PsychologyNow Team

Τι να κάνετε αν βιώνετε κακοποίηση αυτή την περίοδο στο σπίτι;

Τι να κάνετε αν βιώνετε κακοποίηση αυτή την περίοδο στο σπίτι;

PsychologyNow Team
άδειο τραπέζι σε ένα σπίτι όπου βιώνουν κακοποίηση αυτή την περίοδο

Τώρα που πολλοί άνθρωποι μένουν σπίτι για την καταπολέμηση της εξάπλωσης του κορωνοϊού, πολλά θύματα βρίσκονται παγιδευμένα με τον συναισθηματικό, σεξουαλικό ή σωματικό τους βιαστή.


Ακόμα και εκείνοι που ζουν σε συναισθηματικά υγιή σπίτια αισθάνονται ασφυκτική τη συντροφικότητα αυτή την εποχή αβεβαιότητας και κοινωνικής απόστασης. Ωστόσο, για κάποιους άλλους, αυτός είναι ο χειρότερος εφιάλτης τους, καθώς η απόσταση είναι η κύρια στρατηγική για πολλά θύματα ενδοοικογενειακής βίας.

Τι να κάνετε εάν είστε κολλημένοι στο σπίτι με έναν βίαιο σύντροφο ή ένα βίαιο μέλος της οικογένειας

1. Αναζητήστε καταφύγιο σε κάποιο άλλο πρόσωπο

Εάν είναι εφικτό και ασφαλές, βρείτε μια δικαιολογία για να μείνετε μαζί με ένα άλλο στενό μέλος της οικογένειας ή έναν φίλο. Ίσως να χρειάζονται βοήθεια με την εργασία από το σπίτι ή με τα παιδιά τους ή ίσως τα παιδιά σας να έχουν ανάγκη να παίξουν μαζί με άλλα παιδιά. Ίσως να χρειάζεται να πάτε φαγητό σε κάποιον που δεν μπορεί να μαγειρεύει μόνος του. Βρείτε έναν λόγο για να βγείτε από το σπίτι, έστω και για λίγο.

2. Να είστε προετοιμασμένοι

Κρύψτε κάπου ένα κλειδί αυτοκινήτου, ένα σακάκι, μία πιστωτική κάρτα και παπούτσια για περπάτημα. Διατηρήστε το κινητό σας φορτισμένο. Εάν τα πράγματα κλιμακωθούν, χρειάζεστε έναν τρόπο να φύγετε. Ο προγραμματισμός είναι απαραίτητος γιατί όταν είστε υπό πίεση και βιώνετε έντονη αδρεναλίνη, μπορεί να μην μπορείτε να σκεφτείτε τόσο καθαρά.


Διαβάστε σχετικά: Θύματα και Θύτες: η κακοποίηση μέσα από τα μάτια ενός Οικογενειακού Θεραπευτή


3. Αποφύγετε την κλιμάκωση των καταστάσεων με τον θύτη

Πολλές λογομαχίες κλιμακώνονται γρηγορότερα και μπορεί επίσης να γίνουν γρήγορα βίαιες όταν το θύμα προσπαθεί να εξηγήσει τη θέση του.  Αφήστε τον θύτη να πιστέψει λάθος πράγματα για εσάς. Για παράδειγμα, μην απαντάτε σε δηλώσεις του τύπου, Εσύ πάντα ..., Εσύ ποτέ..., Νομίζεις ότι ..., Δεν κράτησες το λόγο σου για ..., Σου δίνω πάντα ... Κάνω τα πάντα για σένα, εσύ δεν… , κλπ. Αφήστε τους να έχουν τη λάθος εικόνα για εσάς, τουλάχιστον για την ώρα που είστε κολλημένοι στο σπίτι μαζί τους.

Σημείωση: Εάν ο θύτης σας έχει υπάρξει βίαιος στο παρελθόν ή πιστεύετε ότι μπορεί να γίνει βίαιος, αυτό δεν συνιστά να επιτρέψετε ή να ανεχθείτε οποιαδήποτε βλάβη. Εάν κινδυνεύετε, αναζητήστε βοήθεια από κάποιον που εμπιστεύεστε μόλις το κρίνετε ασφαλές.

