PsychologyNow Team

Ωνιομανία, μία νέα ψυχαναγκαστική διαταραχή για τις διαδικτυακές αγορές

Ωνιομανία, μία νέα ψυχαναγκαστική διαταραχή για τις διαδικτυακές αγορές

PsychologyNow Team
Ωνιομανία, μία νέα ψυχαναγκαστική διαταραχή για τις διαδικτυακές αγορές
Image credit: Hannah Wei / unsplash.com

Νέα έρευνα υποδεικνύει ότι η ευκολία που προσφέρουν οι διαδικτυακές αγορές, μπορεί να χειροτερέψει την παρόρμηση των ανθρώπων με την επονομαζόμενη “ψυχαναγκαστική διαταραχή αγορών” ή ωνιομανία .


Η διαταραχή αυτή είναι υπό συζήτηση σχετικά με το αν μπορεί να αποτελέσει ξεχωριστή διάγνωση και δεν έχει συμπεριληφθεί ακόμα στο Διαγνωστικό και Στατιστικό Εγχειρίδιο Ψυχικών Διαταραχών (DSM).

Ωστόσο, αυτό συμβαίνει γιατί δεν υπάρχουν επαρκή δεδομένα αναφορικά με την ύπαρξη της διαταραχής, υποστηρίζουν οι ερευνητές.

Μπορεί να υπάρχει περιορισμένη δημοσιευμένη επιστημονική βιβλιογραφία, όμως οι ψυχολόγοι δουλεύουν εδώ και καιρό με τέτοια περιστατικά, προσθέτουν.

Υπάρχει μία περίοδος πάνω από 100 χρόνια κλινικών περιστατικών, η οποία περιγράφει δυσλειτουργικές καταναλωτικές συνήθειες ή αγοραστικές υπερβολές, οι οποίες εμποδίζουν την καθημερινή ζωή και συσχετίζονται με σημαντική κλινική δυσφορία και δυσλειτουργίες σε σημαντικούς τομείς της λειτουργικότητας, υποστηρίζει η Μούλερ, επικεφαλής ψυχολόγος στο τμήμα Ψυχοσωματικής Ιατρικής και Ψυχοθεραπείας στο Πανεπιστημιακό Νοσοκομείο του Ανόβερο, στη Γερμανία.

Η ψυχαναγκαστική διαταραχή αγορών ορίζεται ως μια ακραία ενασχόληση με τις αγορές και την κατανάλωση και με έντονη παρόρμηση για ψώνια, η οποία βιώνεται ως εμμονική, λένε οι ερευνητές.

Μπορεί επίσης να προκαλέσει σημαντικά προβλήματα, όπως ενοχές και λύπη μετά την ολοκλήρωση των αγορών, μια αίσθηση έλλειψης ελέγχου, οικογενειακές διαμάχες σχετικά με τις υπερβολικές αγορές και οικονομική δυσφορία.

Σύμφωνα με τους ερευνητές, η ψυχαναγκαστική διαταραχή αγορών θεωρείται ότι επηρεάζει περίπου το 5% των ανθρώπων παγκοσμίως και πλέον, στον 21ο αιώνα, έχει επεκταθεί διαδικτυακά.

Η έρευνα, η οποία δημοσιεύθηκε στο επιστημονικό περιοδικό Comprehensive Psychiatry, κατέγραψε τις διαδικτυακές αγοραστικές συνήθειες 122 ασθενών, οι οποίοι είχαν ήδη διαγνωσθεί με την ψυχαναγκαστική διαταραχή αγορών.


Διαβάστε σχετικά: Ο αντίκτυπος του διαδικτύου στις ανθρώπινες σχέσεις


Οι ασθενείς οι οποίοι συμμετείχαν στην έρευνα ήταν ηλικίας 20 έως 68 ετών (με ένα μέσο όρο περίπου 43 ετών) ενώ πάνω από το 75% ήταν γυναίκες. Όλοι είχαν ήδη αναζητήσει θεραπεία για τον εθισμό τους στις αγορές, συνήθως γνωσιακή-συμπεριφοριστική θεραπεία.

