PsychologyNow Team

Οι ζωγραφιές των παιδιών ως προγνωστικός παράγοντας της ευφυΐας τους

Οι ζωγραφιές των παιδιών ως προγνωστικός παράγοντας της ευφυΐας τους

PsychologyNow Team
παιδιά ζωγραφιά ψυχολογία

Ο τρόπος με τον οποίο ένα παιδί τεσσάρων ετών ζωγραφίζει τη μορφή ενός άλλου παιδιού μπορεί να αποτελεί δείκτη πρόγνωσης για την ευφυΐα του στην ηλικία των δεκατεσσάρων ετών, σύμφωνα με μια έρευνα που δημοσιοποιήθηκε στο περιοδικό Psychological Science του Συλλόγου για την Ψυχολογική Επιστήμη.


Οι ερευνητές μελέτησαν 7.752 ζευγάρια ομοζυγωτικών και ετεροζυγωτικών διδύμων, δείγμα που το πήραν από το πρόγραμμα Μελέτη της Πρώιμης Ανάπτυξης των Διδύμων (Twins Early Development Study- TEDS), χρηματοδοτούμενο από το Συμβούλιο Ιατρικής Έρευνας της Μεγάλης Βρετανίας και βρήκαν πως η σύνδεση μεταξύ της ζωγραφιάς και της μετέπειτα νοημοσύνης του παιδιού επηρεάζεται από την κληρονομικότητα.

Οι γονείς των παιδιών ζήτησαν από εκείνα, όταν ήταν σε ηλικία τεσσάρων ετών, να συμπληρώσουν το τεστ «ζωγράφισε ένα παιδί». Σε κάθε ζωγραφιά δόθηκε βαθμολογία μεταξύ του 0 και του 12, σύμφωνα με την παρουσία ή όχι και την ακριβή αποτύπωση χαρακτηριστικών όπως το κεφάλι, τα μάτια, η μύτη, το στόμα, τα αυτιά, τα μαλλιά κλπ. Για παράδειγμα, μια ζωγραφιά με δύο πόδια και χέρια, σώμα και κεφάλι, αλλά χωρίς χαρακτηριστικά του προσώπου βαθμολογούνταν με τέσσερα. Στα παιδιά χορηγήθηκαν, επίσης, λεκτικές και μη λεκτικές κλίμακες μέτρησης της νοημοσύνης στις ηλικίες των τεσσάρων και των δεκατεσσάρων ετών.

Οι ερευνητές βρήκαν πως υψηλές βαθμολογίες στο τεστ «ζωγράφισε ένα παιδί» είχαν μέτρια συσχέτιση με υψηλές βαθμολογίες στις κλίμακες μέτρησης της νοημοσύνης στις ηλικίες των τεσσάρων και των δεκατεσσάρων ετών.

Το τεστ «ζωγράφισε ένα παιδί» χρησιμοποιούνταν τη δεκαετία του ’20 για την αξιολόγηση της νοημοσύνης των παιδιών, επομένως το εύρημα ότι συσχετιζόταν θετικά με τη βαθμολογία στην κλίμακα μέτρησης της νοημοσύνης ήταν αναμενόμενο, σύμφωνα με την ερευνήτρια Ροζαλίν Άρντεν του MRC Κοινωνικού, Γενετικού και Αναπτυξιακού Ψυχιατρικού Κέντρου του Ινστιτούτου Ψυχιατρικής του King’s College στο Λονδίνο. Το εύρημα που φαίνεται να εξέπληξε τους ερευνητές ήταν ότι το τεστ «ζωγράφισε ένα παιδί» συσχετιζόταν θετικά με τη βαθμολογία σε κλίμακες μέτρησης της νοημοσύνης ακόμα και δέκα χρόνια μετά.

Ωστόσο, σύμφωνα με την ερευνήτρια, δεδομένου ότι η συσχέτιση της ζωγραφιάς με τη νοημοσύνη είναι μέτρια, οι γονείς δεν χρειάζεται να ανησυχούν απαραίτητα στην περίπτωση που το παιδί τους δεν ζωγραφίζει καλά. Η ικανότητα ενός παιδιού να αποτυπώνει με ακρίβεια στη ζωγραφική του αυτό που βλέπει δεν καθορίζει τη νοημοσύνη, καθώς υπάρχουν αναρίθμητοι παράγοντες τόσο γενετικοί όσο και περιβαλλοντικοί που επηρεάζουν το δείκτη της νοημοσύνης στη μετέπειτα ζωή του ατόμου.

Οι ερευνητές μελέτησαν, επίσης, την κληρονομικότητα της ικανότητας ενός παιδιού να σχεδιάζει. Τα ομοζυγωτικά δίδυμα έχουν ακριβώς τα ίδια γονίδια, ενώ τα ετεροζυγωτικά δίδυμα έχουν περίπου τα μισά κοινά, αλλά σε κάθε περίπτωση μοιράζονται τον ίδιο τρόπο ανατροφής, το ίδιο οικογενειακό πλαίσιο και την πρόσβαση στο ίδιο εκπαιδευτικό υλικό. Σε γενικές γραμμές, βρέθηκε ότι στην ηλικία των τεσσάρων ετών οι ζωγραφιές των ομοζυγωτικών διδύμων ήταν σε μεγαλύτερο βαθμό όμοιες μεταξύ τους απ’ ότι εκείνες των ετεροζυγωτικών. Επομένως, οι ερευνητές κατέληξαν στο συμπέρασμα ότι οι ζωγραφιές των παιδιών επηρεάζονται σε σημαντικό βαθμό από το γενετικό παράγοντα. Βρήκαν, επίσης, πως οι ζωγραφιές των παιδιών σε ηλικία τεσσάρων ετών και η νοημοσύνη στην ηλικία των δεκατεσσάρων ετών επηρεάζονται σημαντικά από την κληρονομικότητα.


Πηγή: Association for Psychological Science

Κάντε like στην σελίδα μας στο Facebook 
Ακολουθήστε μας στο Twitter 

Βρείτε μας στα...