Σχολείο

Ο θυμωμένος μαθητής: μικρές ιδέες για τη διαχείριση του θυμού στη σχολική τάξη, της Βασιλικής Μπελογιάννη

Βασιλική Μπελογιάννη

Βασιλική Μπελογιάννη

Ψ στην Εκπαίδευση

Φιλόλογος, MSc Παιδαγωγικής Ψυχολογίας και Εκπαίδευσης

Τίποτα δεν είναι τόσο αποδιοργανωτικό την ώρα του μαθήματος από έναν μαθητή που δυσκολεύεται να διαχειριστεί το θυμό του και παρουσιάζει έντονα ξεσπάσματα κι ακατάλληλες συμπεριφορές.


Πράγματι, αυτού του είδους η υπερχείλιση συναισθημάτων μπορεί να υπονομεύσει το θετικό κλίμα του μαθήματος και να σαμποτάρει κάθε προσπάθεια για αποτελεσματική διαχείριση της τάξης. Ωστόσο, υπάρχουν ορισμένες τεχνικές που μπορούν να βοηθήσουν σημαντικά τον εκπαιδευτικό να ελέγξει και να διαχειριστεί τις εκρήξεις θυμού.

Αρχικά, αξίζει να σημειωθεί ότι οι εκρήξεις θυμού, αν και απαντούν συχνότερα στα μικρότερα παιδιά, αφορούν και τους εφήβους. Επιπλέον, η κακή διαχείριση του θυμού δεν εκφράζεται απαραίτητα με εχθρική συμπεριφορά προς τους άλλους. Πολλές φορές οι μαθητές εσωτερικεύουν το θυμό τους αποφεύγοντας να τον εκφράσουν επί μακρόν με αποτέλεσμα να εκδηλώνουν εξαίφνης έντονα συναισθηματικά ξεσπάσματα με ασήμαντες αφορμές, ενώ σε ορισμένες περιπτώσεις το παιδί μπορεί να παρουσιάσει επιθετική συμπεριφορά προς τον εαυτό του.

Προσωπικά, επιδιώκω πάντα μια πρώτη συζήτηση με τους μαθητές αναφορικά με το αίσθημα του θυμού. Σκοπός είναι να μάθουν τα παιδιά να αναγνωρίζουν τον θυμό, να τον περιγράφουν και να εντοπίζουν τις αιτίες του. Στο πλαίσιο αυτό, εξηγώ ότι πολύ συχνά άλλα συναισθήματα, όπως η απογοήτευση και η λύπη, φορούν τη μάσκα του θυμού και μπερδεύουν εμάς και τους γύρω μας. Στη συνέχεια τα παιδιά καλούνται να θυμηθούν τι τα βοηθάει να ηρεμίσουν, όταν είναι θυμωμένα.

Συμπληρωματικά μπορείτε να χρησιμοποιήσετε ένα από τα πολλά βιβλία με κοινωνικές ιστορίες για τη διαχείριση θυμού που κυκλοφορούν στο εμπόριο.

Μια άλλη χρήσιμη τεχνική που φαίνεται να λειτουργεί καλά με τα παιδιά είναι η τεχνική «3+10» κατά την οποία το παιδί προτρέπεται να παίρνει τρεις βαθιές ανάσες και στη συνέχεια να μετράει ως το 10 για να κατευνάσει το θυμό και να αποφύγει την έκρηξη.

Στο ίδιο πλαίσιο, μπορείτε να προτείνετε τα «δακτυλοκεράκια», μια τεχνική κατά την οποία το παιδί φυσάει ένα-ένα τα δάχτυλα των χεριών του σαν να έσβηνε κεράκια για να ηρεμήσει.

Μια καλή ιδέα είναι το βαλιτσάκι διαχείρισης θυμού (anger management kit) στο οποίο μπορεί να ανατρέχει το παιδί, όταν αισθάνεται ότι δεν μπορεί πια ελέγξει το θυμό του. Στο βαλιτσάκι αυτό μπορείτε να τοποθετήσετε ο,τιδήποτε ενδέχεται να βοηθήσει τους μαθητές σας να ηρεμίσουν, όπως είναι ένα θερμόμετρο θυμού, μια βεντάλια, πολύχρωμες σελίδες όπου τα παιδιά μπορούν να καταγράψουν τι τους θύμωσε και γιατί, παιχνίδι με σαπουνόφουσκες, μπαλάκια anti-stress, πλαστελίνη, κόμιξ κ.α.

Σε ορισμένες περιπτώσεις, ωστόσο, χρειάζεται να επιτρέψουμε στο παιδί να βγει από την αίθουσα για να ηρεμίσει.

Θυμηθείτε, σε κάθε περίπτωση, ότι είναι ιδιαίτερα σημαντικό να δίνετε χρόνο στους μαθητές για να ελέγξουν το θυμό τους, αλλά και να δείχνετε υπομονή, αποδοχή και κατανόηση. Μη διστάζετε να ζητάτε τη συμβουλή του σχολικού συμβούλου, όταν η διαχείριση της κατάστασης αποδεικνύεται εξαιρετικά δύσκολη.

Βασιλική Μπελογιάννη

Βασιλική Μπελογιάννη

Φιλόλογος, MSc Παιδαγωγικής Ψυχολογίας και Εκπαίδευσης

vilbelo@yahoo.gr

Ελάτε στον κόσμο της Ψυχολογίας!
Συμπληρώστε το email σας για να λαμβάνετε
το εβδομαδιαίο newsletter μας.

Βρείτε μας στα...

Υπηρεσίες Χρήστη

Εγγραφείτε για να λαμβάνετε το newsletter μας!