4. Μην αναζητάτε την επίλυση

Να θυμάστε ότι αυτή δεν θα είναι η τελευταία διαμάχη. Συχνά οι θύτες πείθουν τα θύματά τους μέσω απειλητικών λογομαχιών, όπως Αυτός είναι ο τελευταίος καβγάς, αλλιώς…. Πιθανότατα να έχετε ξανά αυτή τη λογομαχία. Εάν σάς απειλούν ότι θα φύγουν ή θα πάρουν διαζύγιο, να θυμάστε ότι πιθανότατα θα το επαναλάβουν στο μέλλον. Αυτός δεν θα είναι ο τελευταίος τσακωμός. Αφήστε την ένταση να μην επιλυθεί. Μην προσπαθείτε να τους πείσετε να «κατανοήσουν» εσάς ή την δική σας οπτική.

5. Προσεγγίστε άτομα που μπορείτε να εμπιστευτείτε

Μιλήστε στους ανθρώπους που νοιάζονται για εσάς. Αυτή είναι η κατάλληλη ώρα για να προσεγγίσετε αυτούς που σας αγαπούν. Εάν δεν έχετε φίλους και συγγενείς που εμπιστεύεστε, καλέστε μία γραμμή βοήθειας για την ενδοοικογενειακή βία. Επίσης, πολλοί θεραπευτές προσφέρουν συνεδρίες μέσω τηλεφώνου ή Skype κατά τη διάρκεια αυτής της κρίσης.

6. Εξασκήστε την αυτο-φροντίδα

Φροντίστε τα συναισθήματά σας. Ασκηθείτε, ακούστε μουσική, παίξτε βιντεοπαιχνίδια, πηγαίνετε για περίπατο, φτιάξτε δημιουργικά πράγματα ή συμμετέχετε σε διαδικτυακές ομάδες. Τα συναισθήματά σας είναι θεμιτά. Δεν αντιδράτε υπερβολικά.

7. Αποφύγετε να παγιδευτείτε

Προσπαθήστε να μην βρεθείτε μόνοι σε ένα αυτοκίνητο με τον θύτη σας. Προσπαθήστε να αποφύγετε περιορισμένους χώρους όπου δεν μπορείτε να φύγετε.

 

8. Μην αφήσετε τον θύτη σας να σας οδηγήσει σε αντιπαράθεση

Όταν σταματήσετε να αντιδράτε σε έναν καβγά, μην κάνετε πισωγυρίσματα εξαιτίας δηλώσεων του τύπου Είδες, δεν σε ενδιαφέρει, απλά απομακρύνεσαι, Ορίστε μας εγκαταλείπεις, Έλα εδώ… δεν είπα ακόμα αυτά που θέλω ή Ορίστε, δεν σε ενδιαφέρει να λύσουμε το πρόβλημά μας. Απλά απομακρυνθείτε χωρίς να εξηγήσετε το λόγο.


Διαβάστε σχετικά: Τα παιδιά ως μάρτυρες ενδο-οικογενειακής βίας: επιπτώσεις και τρόποι αντιμετώπισης


9. Να θυμάστε ότι η κακοποίηση δεν είναι δικό σας λάθος

Ένας θύτης δεν είναι κακοποιητικός επειδή δεν καταλαβαίνει εσάς ή τα γεγονότα, αλλά λόγω του χαρακτήρα του και ανεξάρτητα από το τι κάνετε ή λέτε, δεν μπορείτε να τον αλλάξετε.

10. Αναζητήστε βοήθεια εάν αισθάνεστε απειλή

Πηγαίνετε στο σπίτι ενός γείτονα ή καλέστε την αστυνομία ή μία γραμμή βοήθειας για τα θύματα ενδοοικογενειακής βίας, εάν αισθανθείτε απειλή. Υπάρχουν ξενώνες φιλοξενίας για την αντιμετώπιση της ενδοοικογενειακής βίας που μπορούν να σας κρατήσουν ασφαλείς από τον θύτη σας και να σας βοηθήσουν με νομικά θέματα όπως τα περιοριστικά μέτρα.

Αξίζει να δείξετε συμπόνια στον εαυτό σας

Να είστε ευγενικοί με τον εαυτό σας. Δεν προκαλέσατε εσείς κανέναν να σας φέρεται βίαια. Αξίζετε σεβασμό και ασφάλεια, ανεξάρτητα από το πώς έχετε αντιδράσει στο παρελθόν.

Μην νιώθετε ενοχές. Δεν φταίτε εσείς για τη συμπεριφορά κάποιου άλλου.


Sof Pol
Πηγή: goodtherapy.org

Απόδοση: Σοφία Πολυχρονάκη – Φοιτήτρια Ψυχολογίας
Επιμέλεια: PsychologyNow.gr

 

Κάντε like στην σελίδα μας στο Facebook 
Ακολουθήστε μας στο Twitter 

Εγγραφείτε για να λαμβάνετε το newsletter μας!

Βρείτε μας στα...