Εργασία

5 λειτουργικοί τρόποι για να μη χάνετε τον έλεγχο στη δουλειά σας

psychologynow team

psychologynow team

Η Ψυχολογία είναι ο Κόσμος μας!


Αναγνώσεις άρθρου: 1072

Όλοι κάποια στιγμή έχουμε ζοριστεί ή έχουμε χάσει τον έλεγχο στη δουλειά μας.


Έχετε εργαστεί όλη νύχτα πάνω σε ένα project που στην συνέχεια απορρίφθηκε· κάποιος πελάτης επέκρινε την ομάδα σας χωρίς κάποιον προφανή λόγο ή κάποιος συνάδελφος άργησε να έρθει για ακόμα μια φορά σε μια συνάντηση, με αποτέλεσμα να αναλάβετε εσείς όλη την δουλειά.

Αυτές οι αρνητικές καταστάσεις στο γραφείο μπορούν να κάνουν το αίμα σας να βράζει. Η συγκέντρωσή σας πάνω σε ένα σημαντικό έργο αποσπάται. Αντίθετα, το μυαλό σας μπαίνει σε mode πάλης-φυγής και αντιδράτε: δεν σκέφτεστε καθαρά, κατηγορείτε τους άλλους ή στρέφετε τον θυμό προς τον εαυτό σας. Σε αυτές τις καταστάσεις, είστε επιρρεπής στην λήψη λανθασμένων αποφάσεων και στο να πείτε πράγματα που θα μετανιώσετε αργότερα.

Είναι απόλυτα φυσιολογικό και κατανοητό το βίωμα ενός ευρέως συναισθηματικού φάσματος, συμπεριλαμβανομένου και του θυμού. Τα αρνητικά συναισθήματα είναι βέβαιο ότι θα εμφανιστούν και στο χώρο εργασίας, ακριβώς όπως συμβαίνει και στην προσωπική μας ζωή- και αυτό δεν είναι κάτι κακό.

Η μάθηση της κατάλληλης και παραγωγικής επικοινωνίας των συναισθημάτων σας είναι το κλειδί για την ενίσχυση της συναισθηματικής σας νοημοσύνης, η οποία μπορεί να σας κάνει έναν καλύτερο ηγέτη και να αυξήσει την επιτυχία σας σε όλους τους τομείς της λειτουργικότητάς σας. Στην πραγματικότητα, μια τόσο διεγερτική κατάσταση μπορεί να σας κινητοποιήσει και να σας βοηθήσει να εστιάσετε στην επίλυση των προβλημάτων.

Μαθαίνοντας να διαχειρίζεστε τα συναισθήματα θυμού με έναν εποικοδομητικό και επαγγελματικό τρόπο ίσως σας βοηθήσει να διοχετεύσετε την απογοήτευσή σας και να κατακτήσετε αυτό που θέλετε- χωρίς να έχετε την φήμη του ατόμου που χάνει την ψυχραιμία του.

Παρακάτω παρατίθενται 5 τρόποι αντίδρασης όταν η δουλειά, σας προκαλεί εκνευρισμό:

1. Μην πολεμάτε τα συναισθήματά σας

Όταν θυμώνουμε, είμαστε συνήθως σε εγρήγορση να λειτουργήσουμε με βάση τη λογική, να κατηγορήσουμε τους άλλους ή να προσπαθήσουμε απεγνωσμένα να ηρεμήσουμε τον εαυτό μας. Αντί λοιπόν να περνάμε απευθείας στην διανοητικοποίηση της κατάστασης, θα πρέπει να σκεφτούμε και να αποδεχθούμε ότι ο θυμός μας είναι κάτι νόμιμο και φυσιολογικό. Ο θυμός είναι βαθιά ενσωματωμένος στον γενετικό μας κώδικα. Με αυτόν είμαστε σε θέση να αποκρούουμε τους κινδύνους και τις απειλές και να διατηρούμε την ευημερία στην ζωή μας.

