PsychologyNow Team

Η ταινία «Το Κουρδιστό Πορτοκάλι»: Συμπεριφορισμός και ελευθερία

Η ταινία «Το Κουρδιστό Πορτοκάλι»: Συμπεριφορισμός και ελευθερία

PsychologyNow Team
φωτογραφία του πρωταγωνιστή από την ταινία Το Κουρδιστό Πορτοκάλι

Μήπως ο άνθρωπος που είναι ελεύθερος να επιλέξει το κακό είναι ίσως κατά κάποιο τρόπο καλύτερος από έναν άνθρωπο που του έχει επιβληθεί το καλό;

- Από την ταινία Το Κουρδιστό Πορτοκάλι -


Η ταινία "Το Κουρδιστό Πορτοκάλι" του Stanley Kubrick προβλήθηκε στη μεγάλη οθόνη το 1971. Ωστόσο, σε πολλές χώρες, προβλήθηκε αργότερα και υπέστη λογοκρισία και απαγορεύσεις. Παρόλα αυτά, Το Κουρδιστό Πορτοκάλι θεωρείται μία σπουδαία κλασική και cult ταινία.

Η ταινία βασίζεται στο επώνυμο μυθιστόρημα του Anthony Burgess, το οποίο και θεωρείται ένα από τα πιο σημαντικά δυστοπικά μυθιστορήματα στο Ηνωμένο Βασίλειο.

Η ταινία Το Κουρδιστό Πορτοκάλι είναι τέχνη

Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι πρόκειται για ένα κινηματογραφικό έργο τέχνης. Ο Kubrick κατάφερε να δημιουργήσει μια ταινία όπου άφησε την προσωπική του σφραγίδα. Τα χρώματα, τα σκηνικά, η μουσική... τα πάντα στο Κουρδιστό Πορτοκάλι είναι προσεγμένα μέχρι και η τελευταία λεπτομέρεια. Μας γοητεύει και μας μαγεύει από την αρχή κιόλας.

Η γλώσσα που χρησιμοποιείται είναι επίσης αξιοσημείωτη. Η αργκό που μιλούν οι πρωταγωνιστές συνδυάζει λέξεις και από άλλες χώρες, ειδικά από τη Ρωσία. Αυτό η αργκό επινοήθηκε από τον Anthony Burgess, τον συγγραφέα του μυθιστορήματος, και είναι γνωστή ως «Nadsat». Η μουσική διαδραματίζει επίσης ουσιαστικό ρόλο, όπως η χρήση συνθεσάιζερ και η παρουσία κλασσικής μουσικής - ειδικά του Μπετόβεν.

Ανακαλύπτοντας τον Άλεξ

Ο Άλεξ είναι ο κύριος χαρακτήρας της ταινίας. Είναι ένας νέος άνθρωπος που λατρεύει τον Μπετόβεν, αγαπά τη βία και δεν γνωρίζει τίποτα για την ηθική. Η ταινία μας οδηγεί σε ένα δυστοπικό μέλλον, όπου ο Άλεξ και τα μέλη της συμμορίας του απολαμβάνουν την ακραία βία.

Φαίνεται ότι οι νέοι του μέλλοντος δεν γνωρίζουν τα όρια της βίας. Τους αρέσει και είναι η μόνη μορφή διασκέδασής τους. Οι βιασμοί, οι ληστείες, οι μάχες... είναι καθημερινότητα για τον Άλεξ και τη συμμορία του.

Ο Άλεξ είναι ένας νεαρός άντρας που υποκινείται από το ένστικτό του. Δεν είναι σε θέση να σκεφτεί τις επιπτώσεις των πράξεών του ή να διαχωρίσει το καλό από το κακό. Φαίνεται ότι δεν υπάρχει λόγος ούτε κίνητρο να αιτιολογήσει την έμφυτη βία του. Εκτός αυτού, ασκεί ως αρχηγός της συμμορίας μεγάλη επιρροή στους φίλους του. Ο κόσμος στον οποίο ζει και η σχέση με τους γονείς του μπορεί επίσης να έχουν κάποια σχέση με τη συμπεριφορά του.

