PsychologyNow Team

Θέλετε το παιδί σας να συμπεριφέρεται καλύτερα: πάρτε του ένα σκύλο

Θέλετε το παιδί σας να συμπεριφέρεται καλύτερα: πάρτε του ένα σκύλο

PsychologyNow Team
παιδί που συμπεριφέρεται καλύτερα επειδή έχει σκύλο
Image credit: Leah Kelley / pexels.com

Τα μικρά παιδιά με ένα σκύλο στην οικογένεια είναι λιγότερο πιθανό να έχουν προβλήματα στη συμπεριφορά και στις σχέσεις με τους συνομηλίκους τους.


Γνωρίζουμε καλά ότι δεν είναι εύκολο να μεγαλώνεις ένα παιδί. Αν και οι περισσότεροι από τους γονείς καταλαβαίνουν ότι είναι απαραίτητη η κάλυψη των βασικών αναγκών και η εκμάθηση των βασικών πρακτικών υγιεινής, ωστόσο όταν πρόκειται να εμποδίσουν την απρεπή συμπεριφορά και να μάθουν σε ένα παιδί να συμπεριφέρεται με έναν ευχάριστο και κοινωνικά αποδεκτό τρόπο, τότε πολλοί γονείς νιώθουν κάπως χαμένοι.

Οι γονείς που δεν έχουν λάβει κάποια ψυχολογική εκπαίδευση, συχνά δυσκολεύονται να διδάξουν στο παιδί τους μία καλή διαγωγή, πώς να έχει καλές σχέσεις με τους συνομηλίκους του και πώς να δείχνει ευαισθησία προς τους άλλους.

Ωστόσο, αν δεχθούμε τα αποτελέσματα μιας νέας έρευνας που μας έρχεται από την Αυστραλία, μπορεί να έχουμε μια βοήθεια σε αυτή τη δυσκολία και προς μεγάλη μας έκπληξη η βοήθεια αυτή έχει τέσσερις πατούσες και ουρά. Η συναναστροφή με ένα σκύλο μπορεί να αρχίσει να βελτιώνει την κοινωνική συμπεριφορά του παιδιού ακόμα και πριν αυτό φτάσει την ηλικία των πέντε ετών.

Πολλές έρευνες έχουν δείξει τα αναπτυξιακά οφέλη ενός κατοικίδιου σκύλου για τα παιδιά. Κάποιες από αυτές πρότειναν ότι η απόκτηση ενός σκύλου μπορεί να βοηθήσει τα παιδιά να μάθουν αξίες όπως την υπευθυνότητα, την ανεξαρτησία και την ενσυναίσθηση και μπορεί να βοηθήσει ακόμα και με τη γλωσσική ανάπτυξη και τις γλωσσικές ικανότητες.

Οι περισσότερες από αυτές τις έρευνες έχουν διεξαχθεί με σχετικά μικρά δείγματα παιδιών που ήταν ήδη στη σχολική ηλικία. Η αυστραλιανή έρευνα είχε ως στόχο να ερευνήσει αν υπήρχαν κοινωνικά και συμπεριφοριστικά οφέλη από την απόκτηση σκύλου χρησιμοποιώντας ένα μεγάλο δείγμα οικογενειών και κατηύθυναν κυρίως την έρευνά τους προς τα μικρά παιδιά κάτω των πέντε ετών.

Οι ερευνητές ψυχολόγοι μελέτησαν μια ομάδα συμπεριφορών που αξιολόγησαν ότι σχετιζόταν με τη συμπεριφορά των παιδιών. Αυτά τα δεδομένα θα έδειχναν αν το παιδί ήταν γενικά υπάκουο ή αν έτεινε να φέρεται απρεπώς, λέγοντας ψέματα, συμμετέχοντας σε καυγάδες, κλέβοντας ή έχοντας ξεσπάσματα θυμού.

Η επίδραση της ζωής με ένα σκύλο στην οικογένεια ήταν αρκετά μεγάλη σε αυτή την ομάδα συμπεριφορών. Στην πραγματικότητα, υπήρχε μια μείωση της τάξης του 30% στα προβλήματα διαγωγής για τις οικογένειες που είχαν σκύλο, σε σχέση με αυτές που δεν είχαν.

