PsychologyNow Team

Πώς μπορείτε να διαχειριστείτε τους μονίμως αντιδραστικούς ανθρώπους

Πώς μπορείτε να διαχειριστείτε τους μονίμως αντιδραστικούς ανθρώπους

PsychologyNow Team
ζωγραφιά άντρα που καταστρέφει πράγματα στο περιβάλλον του

Κάποιοι άνθρωποι είναι συνεχώς θυμωμένοι και αντιδραστικοί χωρίς να γνωρίζουν το γιατί. Δείτε πώς μπορείτε να τους βοηθήσετε.


Είτε πρόκειται για ένα ρομαντικό σύντροφο, συνεργάτη, τα πεθερικά σας ή απλά κάποιον με τον οποίο είστε σε συχνή επαφή, ένα χρονίως αντιδραστικό άτομο μπορεί να είναι, το λιγότερο, ενοχλητικό. Οι άνθρωποι φυσικά και θα έχουν διαφωνίες μεταξύ τους ορισμένες φορές, αλλά όταν κάποιος διαφωνεί μαζί σας συνεχώς, αυτό δείχνει ότι το πρόβλημα δεν είναι με τη σχέση σας, αλλά με τον διαφωνούντα.

Φανταστείτε λοιπόν ότι ένας φίλος σας, σάς ζητάει συμβουλές για το πώς να φτιάξει ένα ψητό κοτόπουλο. Καθώς αποκαλύπτετε τα μυστικά για την καλύτερη οικογενειακή συνταγή σας, σας διακόπτει και προτείνει, με μια διάθεση ξερόλα, ότι είναι καλύτερο να χρησιμοποιήσετε νιφάδες καλαμποκιού αντί για ψίχουλα ψωμιού. Αν όμως ο φίλος σας γνωρίζει τόσα πολλά για το ψητό κοτόπουλο, τότε γιατί να ζητήσει τη συμβουλή σας; Μία νέα έρευνα σχετικά με το θυμό δείχνει, ότι όταν μία τέτοια αντιδραστική συμπεριφορά δεν συμβαίνει για πρώτη φορά, κάτι άλλο θα μπορούσε να βρίσκεται στη ρίζα του προβλήματος...

Ερευνητές ψυχολόγοι από το Πανεπιστήμιο Kansai της Ιαπωνίας πραγματοποίησαν το 2016 μια τετράμηνη μελέτη σε ένα δείγμα 75 φοιτητών (2/3 εκ αυτών γυναίκες) για να ερευνήσουν την προγνωστική σχέση μεταξύ του μηρυκαστικού θυμού ή αλλιώς την τάση μας να σκεφτόμαστε συνέχεια τα θυμωμένα συναισθήματα, ως χαρακτηριστικό της προσωπικότητας και της καταστολής του θυμού ή αλλιώς την τάση μας να καταστέλλουμε τα θυμωμένα συναισθήματα. Θεωρητικά, τα χαρακτηριστικά της προσωπικότητας θεωρούνται σταθερά και αμετάβλητα, έτσι το ενδιαφέρον χαρακτηριστικό αυτής της μελέτης ήταν η προσέγγιση αν η γνωστική κατάσταση του μηρυκαστικού θυμού, θα μπορούσε να επηρεάσει το επίπεδο του θυμού ως διάθεση της προσωπικότητας.

 

Η υπόθεση πίσω από τη μελέτη ήταν ότι οι άνθρωποι που δεν μπορούν να μην σκέφτονται τα πράγματα που τους κάνουν να θυμώνουν, μεγαλοποιούν σταδιακά το γνώρισμα του θυμού και συγχρόνως, θα πρέπει να προσπαθούν πιο σκληρά για να αποβάλουν αυτά τα συναισθήματα.

 

Συνεπείς με τις προσδοκίες της μελέτης, οι άνθρωποι με υψηλότερες μετρήσεις στον μηρυκαστικό θυμό, θύμωσαν περισσότερο με την πάροδο του χρόνου στις μετρήσεις των χαρακτηριστικών του θυμού. Ο μηρυκαστικός θυμός δεν προβλέπει αλλαγές στην καταστολή του θυμού, αλλά οι αλλαγές στην τάση μας να καταστέλουμε τα θυμωμένα συναισθήματα με την πάροδο του χρόνου, σχετίζονταν με τις αλλαγές στα χαρακτηριστικά του θυμού. Οι συγγραφείς της έρευνας κατέληξαν στο συμπέρασμα ότι όταν φεύγετε θυμωμένοι από μία συνάντηση, τότε δημιουργούνται υψηλότερα επίπεδα των χαρακτηριστικών του θυμού, απαιτώντας από εσάς να χρησιμοποιήσετε περισσότερη προσπάθεια για να καταστείλετε το θυμό σας.

Ένα επιπλέον εύρημα φαίνεται να είναι ιδιαίτερα σχετικό με τους τρόπους που χειριζόμαστε τους αντιδραστικούς ανθρώπους. Όταν οι μετρήσεις του μηρυκαστικού θυμού χρησιμοποιήθηκαν για να χωρίσουν τους ανθρώπους σε ομάδες χαμηλού και υψηλού μηρυκαστικού θυμού, φάνηκε ότι εκείνοι στην ομάδα του υψηλού μηρυκασμού ήταν πιθανό να αντιλαμβάνονται περισσότερες καταστάσεις ως απογοητευτικές.

 

Αν πρέπει να βοηθήσουμε αυτούς τους ανθρώπους (τους εαυτούς μας, εάν παραστεί ανάγκη) να μειώσουν την τάση να σκέφτονται υπερβολικά για τα θυμωμένα συναισθήματα, ίσως πρέπει να αλλάξουμε την τάση που αντιλαμβάνονται τα πράγματα, ως καταστάσεις που τους δημιουργούν θυμό.

