Η επιλόχειος κατάθλιψη μπορεί να επιμείνει ακόμη και τρία έτη μετά τον τοκετό

μητέρα με επιλόχειο κατάθλιψη τρία έτη μετά τον τοκετό
Image credit: Anastasiya Gepp/ pexels.com

Η διεύρυνση του ιατρικού ελέγχου για τυχόν συμπτώματα κατάθλιψης, για τουλάχιστον δύο έτη μετά τον τοκετό, μπορεί να αποβεί ιδιαίτερα ευεργετική για τη νέα μητέρα και το παιδί.

Μια μελέτη στην οποία συμμετείχαν 5.000 γυναίκες και που διεξήχθη από τα Εθνικά Ινστιτούτα Υγείας των ΗΠΑ βρήκε ότι περίπου 1 στις 4 γυναίκες εμφάνισε υψηλά επίπεδα καταθλιπτικών συμπτωμάτων, εντός τριών ετών μετά τον τοκετό. Οι υπόλοιπες συμμετέχουσες παρουσίασαν χαμηλά επίπεδα κατάθλιψης καθ’ όλη την τριετή αυτή περίοδο. Η μελέτη διεξήχθη από το Εθνικό Ινστιτούτο Υγείας και Ανθρώπινης Ανάπτυξης του Παιδιού (NICHD) και δημοσιεύθηκε στο περιοδικό Pediatrics1.

Η Αμερικανική Ακαδημία Παιδιατρικής συνιστά στους παιδίατρους να υποβάλλουν τις μητέρες σε ιατρική εξέταση για τυχόν συμπτώματα επιλόχειας κατά τις επισκέψεις τους στα παιδιά τους για έναν, δύο, τέσσερις και έξι μήνες μετά τον τοκετό. Οι ερευνητές εντόπισαν τέσσερις τροχιές συμπτωμάτων κατάθλιψης μετά τον τοκετό καθώς και τους παράγοντες που μπορεί να αυξήσουν τον κίνδυνο εμφάνισης σοβαρών συμπτωμάτων.

Τα ευρήματα δείχνουν ότι η διεύρυνση του ιατρικού ελέγχου για τυχόν συμπτώματα κατάθλιψης, για τη χρονική περίοδο τουλάχιστον δύο ετών μετά τον τοκετό, μπορεί να αποβεί ιδιαίτερα ευεργετική για τη μητέρα, όπως αναφέρουν οι συγγραφείς.

Η μελέτη μας δείχνει ότι η περίοδος των έξι μηνών μετά τον τοκετό μπορεί να μην είναι αντιπροσωπευτική για τη μέτρηση των καταθλιπτικών συμπτωμάτων, προσθέτουν. Αυτά τα μακροπρόθεσμα δεδομένα αποτελούν τη λύση για τη βελτίωση της κατανόησης της ψυχικής υγείας της μητέρας, η οποία, όπως γνωρίζουμε, είναι κρίσιμη για την ευημερία και την ανάπτυξη του παιδιού της.

Οι ερευνητές ανέλυσαν δεδομένα από τη μελέτη Upstate KIDS2, η οποία περιλαμβάνει μωρά που έχουν γεννηθεί μεταξύ των ετών 2008 και 2010 σε 57 κομητείες της Πολιτείας της Νέας Υόρκης. Η μελέτη αυτή παρακολούθησε 5.000 μητέρες για την χρονική περίοδο των τριών ετών μετά τη γέννηση των παιδιών τους.

Οι ερευνητές αξιολόγησαν τα συμπτώματα των μητέρων μέσω της συμπλήρωσης ενός σύντομου ερωτηματολογίου μέτρησης της κατάθλιψης, ωστόσο δεν προχώρησαν στην κλινική διάγνωση της κατάθλιψης. Οι μητέρες με υποκείμενες παθήσεις, όπως οι διαταραχές της διάθεσης και /ή ο διαβήτης κύησης, είχαν περισσότερες πιθανότητες να παρουσιάζουν υψηλότερα επίπεδα συμπτωμάτων κατάθλιψης, τα οποία ήταν επίμονα καθ’ όλη τη διάρκεια της μελέτης.

Μελέτες:

1. Putnick, D, et al. Trajectories of Postpartum Depressive Symptoms. Pediatrics. September 2020.
  2. Upstate KIDS Study

Sof Pol