PsychologyNow Team

Πέντε βήματα για την «επιδιόρθωση» μίας σχέσης

Πέντε βήματα για την «επιδιόρθωση» μίας σχέσης

PsychologyNow Team
ζευγάρι αγκαλιάζεται

Γνωρίζουμε για τη σύνδεση της εξουσίας και των σχέσεων: Η εξουσία είναι η ικανότητα να έχουμε επιρροή στους άλλους και έχει σχεσιακή υπόσταση. Οι σχέσεις πολλές φορές γίνονται ζόρικες και αναπόφευκτα βλάπτουμε ο ένας τον άλλον.


Οι καλές προθέσεις είναι απαραίτητες, αλλά δεν αρκούν για να διασφαλίσουν ότι αξιοποιούμε την εξουσία μας με αποτελεσματικό τρόπο. Ο αντίκτυπος που έχουμε είναι συχνά διαφορετικός από τις προθέσεις μας. Μπορεί να εκπλαγούμε από τις πολιτισμικές διαφορές, τις διαφορετικές αντιλήψεις για τον κόσμο και τις διαφορετικές αξίες που έχουμε.

Κάνουμε λάθη και μπορεί (συχνά τυχαία) να κάνουμε κατάχρηση της εξουσίας που έχουμε. Οι περισσότερες καταχρήσεις εξουσίας πραγματοποιούνται από ανθρώπους που έχουν μεγάλη δύναμη λόγω των ρόλων και των προνομίων τους, των καλών τους προθέσεων, αλλά και λόγω της έλλειψης επίγνωσης για την επίδραση που έχουν στους άλλους και την περιορισμένη κατανόησή τους για τη δυναμική της εξουσίας.

Πολλές συγκρούσεις κλιμακώνονται και δεν καταλήγουν καλά. Μπορούμε να προσπαθήσουμε να αποφύγουμε τη σύγκρουση αφού συχνά συσχετίζεται με την απώλεια, τον πόνο ή ακόμη και το τραύμα. Μπορεί να ανταποκριθούμε αμυντικά σε παρεξηγήσεις, στον πόνο και την ανατροφοδότηση. Και επειδή συχνά δεν σκοπεύουμε να προκαλέσουμε κακό, μπορεί να είναι δύσκολο να αναγνωρίσουμε ή ακόμα και να δούμε πότε εμείς είμαστε υπεύθυνοι για τυχόν οδύνες ή συγκρούσεις.

Υπάρχουν όμως και καλά νέα: Οι περισσότερες δυσκολίες στη σχέση μπορούν να επιλυθούν γρήγορα και η σχέση μπορεί να επιδιορθωθεί και να γίνει ακόμα ισχυρότερη.

Όταν πληγωνόμαστε ή νιώθουμε παρεξηγημένοι, οι περισσότεροι από εμάς χρειάζονται ένα ή περισσότερα από τα ακόλουθα πράγματα.

5 βήματα για να επιδιορθώσουμε κάθε τύπο σχέσης

1. Αναγνώριση

Είναι σημαντικό για κάποιον να αναγνωρίζεται ο πόνος, η αναστάτωση ή η σύγχυση που βιώνει. Φάνηκες πραγματικά αναστατωμένος από τα σχόλιά μου. Αντιλαμβάνομαι ότι τα λόγια μου μπορεί να ήταν επώδυνα. Μπορείς να μου πεις περισσότερα για το πως ένιωσες για αυτό;

2. Πρόθεση

Κάποιος μπορεί να θέλει να ξέρει ποια ήταν η πρόθεσή σας χωρίς να θέλει να επιρρίψει ευθύνη ή να εγκρίνει την συμπεριφορά σας. Ήθελα μόνο να σου δώσω κάποιες χρήσιμες πληροφορίες για το πώς χρησιμοποίησες τον τόνο της φωνής σου.

3. Απολογία

Όλοι έχουμε ανάγκη από μια συγγνώμη. Μία καλή μέθοδος είναι: Έχω μετανιώσει γι’ αυτό που έκανα (μία συγκεκριμένη συμπεριφορά) και έμαθα μέσα από αυτό ώστε να βεβαιωθώ ότι δεν θα συμβεί ξανά. Για παράδειγμα: Μετανιώνω για πολλά πράγματα - ότι δεν σε ρώτησα αν ήταν καλή στιγμή, δεν σου έδωσα ένα συγκεκριμένο παράδειγμα και δεν διευκρίνισα ότι πρόκειται για το πώς χρησιμοποίησες τον τόνο της φωνής σου και όχι με το ποιος πραγματικά είσαι. Την επόμενη φορά, θα είμαι πιο σαφής σε σχέση με αυτό που λέω και θα ελέγχω πρώτα αν είναι κατάλληλη στιγμή για να σου μιλήσω.

