PsychologyNow Team

Να μιλάμε σε άλλους ανθρώπους για τους στόχους μας ή όχι;

Να μιλάμε σε άλλους ανθρώπους για τους στόχους μας ή όχι;

PsychologyNow Team
άνδρας με γυαλιά σημειώνει με μολύβι στόχους και βέλη σε ένα τετράδιο

Ποια επιλογή από τις δύο θα έχει το καλύτερο ψυχολογικό αποτέλεσμα και είναι πιθανότερο να μας ενθαρρύνει να προσπαθήσουμε να επιτύχουμε τους στόχους μας;


Ας υποθέσουμε ότι έχετε αποφασίσει να θέσετε ένα νέο στόχο, είτε να χάσετε βάρος είτε να ξεκινήσετε μια νέα επιχείρηση ή να μάθετε να παίζετε πιάνο. Είστε αισιόδοξοι ότι αυτός ο στόχος σας θα μπορούσε να σας βοηθήσει να αλλάξετε τη ζωή σας προς το καλύτερο και τον έχετε πάρει σοβαρά, ελπίζοντας ότι καλό μπορεί να συμβεί με την επίτευξή του.

Εδώ είναι το κρίσιμο ερώτημα: κρατάμε αυτόν το στόχο μόνο για εμάς ή μιλάμε γι’ αυτόν στους άλλους ανθρώπους; Ποια επιλογή θα έχει το καλύτερο ψυχολογικό αποτέλεσμα και ποια θα είναι πιθανότερο να μας ενθαρρύνει να προσπαθήσουμε και να τον επιτύχουμε;

Δυστυχώς δεν υπάρχει καμία ξεκάθαρη απάντηση, μάλλον όλα εξαρτώνται από το ποιο πρόσωπο θα ρωτήσουμε. Έτσι, αντί να δώσουμε μια διττή απάντηση, ας εξετάσουμε κάποια επιχειρήματα τόσο υπέρ όσο και κατά του να μιλάμε στους άλλους σχετικά με τους στόχους μας και θα διακρίνετε ποια άποψη έχει περισσότερο νόημα για εσάς, ανάλογα με τις περιστάσεις που βιώνετε.

Μελέτες που μας συμβουλεύουν να μην ανακοινώνουμε τους στόχους μας

Σύμφωνα με αρκετές μελέτες, η αναφορά των στόχων μας στους άλλους, τους καθιστά λιγότερο πιθανό να συμβούν. Ο λόγος για αυτό συνοψίζεται σε μία έννοια που ονομάζεται «κοινωνική αναγνώριση».

Θυμάστε την τελευταία φορά που είπατε σε κάποιον για έναν στόχο σας; Ίσως μία απόφαση να χάσετε βάρος ή μια πρόθεση να γράψετε ένα βιβλίο; Είναι πιθανό ότι μόλις αναφέρατε σε αυτό το άτομο το στόχο σας, αισθανθήκατε μια στιγμιαία αίσθηση ανακούφισης, σαν να είχατε ήδη επιτύχει αυτό που είχατε θέσει ως στόχο. Αυτή είναι η «κοινωνικήαναγνώριση»: η απλή αναγνώριση του στόχου μας, αποτελεί μέρος της ταυτότητάς μας και οδηγεί σε μια έκκριση ορμονών που προκαλούν ευχάριστες αισθήσεις και την αίσθηση ανταμοιβής.

Δυστυχώς, αυτή η ικανοποίηση εξαπατά τον εγκέφαλό μας πιστεύοντας ότι η δουλειά έχει ήδη ολοκληρωθεί και στη συνέχεια αισθανόμαστε λιγότερο κινητοποιημένοι για να κυνηγήσουμε τον στόχο μας. Είναι σαν να έχει ήδη συμβεί!

Αυτή η μελέτη, η οποία δημοσιεύτηκε στο περιοδικό Psychological Scienceυποστηρίζει την ιδέα ότι η "κοινωνική αναγνώριση" καθιστά λιγότερο πιθανό να ακολουθήσουμε τους στόχους μας, αλλά αυτό που είναι ενδιαφέρον είναι ότι επισημαίνει επίσης ότι έχουμε περισσότερες πιθανότητες να επιτύχουμε τον στόχο μας εάν παραβλέπουμε να ανακοινώνουμε στους άλλους τα σχέδια μας. Αυτό ενισχύει την ιδέα ότι η αναγνώριση από τους άλλους απομακρύνει την εγρήγορση να πετύχουμε αυτό που θέλουμε.

Άλλοι λόγοι που υποστηρίζουν να μην ανακοινώνουμε τους στόχους μας

Υπάρχουν και άλλοι λόγοι που υποστηρίζουν να μην συζητάμε τους στόχους μας με τους άλλους, οι οποίοι περιλαμβάνουν πρακτικά και ψυχολογικά επιχειρήματα.

