PsychologyNow Team

Τρία συναισθηματικά λάθη που εγκλωβίζουν την ευτυχία

γυναίκα που σηκώνει τα χέρια ψηλά

Αν κάνετε αυτά τα πράγματα στη ζωή σας, τότε υπάρχει μεγάλη πιθανότητα να βιώνετε δυσφορία.


Τα συναισθήματά σας επηρεάζουν κάθε απόφαση που λαμβάνετε. Επηρεάζουν τις σχέσεις σας, τη δουλειά σας, την ψυχολογική σας ευεξία και τη σωματική σας υγεία. Οι μελέτες δείχνουν ότι οι συναισθηματικές δεξιότητές σας, μπορούν ακόμη και να καθορίσουν πόσο επιτυχημένοι θα είστε.

Παρά την τεράστια σπουδαιότητα που παίζουν τα συναισθήματα στη ζωή σας, υπάρχει μεγάλη πιθανότητα να μην τα σκέφτεστε, να μην τα αναγνωρίζετε και να μην ανατρέχετε πολύ σε αυτά. Οι περισσότεροι άνθρωποι άλλωστε παραβλέπουν τα συναισθήματά τους.

Οι άνθρωποι σπάνια μιλούν για τα συναισθήματα και οι περισσότεροι από εμάς δεν διδάχτηκαν ποτέ πώς να τα διαχειριστούν. Κατά συνέπεια, οι περισσότεροι άνθρωποι - ακόμη και έξυπνοι, επιτυχημένοι άνθρωποι - κάνουν κάποια συναισθηματικά λάθη.

Ως ψυχοθεραπεύτρια, αυτά είναι τα πιο κοινά συναισθηματικά λάθη που βλέπω στους ανθρώπους:

1. Αρνούνται να αισθανθούν

Αν είχατε χτυπήσει το πόδι σας, πιθανότατα θα τρέχατε να το φροντίσετε. Ως άνθρωποι έχουμε την τάση να αντιμετωπίζουμε τις σωματικές πληγές μας χωρίς δεύτερη σκέψη. Όμως, μπορεί να αρνηθείτε να δείτε ή να φροντίσετε τις συναισθηματικές πληγές σας.

Ίσως ελαχιστοποιείτε το συναίσθημά σας, λέγοντας: Πραγματικά δεν με νοιάζει που δεν πήρα αυτή τη δουλειά ή απλώς αρνείστε τα συναισθήματά σας λέγοντας: Όχι, δεν είμαι θυμωμένος. Οι περισσότεροι από εμάς προσπαθούμε μερικές φορές να ζήσουμε σαν να μην νιώθουμε καθόλου πόνο. Όμως, η υποτονικότητα των συναισθημάτων σας δεν θα τα κάνει να φύγουν.

Πολλοί άνθρωποι σκέφτονται ότι αν καταστείλουν τις συναισθηματικές τους πληγές, θα γίνουν αυτόματα διανοητικά ισχυροί. Στην πραγματικότητα, απλώς "παίζουν" τους σκληρούς.

Μπορεί να σας είναι δυσάρεστο και ενοχλητικό να παραδεχτείτε τις δυσκολίες σας. Όμως, η αναγνώριση των συναισθημάτων σας είναι το κλειδί για να παίρνετε καλύτερες αποφάσεις και είναι θεμελιώδες στην αντιμετώπιση του ψυχολογικού τραύματος με έναν υγιή τρόπο.

2. Αποφεύγουν τα δυσάρεστα συναισθήματα

Ο φόβος, η θλίψη, η αμηχανία και η απογοήτευση είναι μόνο μερικά από τα άβολα συναισθήματα που κανείς δεν θέλει να νιώσει. Όμως, ορισμένοι άνθρωποι προσπαθούν σε μεγάλο βαθμό να αποφύγουν να βιώσουν αυτά τα συναισθήματα και κατά συνέπεια, περιορίζουν τη ζωή τους.

Χρειάζεται να αφήσετε τον εαυτό σας να αισθάνεται άβολα για να εξελιχθεί ως πρόσωπο. Και πρέπει να βιώσετε τα αρνητικά συναισθήματα αν θέλετε πραγματικά να βιώσετε ολοκληρωμένα τα θετικά συναισθήματα. Λάβετε υπόψη ότι αν αισθανόσασταν συνέχεια ευτυχισμένος, δεν θα το εκτιμούσατε.

Κάθε φορά που αντιμετωπίζετε δυσάρεστες καταστάσεις, είναι μια ευκαιρία να αποκτήσετε εμπιστοσύνη στον εαυτό σας. Όταν γνωρίζετε ότι μπορείτε να ανεχθείτε τη δυσφορία, θα είστε πιο πρόθυμοι να αντιμετωπίσετε τους φόβους σας και να βγείτε έξω από την ασφάλειά σας.

3. Κυνηγούν την ευτυχία

Η ευτυχία είναι της μόδας αυτές τις μέρες. Ο καθένας μιλάει για όλα τα πράγματα που πρέπει να κάνετε τώρα για να αισθάνεστε πιο ευτυχισμένοι.

