PsychologyNow Team

Η έλλειψη εκπαίδευσης στα μαθηματικά επηρεάζει αρνητικά την εγκεφαλική και γνωστική ανάπτυξη των εφήβων

Η έλλειψη εκπαίδευσης στα μαθηματικά επηρεάζει αρνητικά την εγκεφαλική και γνωστική ανάπτυξη των εφήβων

PsychologyNow Team
έφηβη μαθήτρια με έλλειψη εκπαίδευσης στα μαθηματικά επηρεάζει αρνητικά την εγκεφαλική και γνωστική ανάπτυξή της
Image credit: Andrea Piacquadio / pexels.com

Οι έφηβοι που σταμάτησαν να μελετούν μαθηματικά αποδείχτηκε ότι είχαν μεγαλύτερο μειονέκτημα –σε σχέση με τους συνομηλίκους τους που συνέχισαν να μελετούν μαθηματικά– από άποψη εγκεφαλικής και γνωστικής ανάπτυξης, σύμφωνα με μια νέα μελέτη που δημοσιεύτηκε στο περιοδικό Proceedings of the National Academy of Sciences.


Ερευνητές του Τμήματος Πειραματικής Ψυχολογίας στο Πανεπιστήμιο της Οξφόρδης πραγματοποίησαν πείραμα με 133 μαθητές μεταξύ 14 έως 18 ετών. Αντίθετα με τις περισσότερες χώρες στον κόσμο, οι δεκαεξάχρονοι μαθητές στο Ηνωμένο Βασίλειο έχουν την επιλογή να σταματήσουν τα μαθηματικά.

Αυτή η κατάσταση επέτρεψε στην ερευνητική ομάδα να μελετήσει αν η συγκεκριμένη έλλειψη στην εκπαίδευση στα μαθηματικά σε μαθητές που προέρχονται από παρόμοιο περιβάλλον θα μπορούσε να έχει αντίκτυπο στην ανάπτυξη του εγκεφάλου και στη γνωστική λειτουργία.

Η μελέτη κατέληξε ότι οι μαθητές που δεν μελετούσαν μαθηματικά είχαν χαμηλότερη ποσότητα ενός κρίσιμου χημικού για την πλαστικότητα του εγκεφάλου (γ-αμινοβουτυρικό οξύ) σε μια καίρια περιοχή του εγκεφάλου η οποία σχετίζεται με πολλές σημαντικές γνωστικές λειτουργίες, που περιλαμβάνουν την αιτιολόγηση, την επίλυση προβλημάτων, τα μαθηματικά, τη μνήμη και τη μάθηση.

Με βάση την ποσότητα της χημικής ουσίας που εντόπισαν στον εγκέφαλο κάθε μαθητή, οι ερευνητές είχαν τη δυνατότητα να διακρίνουν ποιοι έφηβοι είχαν μελετήσει μαθηματικά και ποιοι όχι, ανεξάρτητα από τις γνωστικές τους ικανότητες.

Επιπλέον, η ποσότητα αυτού του χημικού στον εγκέφαλο προέβλεψε με επιτυχία αλλαγές στην επίτευξη βαθμολογίας στα μαθηματικά περίπου 19 μήνες αργότερα. Αξίζει να σημειωθεί ότι οι ερευνητές δεν βρήκαν διαφορές στο χημικό του εγκεφάλου πριν σταματήσουν να μελετούν μαθηματικά οι έφηβοι.


Διαβάστε σχετικά: Γιατί η στατιστική είναι χρήσιμη στην ψυχολογία


Ο Ρόι Κόεν Κάντος, καθηγητής Γνωστικής Νευροεπιστήμης στο Πανεπιστήμιο της Οξφόρδης, που ηγήθηκε της μελέτης, δήλωσε: Οι ικανότητες στα μαθηματικά σχετίζονται με μια γκάμα πλεονεκτημάτων που περιλαμβάνουν την εργασία, την κοινωνικο-οικονομική κατάσταση και την ψυχική και σωματική υγεία. Η εφηβεία είναι μια σημαντική περίοδος της ζωής που σχετίζεται με σημαντικές εγκεφαλικές και γνωστικές αλλαγές.

Δυστυχώς, η δυνατότητα να σταματήσει κάποιος να μελετά μαθηματικά σε αυτή την ηλικία φαίνεται να οδηγεί σε ένα χάσμα μεταξύ των εφήβων που σταματούν την εκπαίδευσή τους στα μαθηματικά σε σύγκριση με εκείνους που τη συνεχίζουν. Η μελέτη μας παρέχει ένα νέο επίπεδο βιολογικής κατανόησης του αντίκτυπου της εκπαίδευσης στον αναπτυσσόμενο εγκέφαλο και της αμοιβαίας επίδρασης μεταξύ βιολογίας και εκπαίδευσης.

Ο καθηγητής συνέχισε λέγοντας: Δεν είναι ακόμη γνωστό πώς μπορεί να προληφθεί αυτή η απόκλιση ή οι μακροχρόνιες επιπτώσεις της. Δεν απολαμβάνουν όλοι οι έφηβοι τα μαθηματικά, οπότε χρειάζεται να εξετάσουμε πιθανές εναλλακτικές, όπως εκπαίδευση στη λογική και την αιτιολόγηση, που ενεργοποιούν την ίδια περιοχή του εγκεφάλου με τα μαθηματικά.

Καθώς ξεκινήσαμε αυτή την έρευνα πριν την COVID-19, αναρωτιέμαι επίσης με ποιον τρόπο η μειωμένη πρόσβαση γενικά στην εκπαίδευση και συγκεκριμένα στα μαθηματικά (ή η έλλειψή της λόγω της πανδημίας) επηρεάζει τον εγκέφαλο και τη γνωστική ανάπτυξη παιδιών και εφήβων. Ενώ ακόμη δεν γνωρίζουμε τη μακροπρόθεσμη επίδραση αυτής της διακοπής, η μελέτη μας παρέχει σημαντική κατανόηση του τρόπου με τον οποίο η έλλειψη ενός συγκεκριμένου στοιχείου της εκπαίδευσης, των μαθηματικών, μπορεί να επηρεάσει τον εγκέφαλο και τη συμπεριφορά.


EFH MES 3N

 

Απόδοση: Έφη Μεσιτίδου, Ψυχολόγος
Επιμέλεια: Ισμήνη Τσοχαλή, επιμελήτρια κειμένων
Πηγή

 

*Απαγορεύεται ρητώς η αναπαραγωγή χωρίς προηγούμενη άδεια των υπευθύνων της ιστοσελίδας*

2. banner diafhmishs mypsychologist koino

Κάντε like στην σελίδα μας στο Facebook 
Ακολουθήστε μας στο Twitter 

Βρείτε μας στα...