Σχολείο

Η τέχνη του διδάσκειν | Αριστονίκη Θεοδοσίου-Τρυφωνίδου

Αριστονίκη Θεοδοσίου-Τρυφωνίδου

Αριστονίκη Θεοδοσίου-Τρυφωνίδου

Στον καμβά του δια-λόγου

Εξελικτική Ψυχολόγος PhD


Αναγνώσεις άρθρου: 1951

Πώς μαθαίνουν καλύτερα οι μαθητές; Πόσο σημαντικοί είναι οι τρόποι διδασκαλίας;


Οι άνθρωποι από τη φύση τους έχουν την ικανότητα να μαθαίνουν. Όμως η μάθηση απαιτεί υπομονή και επιμονή. Διάφορες έρευνες που έχουν γίνει ανέδειξαν πως οι μαθητές που είχαν υπομονή είχαν υψηλότερες επιδόσεις από μαθητές που δεν χαρακτηρίζονταν ως υπομονετικοί. Οι μαθητές είναι καλό να διδάσκονται την υπομονή. Για να εξασκηθει ένα παιδί στην υπομονή χρειάζονται χρόνο.

Με την εμβάθυνση σε μια κατάσταση εξασκούνται στην επίλυση των προβλημάτων και μαθαίνουν να συγκεντρώνονται ευκόλοτερα. Όπως έλεγε και ο Άλβα, «η μεγαλύτερη αδυναμία μας είναι ότι εγκαταλείπουμε την προσπάθεια. Η επιτυχία έρχεται όταν προσπαθείς πάντα ακόμη μια φορά».

Η μάθηση ακόμη επιτυγχάνεται ευκολότερα όταν δεν υπάρχει φόρτος εργασίας. Και σε αυτό το κομμάτι χρειάζεται να βοηθήσει ο εκπαιδευτικός με το να μην υπερφορτώνει τα παιδιά με κατ'οίκον εργασίες αλλά να βάζει περισσότερο ασκήσεις εμπέδωσης της ύλης που διδάκτηκαν.

Καθοριστικός παράγοντας που συμβάλλει στη διάθεση για μάθηση είναι και η μεταδοτικότητα των εκπαιδευτικών. Μια αδιάφορη διαλεξη δεν βοηθά προς αυτη την κατεύθυνση αφού για τον εγκέφαλο σημαίνει κάτι αφηρημένο. Ο εγκέφαλος καταστέλλει αυτόματα τις εικόνες και τα ερεθίσματα που επαναλαμβάνονται μονότονα. Η πλήξη και η έλλειψη προκλήσεων καταβάλλουν το σύστημα ανταμοιβής του εγκεφάλου οπότε σταματά η έκκριση της ντοπαμίνης.

Οι μαθητές που μελετούν με ενδιαφέρον μαθαίνουν για μεγαλύτερο διάστημα και πιο σωστά. Έτσι ενεργοποιείται το εγγενές κίνητρο. Οι εκπαιδευτικοί μετά την παράδοση του μαθήματος είναι καλό να φροντίζουν να δουν αν οι μαθητές τους κατανόησαν την ύλη μέσα από ερωτήσεις που προωθούν την κριτική σκέψη. Καθότι, όπως έλεγε και η Mead «Τα παιδιά πρέπει να διδάσκονται πώς να σκέφτονται, όχι τι να σκέφτονται».

 

Ερωτήσεις που προωθούν τις δεξιότητες σκέψης και κριτικής είναι:

1. Τι παρατηρείτε; (εξάσκηση παρατήρησης)

2. Τι όμοιο και διαφορετικό υπάρχει; (εύρεση μοτίβων)

3. Δώσε μου ένα παράδειγμα (γενίκευση)

4. Γιατί; (συμπεράσματα)

5. Τι θα συνέβαινε αν...(διατύπωση υποθέσεων)

Η κατανόηση και η παραγωγή γραπτού λόγου, η επίλυση προβλημάτων, η εκμάθηση σύνθετων εννοιών και ονομάτων κ.ά είναι πολυσύνθετες δραστηριότητες του νου.

Οι εκπαιδευτικοί είναι καλό να εστιάζουν στην θελκτικότητα των μαθητών που υιοθετούν θετικές στάσεις.

 

Πώς μπορείτε να το πετύχετε αυτό οι εκπαιδευτικοί:

  • Αξιολογείστε τις πεποιθήσεις των μαθητών σας σχετικά με το μάθημα
  • Ενσταλάξτε θετικές πεποιθήσεις
  • Δημιουργήστε ένα ευνοικό περιβάλλον μάθησης
  • Εξασφαλίστε την επιτυχία για να κινητοποιήσετε τους μαθητές σας
  • Δώστε θετικά πρότυπα ενηλίκων
  • Δώστε θετικά πρότυπα μαθητών
  • Επιδιώξτε την συμμετοχή των γονέων
  • Διευκολύνετε την μάθηση
  • Προτείνετε βιβλία με βάση τις γνώμες των μαθητών σας
  • Επιβραβεύστε τις πρωτοβουλίες μαθητών γύρω από το μάθημα
  • Προωθήστε τη συνεργατική μάθηση μέσω της ανάθεσης ομαδικής εργασίας
Γραφτείτε στο newsletter μας. Ελάτε στον Κόσμο της Ψυχολογίας.

Το Psychologynow.gr είναι το επιστημονικό site της Ψυχολογίας στην Ελλάδα. Με συνέπεια, εγκυρότητα και αξιοπιστία το Psychologynow.gr είναι ένας πυρήνας ψυχολογίας που έχει στόχο να ενημερώσει, να υποστηρίξει και να ευαισθητοποιήσει την κοινή γνώμη σε θέματα ψυχικής υγείας.

Επικοινωνία: info@psychologynow.gr

Ελάτε στον κόσμο της Ψυχολογίας!
Συμπληρώστε το email σας για να λαμβάνετε
το εβδομαδιαίο newsletter μας.

Βρείτε μας στα...

Εγγραφείτε για να λαμβάνετε το newsletter μας!