Μια αποτελεσματική συγγνώμη είναι πολύ σημαντική για την επούλωση και την επιδιόρθωση της σχέσης. Για να βρει ανταπόκριση μια συγγνώμη, χρειάζεται να είναι συμπεριφορικά σωστή και να περιλαμβάνει την ανάληψη προσωπικής ευθύνης. Ακολουθούν μερικά μη αποτελεσματικά παραδείγματα συγγνώμης:

Λυπάμαι. Αυτός ο τύπος συγγνώμης δεν ονοματίζει τη συμπεριφορά για την οποία λυπούμαστε.

Λυπάμαι που πληγώθηκες. Αυτή η συγνώμη δεν αναλαμβάνει καμία ευθύνη.

Είχα πολλά στο κεφάλι μου, δεν ήθελα να σε πληγώσω. Αυτή η συγνώμη δεν αναλαμβάνει ευθύνη και αγνοεί οποιαδήποτε πράξη για επιδιόρθωση.

Εσύ δεν είχες συμμετοχή σε αυτό; Αυτή η συγγνώμη μετατοπίζει την ευθύνη στο άλλο πρόσωπο.

Ήμουν ίσως λίγο άγαρμπος/η. Αυτή η συγνώμη δεν παίρνει στα σοβαρά το πρόβλημα.

Ήμουν από μεγάλη πίεση και δεν αισθανόμουν καλά εκείνη τη στιγμή.  Αυτή η συγγνώμη είναι αμυντική.

4. Μάθηση

Καθώς επιδιορθώνετε μια σχέση με κάποιον, μπορεί να θέλει να δει τι έχετε μάθει. Οι άνθρωποι μπορούν να είναι πολύ γενναιόδωροι όταν καταλαβαίνουν ότι ο πόνος που βίωσαν συνέβαλε στη μάθηση και την ανάπτυξη. Έχω μάθει περισσότερα για το είδος ανατροφοδότησης που λειτουργεί καλύτερα για εσένα. Στο μέλλον θα σε ρωτάω αν είναι καλή στιγμή για να σου μιλήσω και θα αφήνω χρόνο στο τέλος για να ακούσω τις απαντήσεις σου και να ξεκαθαρίσω τυχόν παρεξηγήσεις.

5. Επιδιόρθωση

Όταν μια σχέση έχει υποστεί ρήξη, μια πρόσκληση για επιδιόρθωση είναι σημαντική και ευπρόσδεκτη. Εκτός του ότι το άλλο άτομο μπορεί να εναποθέσει τις ελπίδες του σε σας, η ερώτηση του τι θα λειτουργούσε καλύτερα για αυτούς, μπορεί να εκφράσει ιδιαίτερη στοργή. Υπάρχει κάτι που μπορώ να κάνω το οποίο θα είναι βοηθητικό για την αποκατάσταση αυτής της σχέσης;

Δοκιμάστε αυτό: Σκεφτείτε κάποιον, έναν φίλο σας ή έναν συνάδελφο, με τον οποίο υπήρξε μια ανεπίλυτη σχεσιακή δυσκολία. Δοκιμάστε αυτά τα βήματα και δείτε εάν μπορείτε να επιλύσετε και να επιδιορθώσετε τα προβλήματα στη σχέση. Μετά την επιδιόρθωση, ζητήστε ανατροφοδότηση από το άλλο πρόσωπο για το αν αυτά που είπατε ήταν χρήσιμα για την επίτευξη της επίλυσης.


ViolGeorg

 

Πηγή: goodtherapy.org
Απόδοση: Γεωργιάννα Βιολάτου
Επιμέλεια: PsychologyNow.gr

 

Κάντε like στην σελίδα μας στο Facebook 
Ακολουθήστε μας στο Twitter 

Εγγραφείτε για να λαμβάνετε το newsletter μας!

Βρείτε μας στα...