της μελέτης η οποία δημοσιεύθηκε στο περιοδικό Frontiers in Human Neuroscience και στην οποία συμμετείχαν 27 άτομα ηλικίας μεταξύ 18 και 40 ετών, κάποια εκ των οποίων είχαν κάποιο είδος εμπειρίας με βιντεοπαιχνίδια ενώ άλλα όχι.

Οι συμμετέχοντες που υπήρξαν ένθερμοι παίκτες πριν την εφηβεία, παρ’ όλο που δεν συνέχιζαν να παίζουν, παρουσίασαν καλύτερη επίδοση στις δοκιμασίες μνήμης εργασίας, οι οποίες προϋποθέτουν τη νοητική συγκράτηση και επεξεργασία πληροφοριών για την κατάληξη σε ένα αποτέλεσμα, αναφέρουν οι ερευνητές.

Τα αποτελέσματα της έρευνας δείχνουν ότι οι άνθρωποι που δεν είχαν εμπειρία με το παίξιμο βιντεοπαιχνιδιών ως παιδιά δεν επωφελήθηκαν από τυχόν βελτιώσεις στην επεξεργασία και τον περιορισμό μη συναφών ερεθισμάτων. Πράγματι, ήταν πιο αργοί από τους συμμετέχοντες που είχαν παίξει βιντεοπαιχνίδια ως παιδιά, γεγονός που επιβεβαιώνει και τα ευρήματα προηγούμενων μελετών.

Ομοίως, οι συμμετέχοντες οι οποίοι έπαιζαν τακτικά βιντεοπαιχνίδια ως παιδιά, αρχικά είχαν καλύτερες επιδόσεις στην επεξεργασία τρισδιάστατων αντικειμένων, ωστόσο αυτές οι διαφορές αμβλύνθηκαν μετά από μια περίοδο εκπαίδευσης στα βιντεοπαιχνίδια, όπου και οι δύο ομάδες επέδειξαν παρόμοια αποτελέσματα, δηλώνουν οι ερευνητές.

Συνδυάζοντας τη διακρανιακή μαγνητική διέγερση

Η μελέτη διήρκησε ένα μήνα και οι ερευνητές ανέλυσαν τις γνωστικές ικανότητες των συμμετεχόντων, συμπεριλαμβανομένης της μνήμης εργασίας, σε τρεις χρονικές περιόδους: πριν την έναρξη της εκπαίδευσης στα βιντεοπαιχνίδια, στο τέλος της εκπαίδευσης και 15 μέρες μετά το τέλος της. Το παιχνίδι που χρησιμοποιήθηκε ήταν το Super Mario 64 της εταιρίας Nintendo.

Η μελέτη περιλάμβανε, επίσης, 10 συνεδρίες διακρανιακής μαγνητικής διέγερσης. Πρόκειται για μια μη παρεμβατική διέγερση του εγκεφάλου μέσω του δέρματος χωρίς την ανάγκη πρόσβασης στον εγκεφαλικό ιστό, η οποία αλλάζει προσωρινά την εγκεφαλική δραστηριότητα.

Χρησιμοποιούνται μαγνητικά κύματα, τα οποία, όταν εφαρμόζονται στην επιφάνεια του κρανίου, μπορούν να παράγουν ηλεκτρικά κύματα στους υποκείμενους νευρωνικούς πληθυσμούς και να τροποποιούν τη δραστηριότητά τους, εξηγούν οι ερευνητές.

Οι ερευνητές ήθελαν να δουν αν ο συνδυασμός βιντεοπαιχνιδιών και αυτού του είδους διέγερσης θα μπορούσε να βελτιώσει τη γνωστική επίδοση, ωστόσο αυτό δεν προέκυψε. Υπάρχει ένας αριθμός πιθανών αιτιών, συμπεριλαμβανομένης της πειραματικής φύσης των παραμέτρων της διέγερσης.

Στοχεύαμε στο να επιτύχουμε αλλαγές με διάρκεια. Κάτω από φυσιολογικές συνθήκες, τα αποτελέσματα αυτής της διέγερσης μπορεί να διαρκέσουν από χιλιοστά του δευτερολέπτου μέχρι δεκάδες λεπτά. Θέλαμε να πετύχουμε τη βελτιωμένη επίδοση συγκεκριμένων εγκεφαλικών λειτουργιών, η οποία θα διαρκούσε περισσότερο από αυτό το χρονικό διάστημα, δηλώνουν οι ερευνητές.

Ενδυναμώνοντας τις γνωστικές ικανότητες

Σε αυτή την περίπτωση, το βιντεοπαιχνίδι που χρησιμοποιήθηκε ήταν μια τρισδιάστατη πλατφόρμα περιπέτειας, ωστόσο υπάρχουν πολλά είδη βιντεοπαιχνιδιών που μπορούν να επηρεάσουν τις γνωστικές λειτουργίες με διαφορετικό τρόπο.

Σύμφωνα με τους ερευνητές, αυτό που έχουν κοινό τα περισσότερα βιντεοπαιχνίδια είναι ότι περιλαμβάνουν στοιχεία που κάνουν τους ανθρώπους να θέλουν να συνεχίσουν να παίζουν και ότι σταδιακά γίνονται ολοένα και δυσκολότερα, δημιουργώντας μια διαρκή πρόκληση.

Αυτά τα δύο στοιχεία επαρκούν για τη δημιουργία μιας ελκυστικής και ενθαρρυντικής δραστηριότητας, η οποία, με τη σειρά της, απαιτεί διαρκή και έντονη χρήση των ικανοτήτων του εγκεφάλου μας.

Τα βιντεοπαιχνίδια είναι μια τέλεια συνταγή επιτυχίας για την ενδυνάμωση των γνωστικών ικανοτήτων μας, σχεδόν χωρίς να το καταλαβαίνουμε, συνοψίζουν οι ερευνητές.


Mar Tom
Απόδοση: Μαρία Τομπουλίδη - Φοιτήτρια Ψυχολογίας

Επιμέλεια: PsychologyNow.gr
Πηγή
Έρευνα

 

Κάντε like στην σελίδα μας στο Facebook 
Ακολουθήστε μας στο Twitter 

Εγγραφείτε για να λαμβάνετε το newsletter μας!

Βρείτε μας στα...