banner1
psychologist-banner-2
thumb

Γιατί τα παιδιά μαθαίνουν τη γλώσσα πιο γρήγορα από την τεχνητή νοημοσύνη

Σε αντίθεση με τις μηχανές που μαθαίνουν κυρίως και παθητικά από γραπτό κείμενο, τα παιδιά μαθαίνουν τη γλώσσα μέσω μιας ενεργητικής, συνεχώς μεταβαλλόμενης αναπτυξιακής διαδικασίας που καθοδηγείται από τις αναπτυσσόμενες κοινωνικές, γνωστικές και κινητικές τους δεξιότητες.


Ακόμη και οι πιο εξελιγμένες τεχνολογίες δεν μπορούν να ανταγωνιστούν τις ικανότητες των παιδικών μυαλών στην εκμάθηση γλωσσών. Ερευνητές μοιράζονται νέα ευρήματα σχετικά με το πώς τα παιδιά υπερτερούν της τεχνητής νοημοσύνης και γιατί αυτό έχει σημασία.

Αν ένας άνθρωπος μάθαινε μια γλώσσα με τον ίδιο ρυθμό όπως το ChatGPT, θα χρειαζόταν 92.000 χρόνια. Ενώ οι μηχανές μπορούν να επεξεργάζονται τεράστια σύνολα δεδομένων με αστραπιαία ταχύτητα, όταν πρόκειται για την εκμάθηση φυσικής γλώσσας, τα παιδιά αφήνουν την τεχνητή νοημοσύνη πολύ πίσω.

Ένα νέο άρθρο που δημοσιεύθηκε στο Trends in Cognitive Sciences από την καθηγήτρια Caroline Rowland του Ινστιτούτου Ψυχογλωσσολογίας Max Planck, σε συνεργασία με συναδέλφους του ESRC LuCiD Centre στο Ηνωμένο Βασίλειο, παρουσιάζει ένα καινοτόμο πλαίσιο για να εξηγήσει πώς τα παιδιά επιτυγχάνουν αυτό το αξιοθαύμαστο κατόρθωμα.

Η έκρηξη της νέας τεχνολογίας

Οι επιστήμονες μπορούν πλέον να παρατηρούν, με πρωτοφανή λεπτομέρεια, πώς τα παιδιά αλληλεπιδρούν με τους γονείς τους και το περιβάλλον τους, χάρη στις πρόσφατες εξελίξεις σε ερευνητικά εργαλεία όπως η παρακολούθηση των ματιών με ειδικό εξοπλισμό που τοποθετείται στο κεφάλι και η αναγνώριση ομιλίας με τεχνητή νοημοσύνη.

Ωστόσο, παρά την ταχεία ανάπτυξη των μεθόδων συλλογής δεδομένων, τα θεωρητικά μοντέλα που εξηγούν πώς αυτές οι πληροφορίες μεταφράζονται σε άπταιστη γλώσσα έχουν μείνει πίσω.

Το νέο πλαίσιο γεφυρώνει αυτό το κενό. Συνθέτοντας ευρύ φάσμα στοιχείων από την υπολογιστική επιστήμη, τη γλωσσολογία, τις νευροεπιστήμες και την ψυχολογία, η ερευνητική ομάδα προτείνει ότι το κλειδί για την κατανόηση του πώς τα παιδιά μαθαίνουν τη γλώσσα πολύ πιο γρήγορα από την τεχνητή νοημοσύνη δεν βρίσκεται στο πόσες πληροφορίες λαμβάνουν, αλλά στο πώς μαθαίνουν από αυτές.

PAIDIA GLWSSA TEXNHTH E

Παιδιά έναντι ChatGPT: Ποια είναι η διαφορά;

Σε αντίθεση με τις μηχανές που μαθαίνουν κυρίως και παθητικά από γραπτό κείμενο, τα παιδιά αποκτούν τη γλώσσα μέσω μιας ενεργητικής, συνεχώς μεταβαλλόμενης αναπτυξιακής διαδικασίας που καθοδηγείται από τις αναπτυσσόμενες κοινωνικές, γνωστικές και κινητικές τους δεξιότητες.

Τα παιδιά χρησιμοποιούν όλες τις αισθήσεις τους – όραση, ακοή, όσφρηση, αίσθηση και αφή – για να κατανοήσουν τον κόσμο και να αναπτύξουν τις γλωσσικές τους δεξιότητες. Αυτός ο κόσμος τους παρέχει πλούσια και συντονισμένα σήματα από πολλαπλές αισθήσεις, δίνοντάς τους ποικίλα και συγχρονισμένα ερεθίσματα που τα βοηθούν να κατανοήσουν πώς λειτουργεί η γλώσσα.

Και τα παιδιά δεν κάθονται απλά και περιμένουν να τους δοθεί η γλώσσα αλλά εξερευνούν ενεργά το περιβάλλον τους, δημιουργώντας συνεχώς νέες ευκαιρίες για μάθηση.

Τα συστήματα τεχνητής νοημοσύνης επεξεργάζονται δεδομένα… αλλά τα παιδιά τα ζουν πραγματικά, σημειώνει ο Rowland. Η μάθησή τους είναι ενσώματη, διαδραστική και βαθιά ριζωμένη σε κοινωνικά και αισθητηριακά πλαίσια. Αναζητούν εμπειρίες και προσαρμόζουν δυναμικά τη μάθησή τους ανάλογα, εξερευνώντας αντικείμενα με τα χέρια και το στόμα τους, σέρνοντας προς νέα και συναρπαστικά παιχνίδια ή δείχνοντας αντικείμενα που βρίσκουν ενδιαφέροντα. Αυτό είναι που τους επιτρέπει να κατακτήσουν τη γλώσσα τόσο γρήγορα.

Επιπτώσεις πέρα από την πρώιμη παιδική ηλικία

Αυτές οι γνώσεις δεν αναδιαμορφώνουν απλώς την κατανόησή μας για την ανάπτυξη των παιδιών αλλά έχουν και μακροπρόθεσμες επιπτώσεις στην έρευνα στον τομέα της τεχνητής νοημοσύνης, της επεξεργασίας της γλώσσας από τους ενήλικες, ακόμη και στην εξέλιξη της ίδιας της ανθρώπινης γλώσσας.

Οι ερευνητές στον τομέα της τεχνητής νοημοσύνης μπορούν να μάθουν πολλά από τα μωρά, λέει ο Rowland. Αν θέλουμε οι μηχανές να μαθαίνουν τη γλώσσα όπως οι άνθρωποι, ίσως πρέπει να ξανασκεφτούμε τον τρόπο με τον οποίο τις σχεδιάζουμε από την αρχή.


Έρευνα: “Brains over Bots: Why Toddlers Still Beat AI at Learning Language” by Caroline Rowland et al. Trends in Cognitive Sciences
Απόδοση – Επιμέλεια: PsychologyNow.gr

ΓΡΑΨΕ ΤΟ ΣΧΟΛΙΟ ΣΟΥ

Παρακολούθηση σχολίων
Ειδοποίηση για
0 Σχόλια
Νεότερο
Το πιο παλιό Περισσότεροι ψήφοι
Inline Feedbacks
Δείτε όλα τα σχόλια