PsychologyNow Team

Τα συναισθήματά μας μπορεί να επηρεάσουν τι βλέπουμε

Τα συναισθήματά μας μπορεί να επηρεάσουν τι βλέπουμε

PsychologyNow Team
μάτι που κοιτάζει συναισθήματα

Η συναισθηματική μας κατάσταση σε μια δεδομένη στιγμή, μπορεί να επηρεάσει αυτό που βλέπουμε, σύμφωνα με τα ευρήματα έρευνας που δημοσιεύονται στo επιστημονικό journal, Psychological Science.



Σε αυτή την έρευνα, οι ψυχολόγοι διαπίστωσαν ότι οι συμμετέχοντες είδαν ένα ουδέτερο πρόσωπο να χαμογελάει περισσότερο όταν συνδυαζόταν με μια αόρατη θετική εικόνα.

Η έρευνα δείχνει ότι οι άνθρωποι έχουν ενεργητική αντίληψη, υποστηρίζει η ψυχολόγος Έρικα Σίγκελ του Πανεπιστημίου της Καλιφόρνια.

Δεν δεχόμαστε παθητικά τις πληροφορίες στον κόσμο και στη συνέχεια αντιδρούμε σε αυτές. Κατασκευάζουμε τις αντιλήψεις του κόσμου μας ως αρχιτέκτονες της δικής μας εμπειρίας. Τα συγκινησιακά συναισθήματά μας, αποτελούν καθοριστικό παράγοντα της εμπειρίας που δημιουργούμε, εξηγούν οι ψυχολόγοι. Δηλαδή, δεν γνωρίζουμε τον κόσμο μόνο μέσω των εξωτερικών μας αισθήσεων. Βλέπουμε τον κόσμο διαφορετικά όταν αισθανόμαστε ευχάριστα ή δυσάρεστα.

Σε προηγούμενες έρευνες, η Σίγκελ και οι συνεργάτες της διαπίστωσαν ότι όταν οι συναισθηματικές καταστάσεις των ανθρώπων επηρεάζονταν έξω από τη συνειδητή τους επίγνωση, οι πρώτες εντυπώσεις για ουδέτερα προσώπα άλλαξαν, καθιστώντας τα πρόσωπα αυτά περισσότερο ή λιγότερο αρεστά και αξιόπιστα.

Σε αυτή την έρευνα, οι ψυχολόγοι ήθελαν να δουν αν η αλλαγή των συναισθηματικών καταστάσεων των ανθρώπων, πέρα από τη συνειδητή επίγνωσή τους, θα μπορούσε να αλλάξει πραγματικά πώς βλέπουν τα ουδέτερα πρόσωπα.

Οι ψυχολόγοι λοιπόν, μπόρεσαν να παρουσιάσουν ερεθίσματα στους συμμετέχοντες χωρίς εκείνοι να το γνωρίζουν. Στη δοκιμασία αυτή, 43 συμμετέχοντες είχαν μπροστά τους μία σειρά από εικόνες που αναβόσβηναν και οι οποίες εναλλάσσονταν μεταξύ μιας θαμπής εικόνας και ενός ουδέτερου προσώπου, μπροστά στο εστιασμένο μάτι τους. Ταυτόχρονα, στο άλλο μάτι τους, παρουσιάστηκε μια εικόνα χαμηλής αντίθεσης ενός χαμογελαστού, συνοφρυωμένου ή ουδέτερου προσώπου. Συνήθως αυτή η εικόνα θα κατασταλεί από το ερέθισμα που παρουσιάζεται στο εστιασμένο μάτι και οι συμμετέχοντες δεν θα το βιώσουν συνειδητά.

Στο τέλος κάθε δοκιμασίας εμφανίστηκε ένα σύνολο πέντε προσώπων και οι συμμετέχοντες επέλεξαν αυτό που ταιριάζει καλύτερα στο πρόσωπο που είδαν κατά τη διάρκεια της δοκιμασίας.

Το πρόσωπο που παρουσιάστηκε στο εστιασμένο μάτι των συμμετεχόντων ήταν πάντα ουδέτερο. Οι συμμετέχοντες όμως είχαν την τάση να επιλέγουν πρόσωπα που χαμογέλαγαν περισσότερο ως την πιο ταιριαστή επιλογή με την εικόνα που παρουσιάστηκε πέρα από την επίγνωσή τους, η οποία έδειχνε ένα άτομο που χαμογελούσε σε αντίθεση με ένα ουδέτερο ή συνοφρυωμένο.

Δεδομένου ότι τα ευρήματα των ερευνών παρουσιάζουν συχνότερα ότι τα αρνητικά ερεθίσματα έχουν μεγαλύτερη επιρροή στη συμπεριφορά και τη λήψη αποφάσεων, η ισχυρή επίδραση των θετικών προσώπων στην έρευνα αυτή είναι ενδιαφέρουσα και πολλά υποσχόμενη για μελλοντική διερεύνηση, σημειώνουν οι ψυχολόγοι.

Οι ψυχολόγοι προσθέτουν ότι τα ευρήματά τους θα μπορούσαν να έχουν γενικευμένες συνέπειες στον πραγματικό κόσμο, οι οποίες εκτείνονται από τις καθημερινές κοινωνικές αλληλεπιδράσεις σε καταστάσεις με πιο σοβαρές συνέπειες, όπως στις δίκες όπου οι δικαστές πρέπει να αξιολογήσουν αν ένας κατηγορούμενος είναι μεταμελημένος.

Οπότε, αυτά τα πειράματα παρέχουν περαιτέρω ενδείξεις ότι αυτό που βλέπουμε δεν είναι μια άμεση αντανάκλαση του κόσμου, αλλά μια γνωστική αναπαράσταση του κόσμου που εμπνέεται από τις συναισθηματικές μας εμπειρίες.


Πηγή: medicalxpress.com
Έρευνα: Seeing What You Feel: Affect Drives Visual Perception of Structurally Neutral Faces
Απόδοση - Επιμέλεια: PsychologyNow.gr

Κάντε like στην σελίδα μας στο Facebook 
Ακολουθήστε μας στο Twitter 

Εγγραφείτε για να λαμβάνετε το newsletter μας!

Βρείτε μας στα...