PsychologyNow Team

Οι συνέπειες των «κακών» ειδήσεων στην ψυχολογία μας

Οι συνέπειες των «κακών» ειδήσεων στην ψυχολογία μας

PsychologyNow Team
μπερδεμένες σκέψεις μια γυναίκας

Οι «κακές» ειδήσεις μας έχουν περικυκλώσει, προφυλάξτε την ψυχολογία σας.


Ρίχνοντας μια ματιά στις ειδήσεις τους τελευταίους μήνες, μας προκαλείται ένας ατελείωτος χείμαρρος άγχους, απόγνωσης και ανησυχίας.

Τυφώνες, σεισμοί, μαζικοί πυροβολισμοί, διαδηλώσεις, τρομοκρατικές επιθέσεις, σκάνδαλα σεξουαλικής επίθεσης, απειλές πυρηνικού πολέμου και πόσα άλλα, είναι μερικά από τα πολλά αρνητικά γεγονότα που μας είναι εξαιρετικά δύσκολο να αντιμετωπίσουμε.

Οι ψυχολόγοι κατάφεραν να δώσουν ένα όνομα στο κόστος που έχει για τον εγκέφαλό μας η λήψη όλων αυτών των πληροφοριών, το λεγόμενο «φαινόμενο κόπωσης από τις καταστροφές». Δεν πρέπει να μας προκαλεί έκπληξη, πώς αυτό το φαινόμενο αποδίδεται και στη χρήση των κινητών τηλεφώνων μας.

Η Mαίρη Κάσσιλ, καθηγήτρια Ψυχολογίας στο Πανεπιστήμιο του Τέξας στο San Antonio, υποστηρίζει:

Παρατηρούμε ολοένα και περισσότερο το «φαινόμενο κόπωσης από τις καταστροφές». Στη ψηφιακή εποχή που ζούμε, είναι δύσκολο να μην αισθανόμαστε συντετριμμένοι, όταν σύμφωνα με μελέτες, 3 στους 4 ανθρώπους ελέγχουν το κινητό τους πριν πάνε για ύπνο και το ελέγχουν πάλι μόλις ξυπνήσουν το πρωί.

Ψυχολόγοι επίσης από το Πανεπιστήμιο Berkley της Καλιφόρνιας συμπληρώνουν ότι ο καταιγισμός των συνεχόμενων «θλιβερών ειδήσεων» και ειδικά για τους νέους ανθρώπους στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, οι οποίες σχετίζονται με τις αρνητικές κοινωνικές συναλλαγές, είναι ένας παράγοντας που μας κάνει να αισθανόμαστε συντετριμμένοι.

Επομένως, πώς υποτίθεται ότι πρέπει να καταπολεμήσουμε αυτή την επίθεση των άσχημων ειδήσεων; Να διαγράψουμε τους λογαριασμούς μας στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης; Να αδιαφορήσουμε εντελώς για τις εξελίξεις ανά τον κόσμο; Να κλειστούμε στους εαυτούς μας και να μη ξαναβγούμε ποτέ έξω;

Ευτυχώς, οι ειδικοί πιστεύουν πως υπάρχουν πολύ απλές λύσεις για την αντιμετώπιση αυτού του προβλήματος, οι οποίες θα μπορέσουν να αποτρέψουν τις αρνητικές επιρροές των ειδήσεων καθ’ όλη τη διάρκεια της ημέρας.

1. Να αποσυνδέεστε τακτικά από τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης

Αυτό μπορεί να φαίνεται σαν μια προφανή λύση, αλλά να ξέρετε πως αν σταματήσετε να ελέγχετε το λογαριασμό σας στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης κάθε δύο λεπτά, θα καταφέρετε να περιορίσετε την έκθεση σας σε άσχημα νέα.

Λαμβάνοντας υπόψη το γεγονός ότι περιβαλλόμαστε από ειδήσεις και οθόνες και γνωρίζοντας πως ο εγκέφαλος μας απελευθερώνει μια ορμόνη που είναι υπεύθυνη για το στρες, καταλαβαίνουμε πως αυτή η λύση είναι πιο εύκολη στο να την προτείνουμε, αλλά δύσκολη στο να την πράξουμε.

