PsychologyNow Team

Το σωστό κίνητρο ενισχύει την αντίληψη του παιδιού με αυτισμό

Το σωστό κίνητρο ενισχύει την αντίληψη του παιδιού με αυτισμό

PsychologyNow Team
κοριτσάκι με κόκκινη μπλούζα κοιτάει κάπου

Δημιουργώντας σωστό κίνητρο, όπως το να κερδίσουν ένα βραβείο, τα παιδιά με αυτισμό ανταποκρίνονται αρκετά καλά στο να συμπεραίνουν τις σκέψεις και τις πεποιθήσεις των άλλων, σύμφωνα με μια μελέτη που δημοσιεύθηκε στο Developmental Science.


Η έρευνα έχει δείξει ότι τα παιδιά με αυτισμό συνήθως δυσκολεύονται να ανταποκριθούν με επιτυχία σε ένα ευρέως χρησιμοποιούμενο τεστ, που σχεδιάστηκε για να μετρήσει αυτή την ικανότητα, επονομαζόμενο και theory of the mind (θεωρία του νου). Η νέα μελέτη δείχνει ότι είναι σε θέση να κατανοήσουν τη "θεωρία του νου", αλλά δεν έχουν ένα ισχυρό κίνητρο που θα δώσει την σωστή απάντηση όταν παίρνουν μέρος στο κλασικό τεστ.

Οι λεπτομέρειες της δοκιμής ποικίλλουν, αλλά γενικότερα στα παιδιά αναφέρεται μια ιστορία στην οποία δύο χαρακτήρες (που συχνά αποκαλούνται Sally και Ann), τοποθετούν ένα αντικείμενο σε ένα καλάθι. Μόλις η Sally φεύγει από το δωμάτιο, η Ann μετακινεί το αντικείμενο σε ένα κουτί. Το παιδί περνάει τον τεστ εάν, γνωρίζει ότι η Sally θα ψάξει για το αντικείμενο στο καλάθι και όχι στο κουτί. 

Τα παιδιά σε φυσιολογική ανάπτυξη δυσκολεύονται με αυτό το τεστ στην ηλικία των 3 ετών, αλλά η πλειονότητα αυτών θα το περάσει όταν φτάσουν στα 5 έτη. Η πλειοψηφία των παιδιών με αυτισμό να συνεχίσει να αποτυγχάνει στη δοκιμή αυτή ακόμα και στα εφηβικά τους χρόνια. Οι ενήλικες με αυτισμό είναι συνήθως σε θέση να περάσουν το "Sally - Ann τεστ", όπως συχνά λέγεται, αλλά ζορίζονται στη συνέχεια με πιο εξειδικευμένα παραδείγματα της "θεωρίας του νου".

Στη νέα μελέτη, οι ερευνητές αναθεώρησαν το "Sally - Ann τεστ" με τη μορφή ενός παιχνιδιού. Για τα παιδιά με φυσιολογική ανάπτυξη, το κίνητρο για να απαντήσουν σε μια ερώτηση σωστά μπορεί να συνδέεται με την επιθυμία για κοινωνικές αλληλεπιδράσεις. Αντίθετα, τα παιδιά με αυτισμό μπορούν να χρησιμοποιούν τη "θεωρία του νου" όταν θέλουν κάτι συγκεκριμένο, για παράδειγμα, όταν ανταγωνίζονται για την κατοχή ενός πράγματος με έναν αδερφό, λένε οι ερευνητές .

Στο νέο τεστ, τα παιδιά πιστεύουν ότι βρίσκονται σε ανταγωνισμό με δύο άτομα (που ονομάζονται Dot και Midge) για ένα αυτοκίνητο-παιχνίδι ή μία μπάλα: Όποιος βρίσκει πρώτος το παιχνίδι, το κρατά.

Όπως και στο "Sally - Ann τεστ", οι ερευνητές τοποθετούν το παιχνίδι σε ένα δοχείο και στη συνέχεια το μετακινούν, μόλις ο ένας συμμετέχοντας εγκαταλείψει την αίθουσα. Τα παιδιά πρέπει να περιμένουν είτε τον Dot ή την Midge να προσπαθήσει να κερδίσει το παιχνίδι πριν έρθει η σειρά τους. Αλλά μπορούν να επιλέξουν αν ο Dot ή η Midge θα κερδίσει πρώτος/η. Αν αντιληφθούν ότι ο Midge δεν ξέρει πού μεταφέρθηκε το παιχνίδι, είναι πιο πιθανό να την επιλέξουν.

Οι ερευνητές έδωσαν τόσο το "Dot ​​- Midge" και το "Sally - Ann" τεστ (χρησιμοποιώντας κούκλες ως εκπροσώπους των δύο χαρακτήρων στην τελευταία δοκιμή) σε 23 υψηλής λειτουργικότητας παιδιά με αυτισμό που κυμαίνεται από 7 έως 13 ετών και σε 73 τυπικά αναπτυσσόμενα παιδιά, χωρισμένα σε τρεις ομάδες με μέσο όρο ηλικίας τα 3 έτη, τα 4 χρόνια και 2 μήνες και τα 4 χρόνια και 8 μήνες. Κάθε παιδί έκανε το τεστ δύο φορές.

Όπως ήταν αναμενόμενο, μόνο 3 από τα 23 παιδιά με αυτισμό απάντησαν σωστά στο "Sally - Ann τεστ" και τις δύο φορές. Όμως, 17 από αυτά πέτυχαν ένα τέλειο αποτέλεσμα για το "Dot ​​- Midge τεστ", απαντώντας σωστά και τις δύο φορές.

Ομοίως, δεν απάντησαν σωστά όλα τα φυσιολογικά παιδιά ηλικίας 4 ετών στο "Sally - Ann τεστ", αλλά 13 από 24 παιδιά ηλικίας νεότερης των 4 ετών και 20 από τα 26 μεγαλύτερης ηλικίας των 4 ετών, πέρασε το "Dot ​​- Midge τεστ". Τα φυσιολογικά παιδιά 3 ετών, είχαν ανεπαρκή αποτελέσματα και στις δύο εξετάσεις. Αυτό υποδηλώνει ότι το "Dot - Midge τεστ" αποκαλύπτει τη "θεωρία του νου" σε νεαρότερη ηλικία από ό, τι κάνει το "Sally - Ann τεστ", λένε οι ερευνητές.


Πηγή: scientificamerican.com

Εγγραφείτε για να λαμβάνετε το newsletter μας!

Βρείτε μας στα...