PsychologyNow Team

Το μυστικό της επιτυχίας μπορεί να κρύβεται στα αρνητικά συναισθήματα

Η επιλογή μας να αντιδράσουμε συναισθηματικά και όχι γνωστικά σε μία αποτυχία, θα μπορούσε να βελτιώσει την αποτελεσματικότητά μας την επόμενη φορά που θα έρθουμε αντιμέτωποι με μία αντίστοιχη πρόκληση, υποστηρίζει μία νέα έρευνα.


Oι συμπεριφορικοί ερευνητές που επιμελήθηκαν της νέας έρευνας δηλώνουν:

Η κατανόησή μας στη διαφορά που έχει η απόδοσή μας όταν επικεντρωθούμε στα συναισθήματα αντί για τις σκέψεις, θα μπορούσε πραγματικά να επηρεάσει τον τρόπο που οι άνθρωποι σκέφτονται τις αποτυχίες τους ή τον τρόπο με τον οποίο οι εργοδότες σκέφτονται τις αποτυχίες των εργαζομένων τους. Μερικές φορές η βιβλιογραφία επικεντρώνεται περισσότερο σε τύπους σκέψεων ή τύπων συναισθημάτων, αλλά μας ενδιαφέρει η διαφορά ανάμεσα σε μια βασική συναισθηματική και γνωστική απόκριση.

Οι ερευνητές διεξήγαγαν τρία πειράματα στα οποία οι φοιτητές έπρεπε να εκτελούν διάφορες ασκήσεις. Σε ένα πείραμα εξ αυτών, οι συμμετέχοντες κλήθηκαν να βρουν online τη χαμηλότερη ενός μπλέντερ, έχοντας την πιθανότητα να κερδίσουν ένα χρηματικό έπαθλο. Ωστόσο, η εργασία αναζήτησης τιμών ήταν «σκηνοθετημένη» και έτσι, ένα υπολογιστής πληροφορούσε όλους τους συμμετέχοντες ότι η χαμηλότερη τιμή ήταν πάντα 3,27 δολάρια λιγότερα από ό,τι έβρισκαν. Οπότε, κανείς τους δεν κατάφερε να κερδίσει το χρηματικό έπαθλο των $50.

 

Εξορθολογισμός της αποτυχίας

Ορισμένοι από τους συμμετέχοντες κλήθηκαν να επικεντρωθούν στα συναισθήματα τους, μόλις έμαθαν τα αποτελέσματα και άλλοι να αντιδράσουν γνωστικά, π.χ. να εκλογικεύσουν τους παραγόντους για την αιτία της αποτυχίας τους. Στην επόμενη παρόμοια άσκησης, οι συμμετέχοντες που επικεντρώθηκαν προηγουμένως συναισθηματικά στην αποτυχία τους, άσκησαν περισσότερη προσπάθεια από εκείνους που αντέδρασαν γνωστικά.

Νομίζουμε ότι οι άνθρωποι θα εκπλαγούν θετικά με τη βελτίωση της απόδοσής τους αν επιτρέψουν στον εαυτό τους να αισθανθούν άσχημα για μια αποτυχία, αντί να επιλέξουν να σκεφτούν ορθολογικά για την αποτυχία σε ορισμένες περιπτώσεις, λένε οι ψυχολόγοι. Ο τρόπος σκέψης - όπως ο εξορθολογισμός μιας αποτυχίας – οδηγεί μερικές φορές τους ανθρώπους να είναι αντιπαραγωγικοί.

Επίσης υποστηρίζουν ότι τα αποτελέσματα είναι αρκετά ξεκάθαρα επειδή έδειξαν ότι όταν επιτρέπουμε στον εαυτό μας να νιώσει το αρνητικό συναίσθημα ή ακόμα και να επικεντρωθούμε σε αυτό μετά από μια αποτυχία, τότε τείνουμε να λαμβάνουμε μελλοντικές αποφάσεις με πιο θετικό τρόπο, αν η πρόκληση είναι παρόμοια με αυτή που είχαμε αποτύχει νωρίτερα.

 

Παίρνοντας καλύτερες αποφάσεις

Οι ψυχολόγοι υποστηρίζουν ότι σε αυτή την περίπτωση, τα ευρήματά τους είναι χρήσιμα για τους ίδιους τους καταναλωτές, τους εργοδότες, τους εκπαιδευτικούς ή οποιονδήποτε ασχολείται με τη διαχείριση της αποτυχίας στη λήψη αποφάσεων. «Ένας άνθρωπος, όπως ένας διευθυντής ή ένας δάσκαλος, θα είναι σε θέση να καθοδηγήσει τους υπαλλήλους και τους μαθητές τους για το πώς χρειάζεται να ανταποκριθούν στην αποτυχία, ελπίζοντας ότι θα βελτιώσουν τον τρόπο με τον οποίο θα πάρουν την επόμενη απόφασή τους.

Η μελλοντική έρευνα θα μπορούσε να επικεντρωθεί στον διαχωρισμό συγκεκριμένων τύπων συναισθημάτων και σκέψεων, διότι ενδέχεται τα συγκεκριμένα συναισθήματα να είναι πιο αποτελεσματικά από άλλα και ορισμένοι τύποι σκέψεων μπορεί να βλάψουν ή να βοηθήσουν περισσότερο από άλλα.

Ένα άλλο μέρος των καλών ειδήσεων που προκύπτουν από την έρευνα, είναι ότι τα ευρήματα είναι εύκολα εφαρμόσιμα για τους ανθρώπους που εφαρμόζουν τεχνικές αυτο-κινητοποίησης.

Η φυσική μας τάση μετά την αποτυχία, είναι να μη δίνουμε σημασία μερικές φορές στα συναισθήματα και να εξορθολογίσουμε την αποτυχία, όμως αν γνωρίζουμε τις πιθανές αρνητικές συνέπειες αυτής της συμπεριφοράς, μπορούμε να παρακάμψουμε αυτή τη φυσική τάση και να επικεντρωθούμε στα αρνητικά συναισθήματα, ισχυρίζονται οι ερευνητές. Αυτό θα επιτρέψει στη μάθηση και τη μελλοντική λήψη αποφάσεων, να έχουν πιο θετικό αποτέλεσμα.


Πηγή: Journal of Behavioral Decision Making
Έρευνα: Emotions Know Best: The Advantage of Emotional versus Cognitive Responses to Failure.

Εγγραφείτε για να λαμβάνετε το newsletter μας!

Βρείτε μας στα...