PsychologyNow Team

Πώς να έρθουμε σε επαφή με τα συναισθήματά μας όταν δεν έχουμε διδαχθεί τον τρόπο

Πώς να έρθουμε σε επαφή με τα συναισθήματά μας όταν δεν έχουμε διδαχθεί τον τρόπο

PsychologyNow Team
άτομο που φοράει κουκούλα στην παραλία

Αν δεν μπορούμε να νοιαστούμε για τα δικά μας συναισθήματα πώς θα μπορέσουμε να νοιαστούμε για τα συναισθήματα των άλλων;


Πολλοί από εμάς δεν έχουμε μάθει πώς να ερχόμαστε σε επαφή με τα συναισθήματά μας. Έχουμε μάθει άλλα πράγματα για τα συναισθήματα, όπως ότι κάποια είναι αποδεκτά, ενώ άλλα όχι. Για παράδειγμα, έχουμε μάθει ότι η χαρά και ο ενθουσιασμός είναι καλά, ενώ το άγχος και ακόμη περισσότερο ο θυμός είναι «απαγορευμένα». Έτσι, μπορεί να «καταπίνουμε» την οργή μας και να την καταπιέζουμε όλο και περισσότερο, καλύπτοντάς τη με ένα επιφανειακό χαμόγελο στο πρόσωπό μας.

Ίσως έχουμε μάθει ότι το κλάμα είναι για τους αδύναμους που χάνουν τον έλεγχο των καταστάσεων και η διατήρησή του είναι μια αρετή που πρέπει να διασφαλίσουμε.

Ίσως έχουμε μάθει ότι τα συναισθήματα πρέπει να αγνοούνται, να παραμελούνται και να ωραιοποιούνται, ότι δεν είναι χρήσιμα αλλά ανούσια. Ίσως ακόμη και να επικρίνουμε τους εαυτούς μας για συγκεκριμένα συναισθήματα που έχουμε.

Πιθανότητα αυτά που έχουμε μάθει για τα συναισθήματα ίσως να μας οδηγούν σε λάθος κατεύθυνση, μακριά από την πραγματική τους υπόσταση. Ωστόσο, το κλειδί για να διαχειριστούμε τα συναισθήματά μας είναι φυσικά να τα προσεγγίσουμε, όπως μέσω δημιουργικών δραστηριοτήτων. Για παράδειγμα η καταγραφή και η απεικόνισή τους είναι δυνατά εργαλεία για να επανασυνδεθούμε με έναν φιλήσυχο τρόπο με τον εαυτό μας, ώστε να τον ακούσουμε και να διερευνήσουμε αυτά που αισθάνεται.

Ακολουθούν επτά υποδείξεις που μπορεί να σας βοηθήσουν να παρατηρήσετε και να ονομάσετε αυτά που αισθάνεστε.

  • Καταγράψτε τι αισθάνεστε και σε ποιο σημείο του σώματός σας εντοπίζετε αυτή την αίσθηση. Μπορείτε ακόμη και να σχεδιάσετε ένα περίγραμμα του σώματός σας με τα αντίστοιχα σημεία.
  • Απεικονίστε τα συναισθήματα που βιώνετε σαν ένα «δελτίο καιρού».
  • Γράψτε για το πώς μοιάζουν τα συναισθήματά σας.
  • Κλείστε τα μάτια σας, πάρτε μερικές βαθιές ανάσες και γράψτε τι προσπαθεί να σας πει το συναίσθημά σας. Μπορείτε κυριολεκτικά να ρωτήσετε το συναίσθημά σας: Τι θέλεις να μάθω; Τι έχεις ανάγκη να μου πεις;
  • Διαλέξτε ένα χρωματιστό μολύβι ή ένα μαρκαδόρο που το χρώμα του να αντιπροσωπεύει το συναίσθημα που έχετε αυτή τη στιγμή. Γεμίστε μια ολόκληρη σελίδα με αυτό το χρώμα. Αν θέλετε, προσθέστε και άλλα χρώματα.
  • Σχεδιάστε ένα κύμα και θυμίστε στον εαυτό σας να αφήσει το συναίσθημα να σας κατακλύσει όπως ένα κύμα.
  • Προσποιηθείτε ότι είστε δημοσιογράφος που συλλέγει πληροφορίες για μια ιστορία σχετικά με το συναίσθημά σας. Καταγράψτε τις διάφορες ερωτήσεις που χρειάζεται να θέσετε, όπως για παράδειγμα: Τι προκάλεσε αυτό το συναίσθημα; Πώς μοιάζει αυτό το συναίσθημα; Μοιάζει με κάποιο άλλο συναίσθημα που βιώσατε πρόσφατα; Στη συνέχεια καταγράψτε τις απαντήσεις και ίσως μια ιστορία με βάση αυτές τις απαντήσεις. (Μπορεί να πάρει μόνο 10 λεπτά).

Μας έχουν διδάξει εκούσια και ακούσια πολλά μαθήματα για τα συναισθήματα. Μερικές φορές χρειάζεται να απορρίψουμε αυτά τα μαθήματα επειδή υποβαθμίζουν την ικανότητά μας να τα επεξεργαστούμε.

Οπότε, την επόμενη φορά που εμφανίζεται ένα συναίσθημα, αισθανθείτε το. Χρησιμοποιήστε μια υπόδειξη από τις παραπάνω που σας ταιριάζει ή ανακαλύψτε έναν δικό σας τρόπο. Ή απλά ξεκινήστε λέγοντας: Αισθάνομαι… και συνεχίστε από εκεί. Η μόνη προϋπόθεση είναι να είστε ευγενικοί με τον εαυτό σας.

Με αυτό τον τρόπο μαθαίνουμε να φροντίζουμε τον εαυτό μας και έτσι μπορούμε να φροντίσουμε και τους άλλους. Γιατί αν δεν μπορούμε να νοιαστούμε για τα δικά μας συναισθήματα πώς θα μπορέσουμε να νοιαστούμε για τα συναισθήματα των άλλων;


Έφη Μεσιτίδου

 

Πηγή: psychcentral.com
Απόδοση: Έφη Μεσιτίδου
Επιμέλεια: PsychologyNow.gr

 

Κάντε like στην σελίδα μας στο Facebook 
Ακολουθήστε μας στο Twitter 

Εγγραφείτε για να λαμβάνετε το newsletter μας!

Βρείτε μας στα...