PsychologyNow Team

Οι πράξεις καλοσύνης ως αντίδοτο του άγχους

Οι πράξεις καλοσύνης ως αντίδοτο του άγχους

PsychologyNow Team

Μία καλή πράξη την ημέρα, το άγχος κάνει πέρα.


Δεν είναι καθόλου εύκολο να ζει κανείς με το άγχος. Δεν μπορεί να κοιμηθεί, να συγκεντρωθεί, αισθάνεται συνέχεια κουρασμένος και καταβεβλημένος.

Ωστόσο, το καλό νέο είναι ότι ο περιορισμός του άγχους ίσως να είναι πιο εύκολος από ό,τι πιστεύαμε μέχρι σήμερα. Μάλιστα, τόσο εύκολος όσο το να λέμε «ευχαριστώ».

Τα άτομα με άγχος φαίνεται να έχουν την τάση να είναι πιο εσωστρεφή και να ασχολούνται λιγότερο με τις κοινωνικές δραστηριότητες.

 

 Προηγούμενες μελέτες έχουν υποστηρίξει ότι τα άτομα που εστιάζουν περισσότερο στον εαυτό τους, στην πραγματικότητα βιώνουν μεγαλύτερα επίπεδα άγχους.

 

Πρόσφατα, δύο ψυχολόγοι από το Πανεπιστήμιο της Columbia αποφάσισαν να εξετάσουν αν οι πράξεις καλοσύνης, που έχουν αποδειχθεί από προγενέστερες μελέτες ως καταστάσεις που αυξάνουν την ευτυχία, μπορούν να βοηθήσουν στην μείωση του κοινωνικού άγχους.

Οι ερευνήτριες, Jennifer Trew και Lynn Alden, χρησιμοποίησαν ως δείγμα 115 φοιτητές με κοινωνικό άγχος, χωρίζοντάς το σε τρείς ομάδες. Από την πρώτη ομάδα ζητήθηκε να κάνει τρεις πράξεις καλοσύνης τη μέρα, δύο φορές την βδομάδα για περίοδο τεσσάρων εβδομάδων. Παραδείγματα τέτοιων πράξεων ήταν το να πλύνουν τα πιάτα του συγκατοίκου, να κουρέψουν το γρασίδι ενός γείτονα και να συμμετέχουν σε εθελοντική αιμοδοσία. 

Στην δεύτερη ομάδα, η εντολή ήταν πάρουν ενεργά μέρος για τέσσερις εβδομάδες σε διάφορες κοινωνικές καταστάσεις. Για παράδειγμα, να ρωτήσουν κάποιον άγνωστο τι ώρα είναι, να μιλήσουν με έναν γείτονα και να ζητήσουν από κάποιον να πάνε για μεσημεριανό φαγητό. Στους συμμετέχοντες αυτής της ομάδας δόθηκε η οδηγία των ασκήσεων αναπνοής με σκοπό να τους κάνει πιο εύκολη την εκτέλεση της άσκησης.

Η τρίτη ομάδα ήταν η ομάδα ελέγχου, η οποία κλήθηκε απλώς να κρατά ένα ημερολόγιο προσωπικών γεγονότων.

Τα αποτελέσματα της παραπάνω μελέτης ήταν ότι η πρώτη ομάδα, που επιδίδονταν σε πράξεις καλοσύνης, μείωσε τις συμπεριφορές αποφυγής. Oι ερευνητές κατέληξαν στο συμπέρασμα ότι «οι πράξεις καλοσύνης μπορούν να συμβάλλουν στην ενίσχυση των κοινωνικών σχέσεων, να αυξήσουν την δέσμευση και να διευρύνουν τις κοινωνικές επαφές». Η Alden δήλωσε: «Διαπιστώσαμε ότι κάθε πράξη καλοσύνης, ακόμα και η πιο μικρή και φαινομενικά ασήμαντη όπως το άνοιγμα της πόρτας σε κάποιον ή το να λέμε ευχαριστώ στον οδηγό του λεωφορείου, έχει κάποιο όφελος για το άτομο».

Η εξωστρέφεια και οι πράξεις καλοσύνης έχουν συνδεθεί επίσης και με την αισιοδοξία.

Σε μια άλλη πρόσφατη έρευνα, οι επιστήμονες συνέδεσαν το μέγεθος της φαιάς ουσίας στον αριστερό κογχομετωπιαίο φλοιό, μια περιοχή που βρίσκεται πίσω από το αριστερό μάτι, με την αύξηση της αισιοδοξίας και τη μείωση του άγχους. Όσο μεγαλύτερο το μέγεθός της, τόσο πιο αισιόδοξος είναι κάποιος. Συνεπώς, όσο πιο αισιόδοξος είναι, τόσο λιγότερο άγχος έχει.

Προηγούμενες μελέτες έδειξαν αλλαγές στην ανατομία του εγκεφάλου ως απάντηση στην απαισιοδοξία που διακατέχει το άτομο. Πιο συγκεκριμένα, Ιάπωνες επιστήμονες παρακολούθησαν σε νεαρούς ενήλικες τις αλλαγές στον εγκέφαλο, μετά τον σεισμό του 2011 και το τσουνάμι, και παρατήρησαν ατροφία και συρρίκνωση της φαιάς ουσίας στον κογχομετωπιαίο φλοιό. Όσοι είχαν μικρότερο μέγεθος, είχαν μεγαλύτερες πιθανότητες να αναπτύξουν και να διαγνωσθούν με διαταραχή μετατραυματικού στρες (PTSD).

Στην τελευταία αυτή μελέτη, η οποία δημοσιεύθηκε στο “Social, Cognitive and Affective Neuroscience”, οι μελετητές, του Πανεπιστημίου του Illinois, εξέτασαν τον εγκέφαλο 61 υγιών νεαρών ενηλίκων και έπειτα τους χορήγησαν μια σειρά από ψυχολογικές δοκιμασίες.

Υπολογίζοντας το μεγέθους της φαιάς ουσίας σε ορισμένες εγκεφαλικές περιοχές, σε σχέση με τον συνολικό όγκο του εγκεφάλου, ανακάλυψαν ότι εκείνα τα άτομα που ήταν πιο αισιόδοξα και κατ’ επέκταση είχαν λιγότερο άγχος παρουσίαζαν επίσης και μεγαλύτερο όγκο νευρώνων στον αριστερό κογχομετωπιαίο φλοιό.

Σύμφωνα με τους επιστήμονες, η γνωσιακή θεραπευτική παρέμβαση, μπορεί να ενισχύσει την αισιοδοξία σε ιδιαίτερα αγχώδεις ανθρώπους περιορίζοντας με αυτόν τον τρόπο τη συναισθηματική δυσφορία.


Πηγή: Independent.co.uk
Πηγή έρευνας: “Motivation and Emotion”.
Απόδοση - Επιμέλεια: PsychologyNow.gr

Κάντε like στην σελίδα μας στο Facebook 
Ακολουθήστε μας στο Twitter 

Εγγραφείτε για να λαμβάνετε το newsletter μας!

Βρείτε μας στα...