Την επόμενη φορά λοιπόν που θα αισθανθείτε θυμωμένοι, καταλάβετε ότι το να προσπαθείτε να αποφύγετε τον θυμό σας δεν σας βοηθά πραγματικά. Αντιθέτως, προσπαθήστε να βρείτε έναν τρόπο με τον οποίο θα μπορέσετε να απελευθερώσετε ή να αφοπλίσετε τον θυμό με έναν πιο υγιή τρόπο, ειδικά προς τον εαυτό σας. Προσπαθήστε να πείτε στον εαυτό σας: «Αυτό που νιώθω είναι φυσιολογικό, αλλά δεν με εξυπηρετεί». Αποδεχθείτε την αντίδρασή σας -μην την καταπολεμάτε- και όταν απελευθερωθείτε και χαλαρώσετε, εστιάστε στην επίλυση προβλημάτων.

 

2. Διακόψτε το

Αν η ψυχραιμία σας αρχίζει να χάνεται, το πρώτο πράγμα που θα ήταν χρήσιμο να κάνετε είναι να βρείτε ένα τρόπο για να διακόψετε αυτό το μοτίβο αυτόματων σκέψεων που σας ενεργοποιεί αυτά τα συναισθήματα. Η «σωματική» αποδέσμευση από την κατάσταση μπορεί να βοηθήσει: πηγαίντε μια βόλτα, περπατήστε μακριά από το γραφείο σας και καλέστε έναν φίλο στο τηλέφωνο ή πάρτε μερικές βαθιές ανάσες.

Φανταστείτε τον εαυτό σας όταν αντιδρά με θυμό. Πως φαίνεται, νιώθει και ακούγεται; Σας αρέσει αυτή η εικόνα του εαυτού σας; Στην συνέχεια, φανταστείτε να διαχειρίζεται ο εαυτός σας τον θυμό με έναν πιο κατάλληλο τρόπο και να αντιμετωπίζετε μια κατάσταση με ψυχραιμία.

Η αντίληψη λοιπόν του θυμού από μια πλευρά με μεγαλύτερη επίγνωση σας δίνει την δυνατότητα να τον αξιοποιήσετε εποικοδομητικά και να μην επιτρέψετε την κυριαρχία του.

 

3. Γνωρίστε τί πυροδοτεί το θυμό σας

Η κατανόηση του ποιος και τι σας κάνουν να θυμώνετε είναι το κλειδί, η αρχή για μια πλήρη αναστάτωση του εαυτού σας. Δώστε προσοχή στις περιστάσεις και στους ανθρώπους που είναι παρόντες όταν είστε θυμωμένοι, με σκοπό να μπορείτε να προβλέψετε και να διαχειριστείτε τις αντιδράσεις σας στο μέλλον. Για παράδειγμα, εάν ένας συγκεκριμένος συνάδελφός σας είναι αυτός που μπορεί να ενεργοποιήσει τον θυμό σας, κάντε πολλά διαλείμματα όταν ξέρετε ότι θα πρέπει να συνεργαστείτε μαζί του για κάποιο έργο. Αυτό θα σας δώσει την δυνατότητα να διακόψετε κάθε αρνητικό συναίσθημα που μπορεί να αρχίσει να αναδύεται εξαιτίας αυτού (εάν όντως αυτός το προκαλεί) και αποτρέψετε τον εκτροχιασμό της κατάστασης. Σε κανέναν δεν αρέσει να είναι θυμωμένος, έτσι όταν γνωρίζετε την εστία που σας πυροδοτεί, μπορείτε να την προβλέψετε και να μείνετε ήρεμοι και συγκεντρωμένοι.

 

4. Προσέξτε τα λόγια σας

Εάν και όταν αποφασίσετε να αντιμετωπίσετε κατά μέτωπο την κατάσταση που σας θυμώνει, σιγουρευτείτε ότι έχετε περάσει κάποιο χρόνο προσπαθώντας να εντοπίσετε και να αναγνωρίσετε τα συναισθήματά σας. Η συναισθηματική επίγνωση είναι εξαιρετικά σημαντική καθώς μπορεί να βοηθήσει στην ελαχιστοποίηση της κακής επικοινωνίας και στην διεκδίκηση των σκέψεων, των απόψεων και των επιθυμιών.