Το κυνήγι της ευτυχίας έχει συχνά τα αντίθετα αποτελέσματα. Η επιμονή να αισθάνεστε πιο ευτυχισμένοι θα καταστρέψει τη στιγμή. Η ιδέα ότι δεν είστε αρκετά χαρούμενοι, ασκεί τρομακτική εσωτερική πίεση για να βιώστε περισσότερη χαρά στη ζωή σας. Και όταν τρέχετε από τη μια δραστηριότητα στην επόμενη, προσπαθώντας να εξαναγκάσετε την ευτυχία, τότε αυτός είναι σίγουρα ένας τρόπος για να αισθάνεστε χειρότερα για τη ζωή σας.

Επιπλέον, ορισμένοι άνθρωποι ανταλλάσουν την άμεση ικανοποίηση για την μακροπρόθεσμη ικανοποίηση. Αν φάτε ένα δεύτερο γλυκό, μπορεί να αισθανθείτε καλύτερα για ένα λεπτό. Αν αναβάλλετε τη δουλειά σας, για να παρακολουθήσετε την αγαπημένη σας εκπομπή, θα αποφύγετε να βαρεθείτε ή να απογοητευτείτε.

Όμως η άμεση ικανοποίηση και η υπερβολική έλλειψη θα σας κάνει να νιώθετε άσχημα μακροπρόθεσμα. Η αυτοπειθαρχία - η οποία απαιτεί να ανεχτείτε κάποιο επίπεδο δυσφορίας - θα σας βοηθήσει να αισθανθείτε πιο ευτυχισμένοι σε όλη τη διάρκεια της ζωής σας.

Πώς να βελτιώσετε τις συναισθηματικές σας ικανότητες

Οι συναισθηματικές δεξιότητες είναι όπως οποιαδήποτε άλλη ικανότητα: μπορείτε να τις βελτιώσετε με την εξάσκηση. Όμως προτού προσπαθήσετε να τις βελτιώσετε, είναι σημαντικό να κάνετε μια λίστα με κάποια συναισθηματικά λάθη που μπορεί να κάνετε.

Τα καλύτερα νέα είναι ότι η εκμάθηση της ρύθμισης των συναισθημάτων, είναι βασικός παράγοντας της διανοητικής δύναμης. Η ενίσχυση των συναισθηματικών δεξιοτήτων σας, θα σας βοηθήσει να δυναμώσετε τον γνωστικό μυ που χρειάζεστε για να φτάσετε στις μέγιστες δυνατότητές σας.


Πηγή: PsychologyToday.com
Επιμέλεια: PsychologyNow.gr

Σχετικά Άρθρα

Η αχαριστία και οι τρεις αιτίες που την προκαλούν

Γιατί μερικοί άνθρωποι είναι από τη φύση τους λιγότερο ευγνώμονες ή ικανοποιούνται λιγότερο από κάπο

Πώς να αναγνωρίσετε τον συναισθηματικό τόνο σας

Όταν δίνει κάποιος προσοχή στο συναισθηματικό του τόνο και αναγνωρίζει ποιος είναι αυτός ο τόνος και

Η ασθένεια είναι ο βασιλικότερος δρόμος για το υποσυνείδητο

Ένα σοβαρό πρόβλημα υγείας λειτουργεί πολλές φορές σαν τη σταγόνα που ξεχειλίζει το ποτήρι και φέρνε

Είμαστε συναισθηματικά αναλφάβητοι;

Είμαστε συναισθηματικά αναλφάβητοι. Όχι μόνο εσύ κι εγώ, όλοι μας είμαστε - κι αυτό είναι το πιο θλι

Οι άνθρωποι με Ιδεοψυχαναγκαστική Διαταραχή επεξεργάζονται διαφορετικά τα συναισθήματα

Η νέα έρευνα αποκαλύπτει μια σημαντική διαφορά στον τρόπο με τον οποίο ο εγκέφαλος επεξεργάζεται και

20 σαρκαστικές εικόνες που θα σας κάνουν να ξανασκεφτείτε τον τρόπο ζωής σας

Πάρτε μία απόσταση και παρατηρήστε τη ζωή μας. Πολλές από τις δημιουργίες του John Holcroft, προκ

Οι επιστήμονες διαψεύδουν την πεποίθηση ότι η φυσιολογική αντίδραση στα συναισθήματα είναι ίδια για όλους

Σύμφωνα με μια νέα έρευνα η κοινή πεποίθηση, ότι κάθε συναίσθημα αφήνει το δικό του «αποτύπωμα» στο

Ξέρετε πραγματικά πώς αισθάνεται ο σύντροφός σας;

Σε μία μακροχρόνια σχέση, συνηθίζεται οι σύντροφοι να πιστεύουν ότι μπορούν εύκολα να αναγνωρίσουν τ

Εγγραφείτε για να λαμβάνετε το newsletter μας!

Βρείτε μας στα...