PsychologyNow Team

Η σκοτεινή περίοδος των ψυχικών ασθενειών

Η σκοτεινή περίοδος των ψυχικών ασθενειών

PsychologyNow Team
ο Howard Dully δέχεται λοβοτομή σε ηλικία 12 ετών

Οι ψυχικές ασθένειες ανά τους αιώνες, ανεξαρτήτως αν το πνεύμα θεωρούνταν ή μη ενωμένο με το σώμα, υπήρξαν ανέκαθεν δύσκολες στην κατανόηση και τη θεραπεία τους.


Οι ψυχικές ασθένειες κάνουν την εμφάνισή τους από το 2.000 π.Χ. όπου αρχαίοι πολιτισμοί στην Αίγυπτο, στην Κίνα και στις Ινδίες, τις γνωρίζουν, τις περιγράφουν και τις θεραπεύουν είτε με εξορκισμούς, είτε με φάρμακα, είτε με βελονισμό. Πριν από μερικούς αιώνες, οι ψυχικές ασθένειες θεωρούνταν αντικείμενο της φιλοσοφίας και ακόμα πιο παλιά και μέσα από τον Μεσαίωνα ο ψυχικός ασθενής, εάν δεν αγνοούνταν, θα «φροντίζονταν» (δηλαδή θα φυλακιζόταν, θα τιμωρούνταν ή θα εξορκιζόταν και θα καίγονταν στην πυρά) από «γιατρούς» και κληρικούς.

Ο τρυπανισμός ίσως είναι η αρχαιότερη ένδειξη γνώσης περί ψυχικής ασθένειας, γιατί σύμφωνα με τους ανθρωπολόγους ο σκοπός του ήταν να φύγουν τα κακά πνεύματα. Ήταν ευρύτατα διαδεδομένος και συνεχίσθηκε μέχρι το Μεσαίωνα, όπου τα χαρακτηριστικά της εποχής τότε, είναι η δαιμονολογία: η ψυχική ασθένεια είναι έργο του διαβόλου σύμφωνα με τις διδαχές του Αγίου Αυγουστίνου, η αστρολογία και η θεραπεία με εξορκισμούς.

Στην Αναγέννηση κάτω από το προσωνύμιο του αιρετικού, η Ιερά Εξέταση αφάνισε ένα μεγάλο αριθμό «μάγων» και «μαγισσών», μερικοί από τους οποίους με βάση τις περιγραφές ήταν οπωσδήποτε ψυχασθενείς. Κατά τον 17ο και 18ο αιώνα παρατηρείται αυξανόμενη κλινική αντιμετώπιση των ψυχικών ασθενειών και από προοδευτικά και περισσότερες ταξινομήσεις. Δυστυχώς όμως η «μελαγχολία» εξακολουθεί να είναι ο ψυχιατρικός όρος που σημαίνει σχεδόν κάθε ψυχιατρική ασθένεια και η επικράτηση της λογικής έναντι του παραλόγου των προηγούμενων αιώνων αποβαίνει και πάλι σε βάρος των ψυχικά ασθενών των ασύλων. Θεωρούνται ότι είναι άτρωτα ζώα που δεν προσβάλλονται από φυσικές αρρώστειες, τους δένουν και τους συμπεριφέρονται με σκληρότητα (τους «θεραπεύουν» με εναλλασόμενα κρύα και ζεστά μπάνια, με αφαιμάξεις και με τοπικές λοιμώξεις) και τους εκθέτουν για λίγα κέρματα τις Κυριακές στην κοινή θέα.

Από τον χρήστη @psychiatrypics στο twitter, βρήκαμε μερικές πολύ ενδιαφέρουσες φωτογραφίες που αποτυπώνουν όλον αυτόν τον «φυσιολογικό» - τότε - τρόπο θεραπείας των ψυχικά ασθενών, που συνδέεται και με την επιστημονική και κοινωνική κουλτούρα κάθε εποχής.

 

Κρύο ντούς για τους ψυχικά ασθενείς - 1884

 

Υποθετικά αίτια ψυχικών ασθενειών - State Lunatic Asulym 1854 (το σύνολο αντιστοιχούσε στη σοβαρότητα της ψυχικής ασθένειας).

 

Τρυπανισμός - 18ος αιώνας.

 

Η στροβιλιζόμενη καρέκλα - προκαλώντας εμετό για να φύγει η ψυχική ασθένεια.

 

Μάσκα που φορούσαν στους ψυχικά ασθενείς τον 17ο αιώνα.

 

Howard Dully - Λοβοτομήθηκε σε ηλικία 12 ετών το 1960. Έγραψε βιβλίο που περιγράφει την ιστορία της λοβοτομής του.

 

Τυλίγοντας τους ανθρώπους σε υγρά υφάσματα - θεραπεία ψυχικών ασθενειών τέλος του 19ου αιώνα.

 

Η μεγαλύτερη θεραπευτική στιγμή όπου 20 εκατομμύρια άνθρωποι θεραπεύονται αμέσως - Όταν αποφασίστηκε από την Αμερικανικό Ψυχιατρικό Σύλλογο το 1974 ότι η ομοφυλοφιλία δεν είναι ψυχική ασθένεια.

 

Ένας ακόμα "έξυπνος" τρόπος για να θεραπευθεί η ψυχική ασθένεια.

 

Εξάχρονο κορίτσι που λόγω "καταστροφικής" και "ανυπόφορης" συμπεριφοράς στο σπίτι, υπέστη λοβοτομή.

 

Βρέφος "υπό περιορισμό" σε άσυλο ψυχικά ασθενών - Cuenca, Iσπανία, 1961

Σκοτενοί και δύσκολοι καιροί για την ψυχική ασθένεια. Όμως οι επιστημονικές εξελίξεις με το πέρασμα των ετών, έχουν εξηγήσει τις ψυχικές ασθένεις και συνεχώς γίνονται έρευνες για να αιτιολογηθούν και να προκύψει θεραπεία για τις ψυχικές ασθένειες. Παρόλα αυτά όμως, υπάρχει ακόμα ένα ποσοστό ανθρώπων που έχει διατηρήσει παρόμοια θεραπευτικά δόγματα όπως στο παρελθόν για τη θεραπεία των ψυχικών ασθενειών: συνέχιση της διάστασης του μαγικού, εξορκισμούς, σαμανισμούς, αστρολογικές συνδέσεις και περίεργα "λόγια" επίκλησης. Ευτυχώς, σταμάτησε να εφαρμόζεται ο τρυπανισμός.


Βιβλιογραφία: Bασικά στοιχεία Κλινικής Ψυχιατρικής, Νίκος Μάνος, University Studio Press, Θεσσαλονίκη 1997

Κάντε like στην σελίδα μας στο Facebook 
Ακολουθήστε μας στο Twitter 

Βρείτε μας στα...