Μιλήστε στο αφεντικό σας ή σε όποιον/όποια σας αναστατώνει με τον τρόπο που επιθυμεί το ίδιο το άτομο. Για παράδειγμα, αν προτιμά μια απλή και στοχευμένη συζήτηση, κρατήστε το στο μυαλό σας για να είστε σε θέση να αντιμετωπίσετε το πρόβλημα. Ζητήστε να σας περιγράψει την κατάσταση από την δική του οπτική, καθώς και να προσπαθήσει να διατηρήσετε την επικοινωνία ανοιχτή.

 

5. Εστιάστε στην λύση και όχι στο πρόβλημα

Ενώ είναι εύκολο και στην αρχή μοιάζει παρήγορο να σταθείτε σε αυτό που σας προκαλεί θυμό, η τακτική αυτή δεν έχει θετικά αποτελέσματα μακροπρόθεσμα. Ο μηρυκασμός είναι καταστροφικός επειδή αναλώνει πολύ χρόνο και ψυχική ενέργεια από την επίλυση του προβλήματος, αφήνοντας σας μόνον με τα αρνητικά συναισθήματα. Αντ’ αυτού, επικεντρωθείτε στο ποια μαθήματα μπορείτε να κερδίσετε από αυτές τις καταστάσεις, έτσι ώστε να προχωρήσετε παρακάτω με πιο παραγωγικό τρόπο.

Αποφύγετε τις απόλυτες δηλώσεις όπως: «Κάθε φορά που το αφεντικό μου αναθέτει κάποια εργασία, μου τη δίνει την τελευταία στιγμή». Αντίθετα, δοκιμάστε φράσεις σαν την παρακάτω: «Άργησα να ολοκληρώσω την εργασία που μου είχε ανατεθεί γιατί μου δόθηκε την τελευταία στιγμή. Παρατηρώ ότι αυτό έχει ξανασυμβεί στο παρελθόν. Τι θα μπορούσαμε να κάνουμε με σκοπό να μην ξανασυμβεί κάτι τέτοιο στο μέλλον;».

Κατά την διάρκεια της καριέρας σας, ο θυμός είναι ένα συναίσθημα με το οποίο θα έρχεστε συχνά αντιμέτωποι και θα πρέπει να το διαχειρίζεστε με τέτοιο τρόπο ώστε να γίνετε αλλά και να παραμείνετε ηγέτες. Το κλειδί για αυτό είναι να έχετε αποκτήσει τα κατάλληλα εργαλεία για να χειρίζεστε και να επικοινωνείτε το θυμό σας αποτελεσματικά, επαγγελματικά και με έναν τρόπο που θα σας επωφελεί μακροπρόθεσμα στην επαγγελματική σας πορεία.


Πηγή: psychcentral.com

Απόδοση – Επιμέλεια: Άννα Αποστολίδου, Ψυχολόγος

Γραφτείτε στο newsletter μας. Ελάτε στον Κόσμο της Ψυχολογίας.

Το Psychologynow.gr είναι το επιστημονικό site της Ψυχολογίας στην Ελλάδα. Με συνέπεια, εγκυρότητα και αξιοπιστία το Psychologynow.gr είναι ένας πυρήνας ψυχολογίας που έχει στόχο να ενημερώσει, να υποστηρίξει και να ευαισθητοποιήσει την κοινή γνώμη σε θέματα ψυχικής υγείας.

Επικοινωνία: info@psychologynow.gr

Ελάτε στον κόσμο της Ψυχολογίας!
Συμπληρώστε το email σας για να λαμβάνετε
το εβδομαδιαίο newsletter μας.

Βρείτε μας στα...

Εγγραφείτε για να λαμβάνετε το newsletter μας!