PsychologyNow Team

Συζητήσεις για τον Λόγο στο Αιγινήτειο - Λόγος και Συναίσθημα

Συζητήσεις για τον Λόγο στο Αιγινήτειο - Λόγος και Συναίσθημα

PsychologyNow Team
το Αιγινήτειο νοσοκομείο

Η Μονάδα Νευροψυχολογίας και παθολογίας του Λόγου της Α΄ Νευρολογικής Κλινικής του Πανεπιστημίου Αθηνών διοργανώνει μια Συζήτηση για την ανέφικτη νευροαπεικόνιση των συναισθημάτων το Σάββατο, 12 Ιανουαρίου, στις 11:00 στο Αμφιθέατρο «Κώστας Στεφανής» Νοσοκομείο Αιγινήτειο (Βασ. Σοφίας 72-74, Μετρό Μέγαρο Μουσικής).


Ομιλητές:
Νίκος Σμυρνής ψυχίατρος
Κώστας Πόταγας, νευρολόγος
Αν. Καθηγητές στο Πανεπιστήμιο της Αθήνας

Η εισαγωγή τεχνικών λειτουργικής νευροαπεικόνισης, όπως της τομογραφίας εκπομπής ποζιτρονίων (PET) και της λειτουργικής μαγνητικής τομογραφίας (fMRI), προκάλεσε αρχικά μεγάλο ενθουσιασμό στο πεδίο της έρευνας για την κατανόηση των εγκεφαλικών και νευροβιολογικών μηχανισμών που μετέχουν στην αντίληψη και στη δημιουργία των θυμικών καταστάσεων. Ωστόσο, πολύ σύντομα, ο αρχικός ενθουσιασμός έδωσε τη θέση του στην απογοήτευση και στη σύγχυση: πάμπολλες μελέτες χωρίς όμως ακόμη ασφαλείς γνώσεις για την ταυτότητα των νευρωνικών αντίστοιχων των θυμικών καταστάσεων.

Θα συζητήσουμε τα προβλήματα που τίθενται, όχι μόνο τεχνικής τάξεως αλλά και πολύ πιο θεμελιώδη, που αφορούν, κυρίως, την τεράστια εννοιολογική ασυμφωνία που υπάρχει στην περιοχή του θυμικού.

Αφενός, η δημιουργία μιας γνήσιας θυμικής κατάστασης στο πλαίσιο της πειραματικής εξέτασης είναι ένας άθλος πολύ δύσκολος: ο γνήσιος φόβος ή η αποστροφή ή ο πόθος ή η ευφορία συνήθως δεν επηρεάζονται από τις οδηγίες ενός πειραματιστή.

Αφετέρου, η μελέτη των νευρωνικών αντιστοίχων των θυμικών καταστάσεων βασίζεται στη ρητή παραδοχή ότι η ποιότητα που καθιστά τις νοητικές καταστάσεις – τις καταστάσεις αίσθησης, αντίληψης, ανάμνησης ή σκέψης – θυμικές, έχει έναν αποκλειστικά δικό της νευρωνικό μηχανισμό. Εάν αυτό δεν ευσταθεί, τότε, το πολύ που μπορούμε να ελπίζουμε να αποκαλύψουμε μέσω της νευροαπεικόνισης είναι τα δίκτυα της αντίληψης ή της σκέψης ή της ανάμνησης, όχι όμως του θυμικού. Εξίσου, αν όχι πιο προβληματική, είναι η απεικόνιση των υποθετικών δικτύων καταστάσεων πιο σύνθετων και περισσότερο ιδιοσυγκρασιακών όπως είναι τα «συναισθήματα» της ηθικής ή της θρησκευτικότητας, πόσω μάλλον αφού τέτοιες καταστάσεις είναι σχεδόν αδύνατον να οριστούν προφορικά και, πολύ περισσότερο, λειτουργικά με όρους ειδικών «έργων ενεργοποίησης».

Κάντε like στην σελίδα μας στο Facebook 
Ακολουθήστε μας στο Twitter 

Βρείτε μας στα...