 

Μπορεί να είναι μια πρόκληση να προλάβουμε το θυμό στην πηγή του. Πράγματι, τα προγράμματα διαχείρισης θυμού, όπως αυτά που χρησιμοποιούν γνωστικές αρχές ή ευσυνειδητότητα, μπορεί να αποδειχθούν χρήσιμα για τη μείωση του μηρυκαστικού θυμού. Μαζί με την παροχή τέτοιας θεραπείας, όμως, μπορεί να υπάρχουν και τρόποι για να κάνετε τη ζωή λίγο πιο εύκολη, όταν έχετε δίπλα σας έναν αντιδραστικό άνθρωπο. Αυτές οι 5 κατευθύνσεις παρέχουν συγκεκριμένες στρατηγικές που μπορεί να βρείτε ωφέλιμες.

1. Αποκαλύψτε τα συναισθήματά σας

O υπερβολικός μηρυκασμός κάνει τα πράγματα χειρότερα. Η έρευνα έδειξε ότι όταν οι άνθρωποι σκέφτονται αδιάκοπα τα συναισθήματά τους, μένουν στο τι ή ποιος τους έκανε να θυμώσουν, το οποίο επιδεινώνει την οργή τους, την οποία, με τη σειρά τους, πρέπει να προσπαθήσουν περισσότερο να ελέγξουν. Δείτε αν μπορείτε να μιλήσετε, χωρίς να φωνάζετε ή να προκαλείτε εντάσεις, για να τους βοηθήσετε να δουν τι βρίσκεται πίσω από το θυμό τους με μία πιο θετική ματιά.

2. Μην το παίρνετε προσωπικά.

Οι άνθρωποι που είναι συνεχώς θυμωμένοι είναι έτσι συνέχεια. Μπορεί να τους φταίτε εσείς, μπορεί να είναι ένα φανάρι που αργεί να γίνει πράσινο ή ένας πωλητής που νιώθουν ότι τους αντιμετωπίζει με αγένεια (αν είναι πάντα θυμωμένοι, αυτό είναι μια πραγματική πιθανότητα). Το κυριότερο είναι για σας να καταλάβετε ότι δεν φταίτε εσείς, αλλά εκείνοι είναι θυμωμένοι και ως εκ τούτου, δεν χρειάζεται να θυμώνετε και εσείς.

3. Βρείτε ένα ουδέτερο τρόπο για να μιλήσετε.

Εάν είναι πάρα πολύ δύσκολο να βρείτε ένα τρόπο να μιλήσετε με αυτό το πρόσωπο κατ’ ιδίαν, σκεφτείτε να οργανώσετε τις σκέψεις σας σε ένα email όπου μπορείτε να σκεφτείτε τι θέλετε να πείτε εκ των προτέρων. Μπορείτε επίσης να του προτείνετε μία συγκεκριμένη στιγμή για να μιλήσετε, έτσι ώστε και οι δύο σας να έχετε την ευκαιρία να προετοιμαστείτε, για να επικρατήσει η ψυχραιμία.

4. Μην εμπλακείτε σε επιχειρήματα που δεν θέλετε να υποστηρίξετε.

Ο αντιδραστικός άνθρωπος όχι μόνο δημιουργεί κάτι από το τίποτα, αλλά θα βρει κάτι να ξεχωρίσει από ό, τι έχετε κάνει ή πει και θα το χρησιμοποιήσει εναντίον σας με ένα εχθρικό και επιθετικό τρόπο. Θα ήταν εύκολο να αντιδράσετε αμυντικά ή να θυμώσετε και εσείς. Υπενθυμίστε στον εαυτό σας ότι αυτός είναι κάποιος που διαφωνεί γιατί θέλει να διαφωνεί και απλά αδιαφορήστε για αυτές τις επιθέσεις.

5. Βοηθήστε τον να βρει άλλους τρόπους να εκφράζει το θυμό του.

Δεδομένου ότι ο μηρυκαστικός θυμός προκαλεί την κλιμάκωση του, άτομα των οποίων ο διακόπτης θυμού είναι πάντα στο "on" πρέπει να βρούν κάποιο τρόπο να απελευθερώσουν τις απογοητεύσεις τους. Όσον αφορά τους μηχανισμούς άμυνας, μπορεί να υπάρχουν φορές που μια μικρή μετατόπιση του εν λόγω θυμού μπορεί να είναι ένα καλό πράγμα. Μπορείτε να του προτείνετε να πάει σε ένα γυμναστήριο για να εκτονωθεί. Μια τέτοια επιλογή είναι προτιμότερη από το να επιτίθεται σε όποιον είναι δίπλα του ή να ξεσπά όπου βρει.

Για να συνοψίσω, σίγουρα δεν είναι διασκεδαστικό να ασχολείται κανείς με αντιδραστικούς ανθρώπους. Ωστόσο, όταν γίνει κατανοητό με ποιον τρόπο η σκέψη τους τροφοδοτεί την οργή τους, μπορεί να είναι δυνατό να μετατρέψετε ορισμένη από εκείνη την δυσαρέσκεια σε πιο ικανοποιητικές και ειρηνικές αλληλεπιδράσεις.


Πηγή: Psychologytoday.com
Απόδοση - Επιμέλεια: PsychologyNow.gr

Κάντε like στην σελίδα μας στο Facebook 
Ακολουθήστε μας στο Twitter 

Εγγραφείτε για να λαμβάνετε το newsletter μας!

Βρείτε μας στα...