PsychologyNow Team

Μην αφήνετε το παρελθόν να σας ορίζει

Μην αφήνετε το παρελθόν να σας ορίζει

PsychologyNow Team

Πώς μπορείτε να δημιουργήσετε απόσταση από το παρελθόν σας.


Πολλοί άνθρωποι δυσκολεύονται να αφήσουν πίσω το παρελθόν τους. Το κουβαλούν μαζί τους, το συλλογίζονται συνεχώς και του επιτρέπουν να έχει μεγάλο αντίκτυπο στο πώς ζουν τη ζωή τους στο παρόν.

Φυσικά το παρελθόν σας πάντα θα σας επηρεάζει σε κάποιο βαθμό. Ένα μεγάλο μέρος του ποιοι είστε και του τι έχετε μάθει είναι η αποκορύφωση των εμπειριών από την προσωπική σας ιστορία.

Ωστόσο, παρ’ όλο που το παρελθόν μπορεί να επηρεάσει το μέλλον σας, δεν πρέπει να σας υπαγορεύει τι να κάνετε και δεν πρέπει επίσης να σας ακολουθεί όπου κι αν πηγαίνετε.

Αντί αυτού, μπορείτε να δημιουργήσετε μία απόσταση από το παρελθόν σας που θα σας επιτρέψει να αναπτυχθείτε με νέους τρόπους. Μπορείτε να το κάνετε με τη δημιουργία ενός τύπου ψυχολογικής απόστασης, ως μία υποκειμενική αντίληψη του πόσο μακριά μπορεί να βρίσκεται μία παρελθοντική εμπειρία σας από την τωρινή πραγματικότητά σας.

Αυτό το άρθρο καλύπτει τις βασικές κατευθυντήριες γραμμές και τα εργαλεία που μπορείτε να χρησιμοποιήσετε για να δημιουργήσετε περισσότερη ψυχολογική απόσταση από το παρελθόν σας.

1. Δείτε το παρελθόν σας από μια εξωτερική σκοπιά

Ένας πολύ καλός τρόπος για να δημιουργήσετε μία ψυχολογική απόσταση είναι να φανταστείτε τον εαυτό σας να παρατηρεί ένα γεγονός από μια εξωτερική σκοπιά.

Σκεφτείτε μια κακή εμπειρία που είχατε κάποια στιγμή. Τώρα φανταστείτε να είστε σε ένα σινεμά βλέποντας αυτήν την εμπειρία στην οθόνη. Γυρίστε την πίσω, κάντε ένα fast forward, παρακολουθήστε την αντίστροφα από το τέλος της ή δείτε την σε αργή ή σε γρήγορη ταχύτητα.

Φανταστείτε τον εαυτό σας να τρώει ποπ κορν, ενώ την βλέπει, γελώντας με εκείνα τα πράγματα που υπερβάλατε τότε, τα οποία δεν ήταν τελικά και τόσο άσχημα, αν σκεφτείτε καλύτερα το παρελθόν σας. Μπορείτε επίσης απλά να φανταστείτε τον εαυτό σας να σηκώνεται και να φεύγει από το σινεμά. Ο χαρακτήρας στην οθόνη δεν είστε εσείς πια.

Με τον τρόπο αυτό, επιτρέπετε στον εαυτό σας να «αποστασιοποιηθεί» από την εμπειρία αυτή και να τη βλέπετε από την προοπτική ενός τρίτου προσώπου, αντί να την θυμάστε ως πρώτο πρόσωπο. Αυτό βοηθά στο να γίνει η ανάμνηση λιγότερο έντονη και να συνδεθείμε την προσωπική σας ταυτότητα σε μικρότερο βαθμό.

2. Αλλάξτε το περιβάλλον σας

Ένας εύκολος και πρακτικός τρόπος για να δημιουργήσετε ψυχολογική απόσταση είναι να αλλάξετε το περιβάλλον σας.

Ξεκινήστε με το μέρος που σας θυμίζει περισσότερο το παρελθόν σας –την κρεβατοκάμαρά σας ή το καθιστικό σας ή το γραφείο σας ή οποιοδήποτε άλλο χώρο. Στη συνέχεια αρχίστε να τον αλλάζετε- υιοθετώντας νέες διακοσμήσεις, προσθέτοντας νέες εικόνες, μετακινώντας τα έπιπλα, βάφοντας τους τοίχους ένα διαφορετικό χρώμα, τοποθετώντας ένα νέο χαλί, κ.λπ.