Μια δεύτερη ομάδα συμπεριφορών που ερεύνησε η ομάδα σχετιζόταν με τις σχέσεις του παιδιού με τους συνομηλίκους του. Συγκεκριμένα οι ερευνητές μελέτησαν αν το παιδί έτεινε να αποφεύγει να κοινωνικοποιείται με τους άλλους και επομένως ήταν πιο μοναχικό, αν το παιδί βρισκόταν σε καταστάσεις όπου του ασκούνταν συχνά εκφοβισμός (bullying) ή αν θεωρούνταν ότι είναι καλός φίλος και δημοφιλής μεταξύ των άλλων παιδιών.


Διαβάστε σχετικά: Αυξημένο προσδόκιμο ζωής γι' αυτούς που έχουν σκύλο


Και πάλι βρέθηκε ότι υπήρχαν σημαντικά οφέλη για τις οικογένειες που είχαν σκύλο, με μια βελτίωση της τάξης του 40% στις συμπεριφορές σχετικά με τους συνομηλίκους σε σύγκριση με τις οικογένειες που δεν είχαν σκύλο ως κατοικίδιο.

Ένα ακόμα σημαντικό σύνολο ιδιοτήτων που μετρήθηκαν περιείχε αυτό που οι ψυχολόγοι ονομάζουν προκοινωνικές συμπεριφορές. Αυτές περιλαμβάνουν τα χαρακτηριστικά του ενδιαφέροντος προς τους άλλους ανθρώπους, την παροχή βοήθειας, το μοίρασμα, την επίδειξη ευγένειας προς τα άλλα παιδιά και αν υπολογίζουν τους άλλους. Αυτές οι θετικές συμπεριφορές ήταν 34% πιο πιθανές σε παιδιά από οικογένειες με σκύλο.

Σχετικά με τις προκοινωνικές συμπεριφορές, συγκεκριμένες δραστηριότητες που συμπεριλαμβάνουν τη δραστηριοποίηση με τον σκύλο, φάνηκε ότι έχουν ένα ακόμα πιο ισχυρό θετικό αποτέλεσμα.

Οι ερευνητές βρήκαν ότι τα οφέλη από την παρουσία του σκύλου ήταν βελτιωμένα μέχρι και 45% όταν το παιδί και η οικογένειά του τον έβγαζαν βόλτα μαζί τουλάχιστον μία φορά την εβδομάδα. Αν το παιδί έπαιζε ενεργά με το σκύλο τρεις ή περισσότερες φορές την εβδομάδα, αυτή η βελτίωση εκτοξευόταν στο 74% περισσότερο από τις προκοινωνικές συμπεριφορές που παρατηρούνταν σε οικογένειες χωρίς σκύλο.

Οι ερευνητές συνοψίζουν τις θετικές πλευρές των ευρημάτων τους λέγοντας: Αυτή η μελέτη ερεύνησε τη σχέση μεταξύ της κατοχής ενός σκύλου και της κοινωνικο-συναισθηματικής ανάπτυξης παιδιών προσχολικής ηλικίας. Βρήκαμε ότι τα παιδιά αυτά με ένα σκύλο στην οικογένεια είναι λιγότερο πιθανό να έχουν προβλήματα συμπεριφοράς, προβλήματα με τους συνομηλίκους τους και είχαν γενικά ένα χαμηλότερο σκορ όσον αφορά τις δυσκολίες από ότι τα παιδιά οικογενειών που δεν είχαν σκύλο.

Η απλή παρουσία αυτού του κατοικίδιου σκύλου φαίνεται να επιφέρει βελτιώσεις στη συμπεριφορά και τη διαγωγή των παιδιών κατά μέσο όρο πάνω από 30%, ολοκλήρωσαν.


Mar TomΈρευνα: Wenden, Elizabeth J., Lester, Leanne, Zubrick, Stephen R., Ng, Michelle, Christian, Hayley E. (2020). The relationship between dog ownership, dog play, family dog walking, and pre-schooler social–emotional development: findings from the PLAYCE observational study. Pediatric Research, https://doi.org/10.1038/s41390-020-1007-2
Απόδοση: Μαρία Τομπουλίδη - Φοιτήτρια Ψυχολογίας
Επιμέλεια: PsychologyNow.gr

 

Κάντε like στην σελίδα μας στο Facebook 
Ακολουθήστε μας στο Twitter 

Βρείτε μας στα...