Ψυχολόγοι από το Τμήμα Ψυχιατρικής στο Πανεπιστήμιο της Καλιφόρνιας, δηλώνουν ότι το πρόβλημα βρίσκεται στην επαναλαμβανόμενη έκθεση μας στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Προτείνουν να περιορίσετε την ενημέρωση ειδοποιήσεων και να απενεργοποιείτε το κινητό σας λίγη ώρα πριν πάτε για ύπνο.

Κάποιοι άλλοι εύκολοι τρόποι που θα μας βοηθήσουν στον περιορισμό της χρήσης των κοινωνικών δικτύων, είναι να αφήνουμε το κινητό μας σε κάποιο άλλο δωμάτιο κατά τη διάρκεια της νύχτας, να απαγορεύσουμε τη πρόσβαση σε sites που επισκεπτόμαστε συχνά και να καταγράφουμε το χρόνο που αφιερώνουμε διαδυκτιακά.

2. Εστιάστε στα καλά νέα

Όταν τα άσχημα νέα αρχίζουν να «πέφτουν βροχή», νιώθουμε πως «πνιγόμαστε». Κατά συνέπεια, παραβλέπουμε τα ευχάριστα νέα και ό,τι όμορφο μπορεί να διαδραματίζεται εκεί έξω.

Υπάρχουν πολλές εφαρμογές και ιστοσελίδες, που έχουν σχεδιαστεί για να μας ανεβάζουν τη διάθεση και να μας κρατούν μακριά από τις άσχημες καταστάσεις.

Ακόμα και αν θέλετε να συνεχίσετε να επισκέπτεστε τις συνήθεις πλατφόρμες κοινωνικών δικτύων, μπορείτε να ορίσετε μια πολιτική να βλέπετε κυρίως θετικά πράγματα, για να μπορέσετε να διατηρήσετε μια όμορφη διάθεση.

Οι ψυχολόγοι προσθέτουν ότι η ιδέα ότι οι άνθρωποι μπορούν να σκεφτούν διαφορετικά για ένα γεγονός, αποτελεί μια γνωστική συμπεριφορική θεραπεία. Επομένως, αν εστιάζετε μόνο στα αρνητικά γεγονότα θα νιώθετε άσχημα. Προσπαθήστε να βρείτε τη θετική πλευρά μίας δυσάρεστης κατάστασης για να εστιάζετε, για παράδειγμα εκείνους τους ανθρώπους που βοήθησαν άλλους συνανθρώπους τους σε κρίσιμες περιόδους.

3. Θεραπεία

Είτε αυτοπροσώπως είτε μέσω τηλεφώνου είτε διαδικτυακά, οι θεραπευτές μπορούν να βοηθήσουν και να ακούσουν τι είναι αυτό που σας προβληματίζει.

4. Φροντίστε τον εαυτό σας

Το να φροντίζουμε τον εαυτό μας είναι κάτι που δεν το κάνουμε πολύ συχνά.

Η τακτική άσκηση, ο σωστός ύπνος, η υγιεινή διατροφή, το να αφιερώνουμε χρόνο στους φίλους και την οικογένειά μας είναι μερικές απλές λύσεις που μπορούν να μας βοηθήσουν σημαντικά.

Αν μπορούσαμε να δώσουμε λύση σε όλα τα προβλήματα του κόσμου, θα ήμασταν ο Σούπερμαν! Κάντε ένα βήμα πίσω και σκεφτείτε ότι χρειάζεται να φροντίζετε και τον εαυτό σας.

Όσο σημαντικός είναι ο χρόνος που αφιερώνετε για να αναπνεύσετε, τόσο σημαντικός είναι και ο χρόνος που αφιερώνετε στον εαυτό σας.

Σε δύσκολες στιγμές αισθανόμαστε πως δεν μπορούμε να φροντίσουμε τον εαυτό μας, αλλά πρέπει να τον φροντίζουμε, για να μπορέσουμε να φροντίσουμε και τους άλλους.


Πηγή: psychologytoday.com
Aπόδοση: Ζωή Παστού, Ψυχολόγος
Επιμέλεια: Psychologynow.gr

Κάντε like στην σελίδα μας στο Facebook 
Ακολουθήστε μας στο Twitter 

Εγγραφείτε για να λαμβάνετε το newsletter μας!

Βρείτε μας στα...