Ευεξία και Ποιότητα Ζωής

Επτά ερωτήσεις που οι αρνητικές σκέψεις δεν μπορούν να απαντήσουν

psychologynow team

psychologynow team

Psychologynow Team

Κάντε αυτές τις ερωτήσεις στον εαυτό σας.


Υπάρχουν 3 πιθανές πηγές για τις αρνητικές σκέψεις που κάνετε:

1. Είναι η φωνή κάποιου από την παιδική σας ηλικία.

Πολλοί άνθρωποι έχουν βιώσει τις ισχυρές, αρνητικές επιδράσεις του να μεγαλώνουν με γονείς που τους απηύθυναν αρνητικές δηλώσεις. Με την πάροδο του χρόνου, οι δηλώσεις αυτές εσωτερικεύονται και αυτές οι φωνές αναπαράγονται στο μυαλό ξανά και ξανά.

               

2. Είναι η φωνή της κατάθλιψης.

Η κατάθλιψη έχει έναν τρόπο να σκοτεινιάζει τους ορίζοντές σας. Οι κυριολεκτικές αλλαγές στις χημικές ουσίες του εγκεφάλου σας, χρωματίζουν με γκρίζα χρώματα όλο σας τον κόσμο. Ο «μεταλλαγμένος» εγκέφαλός σας, καθίσταται γόνιμο έδαφος για αρνητικά συναισθήματα και σκέψεις, που είναι πιο εύκολο να βγουν από το πουθενά, να ριζώσουν και να ακμάσουν ανεξέλεγκτα.

 

3. Είναι η παιδική φωνή σας που γεμίζει τον κενό χώρο.

Αυτό συμβαίνει όταν μεγαλώνετε σε μια οικογένεια που δεν σας δίνει ανατροφοδότηση. Όταν οι γονείς σας δεν σας προσέχουν ή δεν ανταποκρίνονται σε εσάς αρκετά (συναισθηματική παραμέληση στην παιδική ηλικία), καταλήγετε χωρίς ακριβή, ρεαλιστική εικόνα του εαυτού σας. Εσείς, ένα παιδί, αφήνεστε να καταλάβετε μόνος σας ποιος είστε. Σε αυτήν την περίπτωση έχετε μια πιθανότητα 50% να γεμίσετε το κενό με αρνητικές παρατηρήσεις και σκέψεις αντί για θετικές.

Όποια και αν είναι η αιτία των αρνητικών σκέψεών σας, σας κάνουν κακό. Οι αρνητικές σας σκέψεις είναι πολύ πιο ισχυρές από ό,τι πιθανώς αντιλαμβάνεστε. Και ενδεχομένως να σας καθηλώσουν στη ζωή σας, αλλά μόνο αν τις αφήσετε... Μπορείτε να αντεπιτεθείτε. Με ποιους τρόπους:

 

Υπάρχουν επτά ερωτήσεις που μπορείτε να κάνετε στον εαυτό σας για να διαλύσετε τις αρνητικές σκέψεις σας:

1. Ποιος το λέει;

Όταν μια αρνητική σκέψη ξεπηδά στο μυαλό σας, αναρωτηθείτε: ποιός το λέει; Το ερώτημα εκθέτει μια αρνητική σκέψη σε αυτό ακριβώς που είναι: μια αμφιβολία που μπορεί να διαταράξει τη ζωή σας και να βλάψει την αίσθηση της ευημερίας σας.

2. Έχω ακούσει ποτέ πριν να λέει κάποιος αυτή τη σκέψη; 

Πολλές από τις φωνές στο μυαλό μας είναι στην πραγματικότητα ηχώ. Είναι παλιά λόγια που ακούσαμε κάποιος να μας λέει, όπως ένα γονέα, σύζυγο ή αφεντικό. Προσδιορίζοντας ποιός είναι ο δημιουργός της σκέψης, μπορείτε να καταλάβετε αν πραγματικά ανήκει σε εσάς. Πολλές φορές δεν ανήκει.

3. Μου αρέσει αυτή η σκέψη;

Προχωρήστε και ρωτήστε τον εαυτό σας: είναι αυτή η σκέψη επιθυμητή ή ελκυστική; Αν όχι, τότε ρωτήστε τον εαυτό σας: γιατί το σκέφτομαι αυτό; Αν δεν σας αρέσει αυτό που ακούτε, δεν χρειάζεται να το ακούσετε.

4. Με κάνει αυτή η σκέψη να νιώθω καλύτερα;

Οι αρνητικές σκέψεις μάς γκρεμίζουν, αντί να μας ανεβάζουν. Μολύνουν την ψυχή μας, σπέρνουν τον όλεθρο. Αναρωτηθείτε: αυτή η σκέψη με κάνει να νιώθω καλύτερα ή χειρότερα για τον εαυτό μου; Αν δεν ενισχύει την αυτοπεποίθησή σας με κάποιο τρόπο, γιατί τη σκέφτεστε;

5. Αυτή η σκέψη με βοηθάει;

Είναι αυτή η σκέψη χρήσιμη ή παραγωγική για εσάς; Μ' αυτή την ερώτηση, μπορείτε να δείτε κατά πόσον μια σκέψη υποστηρίζει ή όχι τις επιθυμίες και τους στόχους σας. Αν όχι, γιατί τη σκέφτεστε;

6. Έχω τον έλεγχο αυτής της σκέψης;

Αυτή η σκέψη σας κρατάει κάπως ή έχει εξουσία πάνω σας; Ή την έχετε υπό έλεγχο; Αν όχι, αναρωτηθείτε γιατί θα αφήνατε μια σκέψη να έχει την εξουσία να σας ελέγχει. Θυμηθείτε, εσείς είστε ο κυβερνήτης των σκέψεών σας κι όχι το αντίθετο.

7. Θέλω να κρατήσω αυτή τη σκέψη ή να την αφήσω να φύγει;

Με αυτή την ερώτηση, διαπιστώνετε εάν θέλετε να διατηρήσετε μια σκέψη που δεν σας εξυπηρετεί ουσιαστικά στην ευημερία σας. Αν δεν σας κάνει κανένα καλό, πιθανόν σας κάνει κακό. Οπότε, αφήστε την να φύγει.


Πηγή: psychcentral.org

Απόδοση: Νικόλας Παύλου

Επιμέλεια: Psychologynow.gr

psychologynow team

psychologynow team

Psychologynow Team


Ελάτε στον κόσμο της Ψυχολογίας!
Συμπληρώστε το email σας για να λαμβάνετε
το εβδομαδιαίο newsletter μας.

Βρείτε μας στα...

Εγγραφείτε για να λαμβάνετε το newsletter μας!