PsychologyNow Team

Πώς να μιλήσετε στο παιδί σας για την ψυχική υγεία

Πώς να μιλήσετε στο παιδί σας για την ψυχική υγεία

PsychologyNow Team

Πώς μπορούμε να θίξουμε ένα τόσο ευαίσθητο θέμα με τρόπο που να ευαισθητοποιεί τα παιδιά αλλά χωρίς να τα τρομάζει;


Τις περισσότερες φορές τα παιδιά είναι δύσκολο να μπορέσουν να κατανοήσουν τα θέματα ψυχικής υγείας. Και αποτελεί και μια ιδιαίτερη πρόκληση για τα παιδιά που αντιμετωπίζουν δικά τους προβλήματα ψυχικής υγείας ή έχουν κάποιο συγγενή τους με μια ψυχική ασθένεια.

Ένας στους 10 νέους αντιμετωπίζει κάποιο πρόβλημα ψυχικής υγείας και το 82% των διευθυντών σχολείων στη Μεγάλη Βρετανία, έχει αναφέρει αύξηση των προβλημάτων τους όπως το άγχος και οι κρίσεις πανικού.

Πολλά παιδιά μεγαλώνουν σε σπίτια όπου ένα μέλος της οικογένειας παλεύει με μία ψυχική ασθένεια και η συζήτηση των γονιών με τα παιδιά τους για την ψυχική ασθένεια δεν είναι καθόλου εύκολο, είναι όμως απαραίτητο. Όμως, δεν πρέπει να κάνουμε αυτές τις συζητήσεις μόνο σε περιόδους κρίσης. Όλοι έχουμε το καθήκον να μιλάμε στα παιδιά μας για την ψυχική υγεία, ώστε να εντοπίζουν τα σημάδια αυτά στους ίδιους τους εαυτούς τους αλλά και σε άλλους και να γνωρίζουν πού να στραφούν για βοήθεια.

Πώς μπορούμε λοιπόν να θίξουμε ένα τόσο ευαίσθητο θέμα με τρόπο που να τα ευαισθητοποιεί αλλά χωρίς να τα τρομάζει;

1. Διαλέξτε τις κατάλληλες στιγμές

Μερικά παιδιά ανταποκρίνονται καλά σε μια ανοιχτή συζήτηση, αλλά οι συζητήσεις για την ψυχική υγεία δεν χρειάζεται να είναι έντονες. Τα παιδιά ακούν και ανοίγονται περισσότερο αν τους μιλάτε ενώ κάνετε τις δουλειές του σπιτιού ή καθώς τα πηγαίνετε στο σχολείο. Άλλα παιδιά μπορεί να προτιμούν να σας γράψουν ή να ζωγραφίσουν κάτι. Όποιο και αν είναι το στυλ τους, ακολουθήστε το: το κλειδί είναι να τα κάνετε να νιώθουν αρκετά άνετα για να μιλήσουν.

 

2. Καλύψτε τις βασικές ενότητες του θέματος

Ως γονείς, συχνά υπεραναλύουμε τις συζητήσεις σχετικά με την ψυχική υγεία και τις κάνουμε πιο περίπλοκες από ό,τι πρέπει να είναι. Σε αρχικό επίπεδο, τα παιδιά θα πρέπει να γνωρίζουν ότι οι εγκέφαλοι μπορεί να αρρωστήσουν, ακριβώς όπως και τα σώματα.

Πρόκειται πράγματι για μια απλή εξήγηση, αλλά τα παιδιά δέχονται ευκολότερα το γεγονός ότι μερικές φορές ο εγκέφαλος της μαμάς ή του μπαμπά έχει κάποιο πρόβλημα και οι γιατροί πρέπει να τους βοηθήσουν να γίνουν καλά.

 

3. Χρησιμοποιήστε βοηθητικές παρομοιώσεις

Είναι ένας εξαιρετικός τρόπος να βοηθήσουμε τα παιδιά (και τους ενήλικες) να κατανοήσουν τον αντίκτυπο που μπορεί να έχει η ψυχική ασθένεια στη ζωή ενός ατόμου. Κάνοντας στο παιδί σας ερωτήσεις όπως: πώς θα αισθανόσουν αν χτυπούσες το ποδαράκι σου;, πού θα πήγαινες για βοήθεια; και τι θα σε δυσκόλευε; θα τα βοηθήσει να καταλάβουν ότι η ψυχική ασθένεια είναι εξίσου πραγματική και αποδυναμωτική με τη σωματική ασθένεια. 

