PsychologyNow Team

Περιορίζοντας την υπερανάλυση: Μερικές απλές συνήθειες που αξίζει να υιοθετήσουμε

Περιορίζοντας την υπερανάλυση: Μερικές απλές συνήθειες που αξίζει να υιοθετήσουμε

PsychologyNow Team
άνδρας κάθεται σε καρέκλα μπροστά σε ένα γραφείο με τα χέρια σηκωμένα να πιάνουν το κεφάλι του

Το κλειδί είναι να μπορούμε εμείς να κατευθύνουμε τη ζωή μας και τις επιλογές μας και όχι οι σκέψεις μας και τα υποθετικά σενάρια που μπορεί να φτιάχνουμε μέσα στο μυαλό μας.


Τι είναι αυτό που κρατάει τους ανθρώπους μακριά από τη ζωή που θα ήθελαν να ζήσουν; Θα μπορούσα να πω, ότι κάτι το οποίο τους αποσπά την προσοχή σε πολύ μεγαλό βαθμό είναι ότι σκέφτονται πάρα πολύ και αναλύουν τα γεγονότα στη ζωή τους σε υπερβολικό βαθμό. Υπεραναλύουν κάθε μικρό πρόβλημα τόσο πολύ που φθάνει αυτό το πρόβλημα πλέον να γίνεται τόσο μεγάλο που καταλήγει να είναι και τρομακτικό. Οδηγεί σε αδιέξοδο τις σκέψεις. Χτίζει έναν αδιαπέραστο τοίχο. Σκέφτονται τόσο πολύ ακόμα και τα θετικά γεγονότα, που παύουν να είναι πια τόσο θετικά.

Ή από την άλλη πλευρά, υπεραναλύουν και αποδομούν τα πράγματα σε βαθμό που χάνουν την στιγμιαία απόλαυση και χαρά που δίνει κάτι τη συγκεκριμενη χρονική περίοδο. Είναι πολύ ωραίο να σκέφτομαστε κάποια πράγματα φυσικά. Αλλά όταν τα σκεφτόμαστε πάρα πολύ μας κρατάει στάσιμους στη ζωή. Μας κάνει παθητικούς, αδύναμους να κινητοποιηθούμε για την αλλαγή. Σαμποτάρουμε τα όμορφα πράγματα που γίνονται στη ζωή μας. Το ξέρω, γιατί συνήθιζα να το κάνω στον εαυτό μου για πολύ καιρό και δεν ήταν καθόλου διασκεδαστικό ή λειτουργικό.

Σε αυτό το άρθρο, θα αναφέρω μερικούς τρόπους που με βοήθησαν να σκέφτομαι πιο απλά και έξυπνα και να ζήσω μια πιο ευτυχισμένη και χωρίς φόβους ζωή.

Βάλτε τα πράγματα σε μια ευρύτερη προοπτική

Είναι πολύ εύκολο να πέσουμε στη παγίδα της υπερανάλυσης για τα πιο ασήμαντα πράγματα στη ζωή. Οπότε όταν σκέφτεστε και ξανασκέφτεστε, ρωτήστε τον εαυτό σας:

Αυτό θα έχει σημασία για μένα τα επόμενα 5 χρόνια; Ή στις επόμενες 5 εβδομάδες;

Έχω βρει ότι τοποθετώντας τα πράγματα και προβάλλοντας τα σε μια γενικότερη μακροπρόθεσμη προοπτική μας κάνει να τα αποχωριζόμαστε πιο εύκολα και να ξοδεύουμε το χρόνο και την ενέργεια μας σε κάτι που έχει πραγματικά αξία για μας.

Ορίστε στενά χρονικά όρια για τη λήψη των αποφάσεων σας

Αν δεν έχετε ένα χρονοδιάγραμμα για να πάρετε μια απόφαση και να αναλάβετε δράση, τότε η ερώτηση θα γυρνάει μέσα στο μυαλό σας για μεγάλο χρονικό διαστημα και θα κάνει κύκλους χωρίς να καταλήγει πουθενά. Με αυτόν τον τρόπο θα μάθετε να γίνετε καλύτεροι στη λήψη των αποφάσεων ώστε να ενεργείτε θέτοντας προθεσμίες στην καθημερινή σας ζωή. Δεν έχει σημασία αν πρόκειται για μεγάλη ή μικρή απόφαση.

Γίνετε άτομο της δράσης

Όταν ξέρετε πώς να ξεκινήσετε με αποτέλεσμα να δράττετε καθημερινά, τότε θα μειωθεί η αναβλητικότητα σας και κατ’ επέκταση η υπερβολική σας σκέψη. Θέτοντας προθεσμίες θα γίνετε άτομα της δράσης και όχι της αναβήτικότητας και της ανάλυσης.