Η μουσική που ακούτε σε καθημερινή βάση είναι ένα άλλο μέρος του περιβάλλοντός σας, την οποία και μπορείτε ενδεχομένως να αλλάξετε. Συχνά συνδέουμε ένα συγκεκριμένο συγκρότημα, ένα τραγούδι ή ένα άλμπουμ με ένα συγκεκριμένο «χρονικό σημείο» της ζωής μας, έτσι η αναζήτηση μίας νέας μουσικής μπορεί να δημιουργήσει μία άμεση ψυχολογική απόσταση.

Μερικές φορές, ακόμη και η μετακόμιση σε ένα νέο μέρος μπορεί να αποβεί ένας χρήσιμος τρόπος για να δημιουργηθεί μία σωματική αλλά και μία ψυχολογική απόσταση από το παρελθόν σας. Σε γενικές γραμμές, πάντως, η δημιουργία ενός νέου περιβάλλοντος μπορεί να συμβολίζει το άνοιγμα ενός νέου κεφαλαίου στη ζωή σας.

3. Αναζητήστε νέες εμπειρίες

Η ενεργή αναζήτηση νέων εμπειριών είναι ένας άλλος πολύ καλός τρόπος για να δημιουργήσετε ψυχολογική απόσταση.

Ένας τρόπος με τον οποίο μένουμε προσκολλημένοι στο παρελθόν, είναι με το να μην δοκιμάζουμε νέα πράγματα. Προτιμούμε να μένουμε στο σπίτι μας, να επισκεπτόμαστε τα ίδια μέρη και να ακολουθούμε την ίδια ρουτίνα. Αυτό μας κρατά παγιδευμένους στα ίδια μοτίβα που μας θυμίζουν το παρελθόν μας.

Αντί αυτού, επισκεφτείτε νέα μέρη, κάντε νέους φίλους και να είστε ανοικτοί σε νέες δραστηριότητες. Επικεντρωθείτε στην δημιουργία νέων αναμνήσεων για το μέλλον, αντί να επικεντρώνεστε μόνο στις αναμνήσεις που έχετε ήδη.

Συχνά ο καλύτερος τρόπος για να προχωρήσετε στη ζωή σας, είναι να συνεχίσετε να είστε ενεργοί. Είναι ακριβώς σαν να χρειάζεται να βγείτε ραντεβού με νέους ανθρώπους για να μπορέσετε να ξεπεράσετε έναν πρώην σύντροφο ή να επιτεύξετε ένα νέο στόχο για να μπορέσετε να ξεπεράσετε μια προηγούμενη αποτυχία σας. Συνεχίστε να προχωράτε μπροστά.

4. Υπενθυμίστε στον εαυτό σας τα πράγματα που έχουν αλλάξει

Το μεγαλύτερο μέρος της αλλαγής της ζωής μας, γίνεται αργά και σταδιακά. Δεν παρατηρούμε πόσο διαφορετικές είναι οι ζωές μας σήμερα μέχρι τη στιγμή που αποφασίζουμε να σκεφτούμε πώς ήταν πριν 5 με 10 χρόνια.

Για το λόγο αυτό, θεωρώ ότι είναι πολύ σημαντικό να υπενθυμίσετε στον εαυτό σας τα πράγματα εκείνα που έχουν αλλάξει. Αυτό μπορεί να συμβάλει στη δημιουργία μίας ψυχολογικής απόστασης, επειδή σας δίνει μια επίγνωση της «απόστασης» που έχετε ήδη καλύψει.

Αφιερώστε 5 λεπτά στο να γράψετε 3 σημαντικούς τρόπους με τους οποίους έχει αλλάξει η ζωή σας τα τελευταία 5 χρόνια. Σκεφτείτε το πώς ήταν η ζωή σας στο παρελθόν και πώς είναι τώρα.

Ένα ρητό λέει: «Μην σκέφτεσαι πόσο μακριά πρέπει να φτάσεις, αλλά την μεγάλη απόσταση που έχεις ήδη διανύσει». Αυτός είναι ένας σύντομος και εύκολος τρόπος για να δημιουργήσετε μεγαλύτερη ψυχολογική απόσταση από το παρελθόν σας.


Πηγή: theemotionmachine

Ετικέτες: παρελθόν, αλλαγή
Κάντε like στην σελίδα μας στο Facebook 
Ακολουθήστε μας στο Twitter 

Εγγραφείτε για να λαμβάνετε το newsletter μας!

Βρείτε μας στα...