Θα μπορούσατε να συμβουλευτείτε επίσης κάποιον ψυχολόγο σχετικά με διαθέσιμα βιβλία που θα μπορούσατε να προμηθευτείτε που να εξηγούν την ψυχική υγεία και την ψυχική ασθένεια με φιλικούς όρους προς τα παιδιά.

 

4. Να είστε ειλικρινείς

Προσπαθήστε να  είστε πάντα ειλικρινείς, είναι ο καλύτερος τρόπος για να εξηγήσετε την ψυχική ασθένεια στα παιδιά, πάντα με τρόπο κατάλληλο και αντίστοιχο για την ηλικία τους. Η ψυχική ασθένεια δεν πρέπει να είναι ένα επαίσχυντο μυστικό και αποκρύβοντας τι συμβαίνει μπορεί να τα κάνει να ανησυχούν περισσότερο και όχι λιγότερο.

 

5. Αντιμετωπίστε τις ανησυχίες τους

Τα παιδιά που επηρεάζονται από θέματα ψυχικής υγείας είναι πιθανό να έχουν πολλές ανησυχίες και ερωτήσεις, αλλά πρέπει να ξέρουν ότι δεν είναι κάτι για το οποίο θα πρέπει να ντρεπόμαστε. Η ψυχική ασθένεια μπορεί να αντιμετωπιστεί και οι περισσότεροι άνθρωποι θεραπεύονται. Δεν είναι κάτι που μπορεί να κολλήσουν από κάποιο άλλο άτομο και πάνω απ' όλα, δεν φταίνε τα παιδιά αν αυτά ή κάποιοι στενοί συγγενείς παλεύουν με μια ψυχική ασθένεια: οι γονείς δεν αρρωσταίνουν μόνο και μόνο επειδή τα παιδιά τους τσακώνονται μεταξύ τους ή επειδή δεν έχουν τακτοποιήσει τα δωμάτια τους.

 

6. Διδάξτε τα πώς να προσέχουν τους άλλους

Το ήμισυ όλων των προβλημάτων ψυχικής υγείας δημιουργούνται πριν ένα παιδί φτάσει στην ηλικία των 14 ετών, έτσι τα παιδιά παίζουν ένα σημαντικό ρόλο στην αναζήτηση συνομηλίκων τους που μπορεί να αντιμετωπίζουν κάποιο σχετικό πρόβλημα.

 

7. Πείτε τους πού μπορούν να βρουν βοήθεια

Θα θέλαμε πολύ να σκεφτούμε ότι τα παιδιά μας θα έρχονταν σε μας αν είχαν κάποιο πρόβλημα ψυχικής υγείας ή αν ανησυχούσαν για έναν φίλο τους, αλλά ρεαλιστικά, εμείς οι γονείς μπορεί να είμαστε οι τελευταίοι που θα το μάθουμε. Είναι πολύ σημαντικό τα παιδιά να γνωρίζουν πού αλλού μπορούν να απευθύνονται για βοήθεια, είτε πρόκειται για κάποιο φίλο τους, είτε για έναν δάσκαλο που εμπιστεύονται είτε για μία τηλεφωνική γραμμή βοήθειας. Και διαβεβαιώστε τα ότι δεν θα θυμώσετε αν δεν μιλήσουν σε εσάς, αρκεί να μιλήσουν σε κάποιον.

 

8. Βεβαιωθείτε ότι νιώθουν αγάπη

 Όλοι μας χρειάζεται να νιώθουμε ότι μας αγαπούν, αλλά τα παιδιά, όπως και οι ενήλικες, έχουν τις δικές τους διαφορετικές «γλώσσες αγάπης». Μερικά αγαπούν μια αγκαλιά, άλλα προτιμούν να περάσουν μισή ώρα στο πάρκο παίζοντας μαζί σας. Αυτό που πραγματικά έχει σημασία είναι ότι μπορείτε να αξιοποιήσετε αυτά που αρέσουν στο παιδί σας. Αν αισθάνονται ότι τα αγαπάτε, ότι αξίζουν και ότι είναι ασφαλή, θα είναι πιο πιθανό να είναι μιλούν με ειλικρίνεια μαζί σας και θα γίνουν μέρος της νέας γενιάς που θα μπορεί να μιλάει ανοιχτά για την ψυχική ασθένεια.


Πηγή: metro.co.uk

Κάντε like στην σελίδα μας στο Facebook 
Ακολουθήστε μας στο Twitter 

Εγγραφείτε για να λαμβάνετε το newsletter μας!

Βρείτε μας στα...