Από τους συμμετέχοντες ζητήθηκε να συμπληρώσουν ένα αριθμό διαγνωστικών ερωτηματολογίων, συμπεριλαμβανομένων των “Ερωτηματολόγιο Εθισμού στο Διαδίκτυο” (Internet Addiction Test) και “Ερωτηματολόγιο για τις Παθολογικές Αγορές” (Pathological Buying Screener). Επίσης, όλοι οι συμμετέχοντες αξιολογήθηκαν για συμπτώματα άγχους και κατάθλιψης.

Ορισμένα άτομα με ψυχαναγκαστική διαταραχή αγορών ίσως να προτιμούν να ψωνίζουν σε φυσικά καταστήματα και όχι σε διαδικτυακά, γιατί εκτιμούν τη δυνατότητα να αγγίζουν το εμπόρευμα, να δοκιμάζουν τα αγαθά, να απολαμβάνουν το συναρπαστικό παραδοσιακό περιβάλλον των λιανικών αγορών και να βιώνουν την άνετη κοινωνική αλληλεπίδραση με τους πωλητές, δηλώνουν οι ερευνητές.

Ωστόσο, κάποιοι άνθρωποι με ψυχαναγκαστική διαταραχή αγορών ίσως να αναπτύσσουν μία ιδιαίτερη έλξη προς τις διαδικτυακές αγορές, επειδή περιλαμβάνουν μια τεράστια ποικιλία προϊόντων. Επίσης, είναι εύκολες, γρήγορες και τους δίνουν τη δυνατότητα να αγοράσουν απαρατήρητοι και στα κρυφά, προσθέτουν οι ερευνητές.

Όλα συνηγορούν στην επέκταση της παραδοσιακής ψυχαναγκαστικής διαταραχής αγορών στη διαδικτυακή λιανική αγορά, συμπεραίνουν.

Δεν έχει πραγματοποιηθεί ακόμα επαρκής έρευνα για διαταραχές όπως η ψυχαναγκαστική διαταραχή αγορών, η οποία είναι μέρος μιας αναδυόμενης ομάδας διαταραχών με την ονομασία συμπεριφοριστικοί εθισμοί, σημειώνει ο Δρ. Πέτρος Λεβούνης, Πρόεδρος του τμήματος Ψυχιατρικής στην Ιατρική Σχολή Ρούτγκερς στο Νιου Τζέρσι και επικεφαλής υπηρεσιών στο Πανεπιστημιακό Νοσοκομείο του Νιούαρκ, στο Νιου Τζέρσι.

Οι συμπεριφοριστικοί εθισμοί περιλαμβάνουν το ψυχαναγκαστικό μαύρισμα, το τζόγο και το ψυχαναγκαστικό διαδικτυακό gaming. Ωστόσο, περιλαμβάνουν επίσης συμπεριφορές που είναι συνήθως μέρος της καθημερινής ζωής και οι οποίες είναι χρήσιμες για πολλούς ανθρώπους, όπως η άσκηση, το φαγητό, η αποστολή email και μηνυμάτων και οι αγορές, προσθέτει.

Όμως αυτό που γνωρίζουμε με βεβαιότητα, είναι ότι για τους εθισμένους ανθρώπους αυτές οι συμπεριφορές είναι σαν ένα είδος ναρκωτικού, λέει ο Δρ. Λεβούνης. Και όσο λιγότερα εμπόδια υπάρχουν για την καταπολέμηση της εθιστικής συμπεριφοράς, τόσο μεγαλύτερη είναι η πιθανότητα εμφάνισης αρνητικών επιπτώσεων.

Οπότε αν έχεις ψυχαναγκαστική διαταραχή αγορών και ξέρεις ότι δεν χρειάζεται να πας στο εμπορικό κέντρο για να ψωνίσεις, αφού όλα βρίσκονται μόνο ένα “κλικ” μακριά σου, αυτό λειτουργεί πολύ προτρεπτικά και σίγουρα έχει την ικανότητα να μετατρέψει τη διαταραχή σου σε πολύ μεγαλύτερο πρόβλημα από ό,τι ήταν μέχρι τώρα, συνοψίζει.


Mar Tom
Πηγή: medicalxpress.com

Απόδοση: Μαρία Τομπουλίδη – Φοιτήτρια Ψυχολογίας
Επιμέλεια: PsychologyNow.gr

 

Κάντε like στην σελίδα μας στο Facebook 
Ακολουθήστε μας στο Twitter 

Βρείτε μας στα...