Συνειδητοποιήστε ότι δεν μπορείτε να ελέγχετε τα πάντα

Ένας τρόπος που προσπαθούμε να ελέγξουμε τα πάντα γύρω μας, είναι όταν προσπαθούμε να σκεφτόμαστε τα πράγματα πάρα πολλές φορές. Για να καλύψετε κάθε ενδεχόμενο, δεν παίρνετε ρίσκα, δεν αποτυγχάνετε ή δεν κάνετε λάθη. Όλα αυτά όμως είναι ένα μέρος της ζωής σας και ενισχύουν την ζώνη ασφαλείας που έχετε χτίσει γύρω σας. Οποιοσδήποτε που εκτιμάτε και θαυμάζετε και έχει ζήσει μια ζωή που σας εμπνέει, έχει αποτύχει τουλάχιστον μια φορά και έχει κάνει λάθη. Επίσης, αυτοί οι άνθρωποι, έχουν δει όλες τις αποτυχίες τους ως ένα μέσο για να μάθουν να μην τα επαναλάβουν στο μέλλον. Αυτά τα πράγματα μπορεί να φαίνονται αρνητικά αλλά τα εκτιμούν γιατί τους έχουν βοηθήσει να αναπτυχθούν και να ωριμάσουν ως άτομα. Οπότε σταματήστε να προσπαθείτε να ελέγχετε τα πάντα. Κανείς δεν μπορεί να γνωρίζει όλα τα πιθανά σενάρια εκ των προτέρων.

Πείτε όχι στις σκέψεις που ξέρετε ότι δεν θα τα σκεφτόσασταν υπό άλλες συνθήκες

Για παράδειγμα, όταν πεινάω ή όταν είμαι κουρασμένη πολύ, αρχίζουν να αναδύονται αρνητικές σκέψεις. Αυτό μπορεί να φανεί καταστροφικό για τη διάθεση ακόμα και την επόμενη μέρα. Ο καλύτερος τρόπος είναι η αυτοεπιβεβαίωση. Να λέτε στον εαυτό σας: όχι δεν θα το αφήσω να συμβεί αυτό τώρα. Ξέρω γιατί σκέφτομαι με αυτόν τρόπο. Εστιάστε την προσοχή σας σε κάτι άλλο.

Ξοδέψτε τον περισσότερο σας χρόνο στο παρόν

 Αναλώνοντας τις σκέψεις σας στο παρελθόν ή στο πιθανό μέλλον, πέφτετε στην παγίδα της υπεραναλυτικής σκέψης. Μερικοί χρήσιμοι τρόποι για να παραμείνετε στο παρόν είναι να:

Κάνετε πιο αργά τα πράγματα: να οδηγείτε το ποδήλατο σας πιο αργά, να τρωτε το φαγητό σας πιο αργά, να βουρτσίζετε τα δόντια σας πιο άργα κτλ. Οι αυτόματες σκέψεις έρχονται όταν οι σκέψεις δεν ακολουθούν τις πράξεις.

Είστε σε επαγρύπνιση: Να παρατηρείτε την κατεύθυνση των σκέψεων σας και μόλις καταλάβετε ότι απομακρύνεστε από το παρόν, πάρτε 1-2 λεπτά για να δείτε τι συμβαίνει γύρω σας.

Ποιο είναι το χειρότερο πράγμα που μπορεί να σας συμβεί;

Μια ερώτηση που πρέπει να κάνουμε στον εαυτό μας κάθε φορά που το μυαλό μας δημιουργεί καταστροφικά σενάρια για μια ενδεχόμενη μελλοντική κατάσταση. Σκεφτείτε το πολύ καλά και κάθε φορά που μπαίνετε στην παγίδα της αυτόματης υπερναλυτικής σκέψης προσπαθήστε να απαντήσετε σε αυτήν την ερώτηση.

Το κλειδί είναι να μπορούμε εμείς να κατευθύνουμε τη ζωή μας και τις επιλογές μας και όχι οι σκέψεις μας και τα υποθετικά σενάρια που μπορεί να φτιάχνουμε μέσα στο μυαλό μας.


Πηγή: positivityblog.com
Απόδοση: Ντενίζ Βεβζήογλου, Ψυχολόγος
Επιμέλεια: Psychologynow.gr

Ετικέτες: υπερανάλυση

Εγγραφείτε για να λαμβάνετε το newsletter μας!

Βρείτε μας στα...