PsychologyNow Team

Το άγχος επηρεάζει περισσότερο τα πιο έξυπνα παιδιά

Το άγχος επηρεάζει περισσότερο τα πιο έξυπνα παιδιά

PsychologyNow Team

Οι μαθητές αρκετά συχνά αισθάνονται πίεση κατά την περίοδο των εξετάσεων προκειμένου να αποδόσουν καλά. Μία πίεση που είτε έχει προέλθει από τους γονείς, τους φίλους ή ακόμα και από τον ίδιο τους τον εαυτό.


Αυτή η πίεση παρουσιάζεται πιο έντονη στους τυπικά πιο έξυπνoυς μαθητές που, υπό ορισμένες συνθήκες, είναι πιθανότερο να αγχωθούν στα τεστ των μαθηματικών από τα παιδιά με χαμηλότερες μνημονικές δεξιότητες, σύμφωνα με μια νέα έρευνα του Πανεπιστημίου του Michigan.

Προηγούμενες μελέτες έχουν δείξει ότι το άγχος απορροφά μεγάλη χωρητικότητα της μνήμης των ανθρώπων, η οποία μπορεί να επηρεάσει την απόδοσή τους. Οι ερευνητές του Michigan προσπάθησαν να εντοπίσουν τις καταστάσεις που οδηγούν τους μαθητές να νιώθουν πίεση ώστε να ανταπεξέλθουν ικανοποιητικά στην επίλυση μαθηματικών προβλημάτων.

Οι ερευνητές συγκέντρωσαν 53 μαθητές της τρίτης και τετάρτης τάξης στην Κίνα και τους ζήτησαν να λύσουν τριψήφια προβλήματα πρόσθεσης. Οι μαθητές έπρεπε να ολοκληρώσουν τις εξισώσεις από αριστερά προς τα δεξιά χωρίς τη βοήθεια χαρτιού και μολυβιού- μια τακτική που ενθαρρύνεται από τους δασκάλους τους στο σχολείο.

Στο τεστ μνήμης, οι μαθητές έπρεπε να λύσουν μια εξίσωση και κλήθηκαν να επιλέξουν από δύο πιθανές απαντήσεις. Οι εξισώσεις χωρίστηκαν σε εύκολες, κανονικές και προκλητικές - και κάθε παιδί δοκιμάστηκε δύο φορές μέσα σε δύο ημέρες. Για την πρώτη ημέρα, η οποία δεν περιελάμβανε πίεση, είπαν στους μαθητές ότι η δοκιμή ήταν μόνο για εξάσκηση, ενώ η "πραγματική" δοκιμή που αντιπροσωπεύει την πίεση, δόθηκε κατά τη δεύτερη ημέρα.

Οι μαθητές θα μπορούσαν να ολοκληρώσουν το σύνολο του υπολογισμού, ο οποίος απαιτούσε να χρησιμοποιήσουν τη μνήμη εργασίας τους, την ικανότητα δηλαδή να θυμούνται πράγματα ενώ σκέφτονται, που είναι επίσης και πιο ακριβής. Θα μπορούσαν επίσης να επιλέξουν να εκτελέσουν απλώς ένα μέρος της εξίσωσης και να συγκρίνουν τα επιμέρους αποτελέσματα με τις δύο εναλλακτικές απαντήσεις.

Στην εύκολη εξίσωση, η πίεση ελάχιστα επηρέασε τους μαθητές με υψηλές ή χαμηλές δεξιότητες στη μνήμη εργασίας. Και οι δύο ομάδες δεν ένιωθαν ότι πιέστηκαν κατά τη διεκπεραίωση των κανονικών εξισώσεων.

«Οι δύσκολες εξισώσεις, όμως, επηρέασαν τους μαθητές με διαφορετικό τρόπο. Όταν η μνήμη απορροφήθηκε από την πίεση, οι μαθητές ήταν πιθανότερο να ολοκληρώσουν μόνο ένα μέρος της εξίσωσης και να βασιστούν στις διαθέσιμες επιλογές τους για να πάρουν μια απόφαση», δήλωσαν οι ερευνητές ψυχολογίας του Michigan University, Zuowei Wang και Priti Shah.

Καθώς οι εξυπνότεροι μαθητές ανταποκρίθηκαν σε μια εργασία που είναι σχετικά εύκολη για αυτούς, είχαν αρκετούς πόρους στη διάθεσή τους, ακόμη και αν κάποιο τμήμα της προσοχής τους εκτρέπεται λόγω πίεσης, έδειξε η μελέτη. Τα παιδιά με χαμηλότερες ικανότητες εργασιακής μνήμης ενδέχεται να επηρεαστούν περισσότερο σε αυτές τις εύκολες εργασίες, επειδή είναι, αν και χωρίς πίεση, πιο κοντά στην επίτευξη των ορίων της δυναμικότητάς τους.

Στις δύσκολες εργασίες, οι έξυπνοι φοιτητές ενδέχεται να είναι πιο κοντά στα δικά τους όρια χωρητικότητας και έτσι μπορεί να επηρεάζονται από την πίεση, όπου όπως έπρατταν οι ομόλογοί τους θα μπορούσαν να χρησιμοποιούν στρατηγικές εικασίας για να ολοκληρώσουν το έργο.

Τα ευρήματα εμφανίζονται στο τρέχον τεύχος του The British Journal of Educational Psychology.

Κάντε like στην σελίδα μας στο Facebook 
Ακολουθήστε μας στο Twitter 

Εγγραφείτε για να λαμβάνετε το newsletter μας!

Βρείτε μας στα...