Πρώτον, αν μιλήσετε σε κάποιον για τον στόχο σας, αυτό μπορεί στη συνέχεια να αυξήσει την πίεση που αισθάνεστε με αρνητικό τρόπο, γεγονός που δεν θα σας βοηθήσει όταν ο στόχος απαιτεί να παραμείνετε ήρεμοι και συγκεντρωμένοι. Ένα ιδανικό παράδειγμα είναι οι εξετάσεις για την απόκτηση διπλώματος οδήγησης: πολλοί άνθρωποι επιλέγουν να μην πουν στους φίλους και την οικογένειά τους πότε έχουν εξετάσεις οδήγησης επειδή δεν θέλουν να διακινδυνεύσουν να απολογούνται σε περίπτωση που αποτύχουν. Σε μια τέτοια κατάσταση, η επιπρόσθετη ένταση μπορεί να είναι πολύ επιζήμια για την απόδοσή σας και μπορεί να σας οδηγήσει σε διστακτικότητα και σε εμφάνιση άγχους.

Ένας δεύτερος λόγος για να μην αναφέρετε στους άλλους τους στόχους σας, είναι ότι μπορεί να καταλήξουν να κρίνουν τις ενέργειές σας μέσω της δικής τους οπτικής, το οποίο μπορεί να μην είναι βοηθητικό για εσάς. Αν πείτε για παράδειγμα σε κάποιον ότι θέλετε να χάσετε βάρος, μπορεί να διαπιστώσετε ότι σας δίνει περίεργες ματιές κάθε φορά που παραγγέλνετε κάτι λιπαρό. Αυτό μπορεί να επηρεάσει αρνητικά την αποφασιστικότητά σας να επιμείνετε σε μία δίαιτα, καθώς κανείς μας δεν θέλει να ελέγχεται από κανέναν και η φυσική μας τάση είναι να κάνουμε ακριβώς το αντίθετο από αυτό που μας πιέζουν οι άλλοι να κάνουμε.

Από την άλλη πλευρά...

Ωστόσο, υπάρχουν και αρκετά επιχειρήματα που υποστηρίζουν ότι χρειάζεται να μιλάμε για τους στόχους μας.

Το ένα είναι ότι αυτό μπορεί να σας προσφέρει ανάληψη ευθυνών. Με άλλα λόγια, τώρα έχετε κάποιον να σας ελέγχει προκειμένου να βεβαιωθεί ότι κάνετε αυτό που υποσχεθήκατε ότι θα κάνετε. Αυτό μπορεί να είναι ιδιαίτερα χρήσιμο εάν αυτό το άτομο καταφέρει να παραμείνετε πιστοί στις προθέσεις σας μέσω της «απειλής των επιπτώσεων».

Η αναφορά των στόχων σας σε άλλους ανθρώπους είναι επίσης ένας μοναδικός τρόπος για να τους ωθήσετε να σας βοηθήσουν. Η αναζήτηση συμβουλών από ένα πρόσωπο εμπιστοσύνης, για παράδειγμα, είναι σχεδόν πάντα μια καλή ιδέα και αυτό απαιτεί να μιλήσετε τουλάχιστον σε ένα πρόσωπο για τα σχέδιά σας.

Ομοίως, η προσπάθεια επίτευξης ενός στόχου μαζί με κάποιον άλλο μπορεί επίσης να είναι μια πολύ καλή στρατηγική. Για παράδειγμα, πολλά ζευγάρια θεωρούν ότι έχουν περισσότερες πιθανότητες να χάσουν βάρος όταν αποφασίζουν να κάνουν δίαιτα μαζί και πάλι αυτό απαιτεί να επικοινωνήσουν μεταξύ τους τούς κοινούς στόχους τους. Σε κάποιες περιπτώσεις, μπορεί απλά να μην έχετε την επιλογή για το αν είναι προτιμότερο να ενημερώσετε ή να μην ενημερώσετε τους άλλους.

Συμπέρασμα

Επομένως, ποια είναι η καλύτερη επιλογή για δράση, αν θέτετε να πετύχετε ένα νέο στόχο; Μιλάτε στους άλλους για τον στόχο σας ή όχι;

Η απάντηση θα εξαρτηθεί από διάφορους παραγόντες όπως η φύση του στόχου σας, οι άνθρωποι με τους οποίους συνδέεστε και οι δικές σας προτιμήσεις. Αυτό που πρέπει να θυμάστε είναι ότι αν πρόκειται να μιλήσετε στους άλλους για τους στόχους σας, τότε θα πρέπει να βεβαιωθείτε ότι δεν θα επιτρέψετε στον εαυτό σας να χάσει το κίνητρο του για την επίτευξή τους. Αν λοιπόν αποφασίσετε να γνωστοποιήσετε τους στόχους σας, προσπαθήστε να τους αναφέρετε με τρόπο που δεν θα σας προσφέρει τόση ικανοποίηση ώστε να αποτραπεί η κινητοποίησή σας για την ολοκλήρωσή τους.


Πηγή: healthguidance.org
Απόδοση-Επιμέλεια: PsychologyNow.gr

Έρευνα: 1. When Intentions Go Public

Κάντε like στην σελίδα μας στο Facebook 
Ακολουθήστε μας στο Twitter 

Εγγραφείτε για να λαμβάνετε το newsletter μας!

Βρείτε μας στα...