Κωνσταντίνα Αρβανίτη

Αντιμετωπίζοντας τη Συνήθεια - Συνηθίζοντας την Αλλαγή

άνθρωπος κρατά μία υδρόγειο σφαίρα στα χέρια του που δείχνει την Αφρική

Πόσες φορές έχετε αναρωτηθεί γιατί συνεχίζετε να κάνετε κάτι ενώ δεν σας είναι ευχάριστο ή σας κάνει κακό; Έχετε ρωτήσει ποτέ το σύντροφό σας γιατί, ενώ του έχετε πει ότι κάποια συμπεριφορά του σας ενοχλεί, εκείνος συνεχίζει να φέρεται με τον ίδιο τρόπο; Η απάντηση σε αυτά τα ερωτήματα είναι πιθανότατα η συνήθεια. 


Φυσικά, η συνήθεια είναι μια λειτουργία που δεν έχει πάντα αρνητική χροιά. Αρκετές φορές είναι πολύ βοηθητική. Για παράδειγμα, η συνήθεια να αφήνω τα κλειδιά μου πάντα στο τραπεζάκι δίπλα στην πόρτα με βοηθάει, καθώς μου γλιτώνει πολύτιμο χρόνο κι ενέργεια, εφόσον δεν χρειάζεται να ψάχνω να βρω τα κλειδιά μου κάθε φορά που φεύγω από το σπίτι. Υπάρχουν όμως και περιπτώσεις που θα προτιμούσαμε να μην έχουμε υιοθετήσει "κακές" συνήθειες.

Είναι άραγε τόσο παντοδύναμη η συνήθεια; Είναι τελικά τόσο δύσκολο να αλλάξει κανείς τον συνηθισμένο τρόπο που σκέφτεται και συμπεριφέρεται; Ίσως να μην είναι και τόσο δύσκολο. Αν ορίσουμε τι είναι ακριβώς η συνήθεια και πώς εξηγείται επιστημονικά, τότε θα γνωρίζουμε και πώς μπορούμε να την αλλάξουμε!

Όταν, λοιπόν, μια πράξη - ως απάντηση σε ένα πρόβλημα - επαναλαμβάνεται ξανά και ξανά, τότε στον εγκέφαλό μας δημιουργούνται κάποιοι συνδυασμοί, κάτι σαν "μονοπάτια μνήμης", έτσι ώστε την επόμενη φορά που θα βρεθούμε αντιμέτωποι με το ίδιο ζήτημα, να έχουμε έτοιμο το "μονοπάτι", δηλαδή τη λύση.

Αν για παράδειγμα, κάθε φορά που έχω ένα πρόβλημα, εγώ συνηθίζω να ανάβω τσιγάρο, τότε την επόμενη φορά που θα αντιμετωπίσω ένα πρόβλημα, ο εγκέφαλός αυτόματα θα επιλέξει το "μονοπάτι" του τσιγάρου, ανεξάρτητα βέβαια αν αυτό με βοηθάει ή όχι τελικά. Ο λόγος που έχει δημιουργηθεί αυτός ο συνδυασμός κι όχι κάποιος άλλος, είναι η ίδια η επανάληψη και οι θετικές συνέπειες που προέκυψαν από αυτήν την πρακτική κι όχι από κάποια άλλη.

Επομένως, αν υπάρχει μια συνήθεια που θέλουμε να αλλάξουμε, δεν έχουμε παρά να δημιουργήσουμε μια νέα συνήθεια αντί της παλιάς - "κακιάς" που εφαρμόζαμε μέχρι τώρα. Μπορούμε να δημιουργήσουμε ένα νέο "μονοπάτι μνήμης". Πώς θα το κάνουμε αυτό; Επαναλαμβάνοντας τη νέα συμπεριφορά που θέλουμε να υιοθετήσουμε, σταθερά, κάθε φορά που απαιτείται και συνειδητά, χωρίς να επιλέγουμε την "κακιά" συνήθεια που είχαμε μάθει ως τώρα να κάνουμε.

Το μόνο που χρειαζόμαστε είναι εξάσκηση!

Ετικέτες: αλλαγή, συνήθεια

Σχετικά Άρθρα

Θέλετε να αλλάξετε μια συνήθεια; Χρησιμοποιήστε τη διασκέδαση και την έκπληξη

Πάντα υπάρχει τρόπος για να αλλάξετε μία συνήθεια. Θέλετε να αλλάξετε μια συνήθεια; Ή ίσως θέλετε

Γιατί μας είναι τόσο δύσκολο να αλλάξουμε;

Η αλλαγή είναι δύσκολη. Έρχεται όμως όταν έχουμε τη δύναμη να απαντήσουμε στην ερώτηση: "Τι φοβάσαι

Μπορεί να Αλλάξει η Ανθρώπινη Προσωπικότητα;

Για πολλά χρόνια, οι ψυχολόγοι που ασχολούνται με την προσωπικότητα, έδιναν την ίδια απαισιόδοξη απά

Πόσος χρόνος χρειάζεται για να αλλάξουμε τις συνήθειές μας;

Η αλήθεια πίσω από τον μύθο ότι χρειάζονται 21 ημέρες για να σχηματίσετε μία νέα συνήθεια. Ο Μάξο
  • Δεν υπάρχει ακόμη επαγγελματικό προφίλ.

  • Κωνσταντίνα Αρβανίτη

    Κωνσταντίνα Αρβανίτη

    Ψυχολόγος - Συμβουλευτικός Ψυχολόγος

    Η Κωνσταντίνα Παν. Αρβανίτη είναι Ψυχολόγος - Ψυχοθεραπεύτρια, κάτοχος Άδειας Ασκήσεως Επαγγέλματος με Mεταπτυχιακό στην Γνωστική – Συμπεριφοριστική Ψυχοθεραπεία. Πραγματοποίησε την μετεκπαίδευσή της στην Παιδοψυχολογία – Παιδοψυχιατρική του Παν. Αιγαίου και στις Τεχνικές Διαχείρισης του Άγχους & της Κατάθλιψης στο Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών.
    karvaniti@anotherpointofview.gr

Εγγραφείτε για να λαμβάνετε το newsletter μας!

Βρείτε μας στα...