Η καλή και σωστή διατροφή είναι ζωτικής σημασίας όχι μόνο για τη σωματική, αλλά και για την ψυχική μας υγεία. Η δύναμη της τροφής να θεραπεύει νου, ψυχή και σώμα ήταν γνωστή από τα αρχαία χρόνια, όπως γίνεται φανερό και από το απόφθεγμα του Ιπποκράτη «Η τροφή να είναι το φάρμακό σου και το φάρμακο η τροφή σου». Με ποιο τρόπο, όμως, μπορούμε να εκπαιδεύσουμε και να ενθαρρύνουμε τα παιδιά να αρχίσουν να τρώνε (πιο) σωστά και υγιεινά;
1. Δίνουμε στα παιδιά φρέσκα τρόφιμα, χωρίς πρόσθετα, συντηρητικά και χρωστικές ουσίες.
Διαβάζουμε προσεκτικά τις ετικέτες τροφίμων, καθώς φαινομενικά «αθώα» τρόφιμα μπορεί να εμπεριέχουν μεγάλες ποσότητες συντηρητικών και γλυκαντικών ουσιών.
2. Ξεκινάμε τη μέρα των παιδιών με ένα πρωινό πλούσιο σε πρωτεΐνες και προϊόντα ολικής άλεσης με λίγη ποσότητα ζάχαρης.
Ένας από τους καλύτερους τρόπους για να ενισχύσουμε τα παιδιά να τρώνε ένα υγιεινό πρωινό είναι να καθόμαστε στο τραπέζι μαζί τους και να τρώμε κι εμείς «σωστά». Το να τρώμε μαζί με τα παιδιά είναι, επίσης, μια ευκαιρία για να συζητήσουμε μαζί τους το πρόγραμμα της ημέρας που ξεκινά.
3. Σιγουρευόμαστε ότι το παιδί προσλαμβάνει αρκετά ωμέγα-3 και ωμέγα-6 λιπαρά.
Σύμφωνα με διατροφολόγους αυτά τα λιπαρά οξέα είναι βασικά για τη δημιουργία νέων υγιών κυττάρων και για τη διατήρηση της φυσιολογικής εγκεφαλικής λειτουργίας του οργανισμού. Έχει φανεί πως το να συμπληρώνουμε τη διατροφή των παιδιών με ωμέγα-3 και ωμέγα-6 λιπαρά μπορεί να βελτιώσει προβλήματα συμπεριφοράς και εκδηλώσεις διαταραχής ελλειμματικής προσοχής. Ψάρια όπως ο τόνος, ο σολωμός και η σαρδέλα, αλλά και ξηροί καρποί όπως τα αμύγδαλα και τα καρύδια περιέχουν μεγάλη ποσότητα αυτών των απαραίτητων για την υγεία μας λιπαρών. Μπορούμε να φτιάξουμε δελεαστικές σαλάτες με τόνο ή σολωμό, να συνδυάσουμε το ψάρι με ρύζι ή ζυμαρικά και να προσθέσουμε στο τοστ ή στα δημητριακά των παιδιών ξηρούς καρπούς.
4. Εξοικειώνουμε τα παιδιά με προϊόντα ολικής άλεσης και δημητριακά.
Αντί για έτοιμο επεξεργασμένο ψωμί και κέικ μπορούμε να ετοιμάσουμε μαζί με τα παιδιά αρτολιχουδιές με βάση τους τη βρώμη ή αλεύρι ολικής άλεσης.
5. Τρώμε πρώτα εμείς «υγιεινά», καταναλώνοντας αρκετά φρέσκα φρούτα και λαχανικά.
Ότι αποτελούμε σε σημαντικό βαθμό «μοντέλο» για το παιδί, είναι γνωστό. Όσο μας βλέπει να τηρούμε κι εμείς τον «κανόνα» της σωστής διατροφής, είναι πιθανό να μας μιμηθεί και να υιοθετήσει ένα πιο υγιεινό διαιτολόγιο.
6. Προγραμματίζουμε τακτικά γεύματα.
Το να έχουμε συγκεκριμένες ώρες που τρώμε στο σπίτι και στο σχολείο προσφέρει στα παιδιά ένα πρόγραμμα που τόσο χρειάζονται στην καθημερινότητά τους, ενώ παράλληλα τα βοηθά να αποφεύγουν την κατανάλωση ανθυγιεινών τροφίμων ανάμεσα στα γεύματα.
7. Προετοιμάζουμε το φαγητό μαζί με το παιδί.
Τα παιδιά λατρεύουν να μας «βοηθούν» στην κουζίνα. Όταν ο χρόνος δεν μας πιέζει, κατά πάσα πιθανότητα μέσα στο σαββατοκύριακο, μπορούμε να εντάξουμε τα παιδιά στη διαδικασία της προετοιμασίας του γεύματος, να πάμε για ψώνια και να μαγειρέψουμε μαζί τους.
8. Βλέπουμε το δέντρο, όχι το δάσος.
Είναι πιθανό μια μέρα το παιδί να μην φάει ούτε ένα φρούτο ή λαχανικό και να αρνείται οποιαδήποτε προτροπή μας. Όσο μπορούμε, καλό είναι να μην απογοητευόμαστε και να μην το πιέζουμε να τρώει κάθε μέρα ένα φρούτο ή/και λαχανικό. Παρατηρούμε μέσα στην εβδομάδα την ποσότητα των φρέσκων φρούτων και λαχανικών που έχει καταναλώσει και μπορούμε, ακόμη, να την καταγράφουμε μαζί του, επιβραβεύοντας την επιθυμητή συμπεριφορά.
Πηγή: Psychology Today