Ωστόσο, σε αυτό το δυστοπικό μέλλον, οι νέοι φαίνεται να περνούν το χρόνο τους διαπράττοντας εγκλήματα χωρίς να έχουν άλλο σκοπό στη ζωή τους. Αυτό μας οδηγεί στο να πιστέψουμε ότι ίσως η κοινωνία να σχετίζεται με αυτή τη συμπεριφορά.

Ο Αλεξ δεν συμπεριφέρεται καλά σε κανέναν, ούτε καν στα μέλη της συμμορίας του, τα οποία και τον προδίδουν κατά τη διάρκεια ενός από τα εγκλήματά τους. Ο Άλεξ καταλήγει να γίνει ένας νεαρός δολοφόνος και ως εκ τούτου στέλνεται στη φυλακή. Εκεί χάνει το δικαίωμα του ονόματός του και αποκτά τη νέα ταυτότητά του ως κρατούμενος με αριθμό # 655321. Στη φυλακή, ο Άλεξ αποκτά ένα ιδιαίτερο ενδιαφέρον για τη Βίβλο. Ωστόσο, η ερμηνεία του γι’ αυτήν είναι πολύ διαφορετική από τη συμβατική. Ο Άλεξ ταυτίζεται με τις πιο βίαιες σκηνές. Θεωρεί τον εαυτό του ως Ρωμαίο που συμμετέχει στο μαστίγωμα του Χριστού.

Η πολιτεία και η βία

Ο Άλεξ είναι σε θέση πλέον να εγκαταλείψει τη φυλακή, εκείνο τον τόπο που του έκλεψε την ελευθερία του. Παρόλα αυτά, νιώθει ακόμα λιγότερο ελεύθερος τώρα. Όλα φαίνονται πολύ παράδοξα στην ταινία.

Όχι μόνο νιώθει ότι χάνει την ελευθερία του όταν βγαίνει από τη φυλακή, αλλά πρέπει επίσης να έρθει αντιμέτωπος με το παρελθόν του. Θα ζήσει μια βασανιστική ζωή. Οι παλιοί φίλοι του, από την άλλη πλευρά, συνεχίζουν τους βίαιους τρόπους τους. Ωστόσο, τώρα είναι δικαιολογημένοι και επιτρεπτοί: έχουν γίνει αστυνομικοί.

Η πολιτεία έχει τόση μεγάλη δύναμη ώστε να ασκεί βία στους ανθρώπους, μετατρέποντάς τους σε ανήμπορες μαριονέτες. Φαίνεται ότι ο Άλεξ δεν είναι πλέον ένας κακός άνθρωπος. Τώρα είναι το θύμα. Είναι ακόμα ο ίδιος άνθρωπος παρόλο που είναι πλέον ανίκανος να αποφασίζει από μόνος τους; Στην προηγούμενη συμπεριφορά του η ηθική ήταν ανύπαρκτη, υπάρχει όμως τώρα μέσα του, με βάση το πλαίσιο της θεραπείας Ludovico ( μία φανταστική θεραπεία για την αλλαγή συμπεριφοράς) στην οποία υποβάλλεται;

Η ταινία Το Κουρδιστό Πορτοκάλι είναι, χωρίς αμφιβολία, μια από τις καλύτερες ταινίες διαχρονικά. Είναι οπτικά μεγαλοπρεπής, επιθετική, προκαλεί τη σκέψη μας ενώ ταυτόχρονα μας γοητεύει. Το αποτύπωμά της είναι τόσο έντονο ώστε να μάς επηρεάζει όπως έκανε και η θεραπεία Ludovico στον Άλεξ, τόσο πολύ ώστε σε κάποιους από εμάς να έρχονται σκηνές από την ταινία όταν ακούσουμε μία μελωδία του Μπετόβεν. 

Δείτε το τρέιλερ


Πηγή: exploringyourmind.com
Απόδοση-Επιμέλεια: PsychologyNow.gr

Κάντε like στην σελίδα μας στο Facebook 
Ακολουθήστε μας στο Twitter 

Εγγραφείτε για να λαμβάνετε το newsletter μας!

Βρείτε μας στα...