PsychologyNow Team

Tα παιδιά αρχίζουν να γίνονται επιρρεπή στην κοινωνική επιρροή στην ηλικία των 12 ετών

Tα παιδιά αρχίζουν να γίνονται επιρρεπή στην κοινωνική επιρροή στην ηλικία των 12 ετών

PsychologyNow Team
αγόρι και κορίτσι στην εφηβεία ακούν μαζί ένα τραγούδι από ακουστικά

Όλοι οι άνθρωποι είμαστε επιρρεπείς στην κοινωνική επιρροή. Αυτή η έρευνα είναι η πρώτη που μελέτησε σε ποια ηλικία ξεκινάμε να επηρεαζόμαστε από τα κοινωνικά ερεθίσματα.


Μια διεθνής ομάδα ερευνητών ψυχολόγων δημοσίευσε στο Proceedings of the National Academy of Sciences τα ευρήματα της μελέτης τους που υποδηλώνουν ότι τα παιδιά αρχίζουν να γίνονται επιρρεπή στην κοινωνική επιρροή, όταν φτάσουν στην ηλικία των 12 ετών. Η μελέτη των ψυχολόγων που καταγράφει τις πειραματικές διαδικασίες και τα ευρήματα, διεξήχθη με δείγμα 155 παιδιών μεταξύ των ηλικιών 6 και 14 ετών.

Είναι γενικά κατανοητό ότι ως άνθρωποι είμαστε επιρρεπείς στην κοινωνική επιρροή. Για παράδειγμα, μπορεί να πιστεύουμε κάτι μόνο επειδή κάποιος άλλος μας είπε ότι είναι αλήθεια. Ή μπορεί να επηρεαστούμε από τις πληροφορίες που λαμβάνουμε από άλλους για να κάνουμε κάτι με έναν συγκεκριμένο τρόπο, ακόμη και αν οι πληροφορίες αυτές είναι αντικειμενικά λανθασμένες.

Σε αυτή τη νέα ερευνητική απόπειρα, οι ψυχολόγοι επεδίωξαν να μάθουν περισσότερα σχετικά με την ηλικία κατά την οποία τα παιδιά αρχίζουν να γίνονται επιρρεπή στην κοινωνική επιρροή.

Τα πειράματα αφορούσαν στη συμμετοχή κάθε παιδιού σε ένα παιχνίδι στο οποίο υποδύονταν ότι ήταν πιλότοι ενός διαστημοπλοίου. Τα παιδιά έπρεπε να αποφεύγουν τις μαύρες τρύπες, περιστρέφοντας ορισμένους κυλίνδρους με ασπρόμαυρες κουκίδες πάνω τους. Όμως, για να γνωρίζουν με ποιο τρόπο έπρεπε να γυρίσουν τους κυλίνδρους, τα παιδιά χρειάζονταν να μάθουν σε ποια κατεύθυνση περιστρέφονταν οι μαύρες τρύπες. Για να γίνει το παιχνίδι λίγο πιο δύσκολο, το παιδί έπρεπε επίσης να αποκρυπτογραφήσει ορισμένες οπτικές ψευδαισθήσεις.

Πριν από το παιχνίδι, ανατέθηκε σε κάθε παιδί ένας «σύμβουλος», είτε ενήλικας είτε παιδί της ίδιας ηλικίας. Ο σύμβουλος έλεγε στο παιδί, κατά τη διάρκεια του παιχνιδιού, με ποιο τρόπο περιστρέφονται οι μαύρες τρύπες. Ωστόσο, χωρίς να το γνωρίζει το παιδί, μερικές φορές ο σύμβουλος έδινε σωστές συμβουλές και μερικές φορές λανθασμένες, όμως τα παιδιά είχαν τη δυνατότητα να διακρίνουν και να επιλέξουν από μόνα τους με ποιον τρόπο έπρεπε να γυρίσουν τον κύλινδρο.

Μετά την ολοκλήρωση των πειραμάτων, οι ψυχολόγοι διερεύνησαν ποια παιδιά ακολούθησαν τις συμβουλές των συμβούλων και ποια όχι. Αυτό που διαπίστωσαν είναι ότι τα παιδιά ηλικίας 12 ετών και άνω ήταν πιο επιρρεπή στις συμβουλές από το σύμβουλο, ακόμη και όταν μπορούσαν να δουν ότι η συμβουλή του ήταν λάθος.

Επίσης, είχαν και πιο καθυστερημένες αντιδράσεις στη λήψη αποφάσεων όταν επέλεξαν να ακολουθήσουν τις λανθασμένες συμβουλές ή όχι. Τα νεαρά παιδιά, από την άλλη πλευρά, έτειναν να αγνοούν τον σύμβουλο ανεξάρτητα από την ηλικία τους.

Οι ψυχολόγοι ερευνητές τέλος, διαπίστωσαν επίσης ότι τα αυτιστικά παιδιά είναι λιγότερο επιρρεπή σε μια τέτοια κοινωνική επιρροή ανεξάρτητα από την ηλικία τους ή την ηλικία του συμβούλου.


Έρευνα: Developmental trajectory of social influence integration into perceptual decisions in children

Εγγραφείτε για να λαμβάνετε το newsletter μας!

Βρείτε μας στα...