PsychologyNow Team

Αντιμετωπίζοντας το Χρόνιο Πόνο: Πώς Μπορούν οι Ψυχολόγοι να Bοηθήσουν στη Διαχείριση του

Αντιμετωπίζοντας το Χρόνιο Πόνο: Πώς Μπορούν οι Ψυχολόγοι να Bοηθήσουν στη Διαχείριση του

PsychologyNow Team

Ο πόνος είναι ένα γνωστό πρόβλημα στον άνθρωπο και ο πιο συνηθισμένος λόγος για τον οποίο θα επισκεφθεί ένα γιατρό.


Δυστυχώς, η ανακούφιση από τον πόνο δεν είναι πάντα εύκολη. Σύμφωνα με το Αμερικανικό Ινστιτούτο Ιατρικής, τουλάχιστον 100 εκατομμύρια ενήλικες στις Ηνωμένες Πολιτείες, υποφέρουν από συμπτώματα χρόνιου πόνου. Η Αμερικανική Ακαδημία Ιατρικής για τον Πόνο (American Academy of Pain Medicine) αναφέρει, ότι ο χρόνιος πόνος επηρεάζει περισσότερους Αμερικανούς, από όσους επηρεάζει ο διαβήτης, οι καρδιακές παθήσεις και ο καρκίνος μαζί.

Ο πόνος εξυπηρετεί ένα σημαντικό σκοπό: σας προειδοποιεί για τραυματισμούς, όπως για ένα διάστρεμμα στον αστράγαλο ή για ένα κάψιμο στο χέρι. Ο χρόνιος πόνος, ωστόσο, συνήθως είναι πιο περίπλοκος. Οι άνθρωποι, πολλές φορές, αντιλαμβάνονται τον πόνο, ως μια καθαρά σωματική αίσθηση. Ωστόσο, ο πόνος σχετίζεται με βιολογικούς, ψυχολογικούς και συναισθηματικούς παραγόντες. Επιπλέον, ο χρόνιος πόνος μπορεί να προκαλέσει συναισθήματα, όπως είναι ο θυμός, η απελπισία, η θλίψη και το άγχος. Για να αντιμετωπιστεί ο πόνος αποτελεσματικά, θα πρέπει να γνωρίζετε τα φυσικά, τα συναισθηματικά και τα ψυχολογικά του αίτια.

Οι ιατρικές θεραπείες, συμπεριλαμβανομένων των φαρμάκων, της χειρουργικής επέμβασης, της αποκατάστασης και της φυσικής θεραπείας, μπορεί να είναι χρήσιμες για τη θεραπεία του χρονίου πόνου. Βέβαια, οι ψυχολογικές θεραπείες, αποτελούν και αυτές, ένα σημαντικό μέρος της διαχείρισης του πόνου, καθώς η κατανόηση και η διαχείριση των σκέψεων, των συναισθημάτων και των συμπεριφορών που συνοδεύουν τη δυσφορία, μπορούν να σας βοηθήσουν να αντιμετωπίσετε πιο αποτελεσματικά τον πόνο σας και να συνεισφέρει στην ουσιαστική μείωση της έντασης του.

Βλέποντας έναν ψυχολόγο για τον πόνο

Οι ψυχολόγοι, είναι ειδικοί στην υποστήριξη ανθρώπων να διαχειριστούν τις σκέψεις, τα συναισθήματα και τις συμπεριφορές που συνοδεύουν το χρόνιο πόνο. Μπορούν να εργάζονται με μεμονωμένα άτομα ή με οικογένειες μέσω μίας ανεξάρτητης και ιδιωτικής συνεδρίας  ή μέσω μιας ομάδας φροντίδας υγείας, σε ένα κλινικό περιβάλλον. Οι ασθενείς που αντιμετωπίζουν κάποιο χρόνιο πόνο, μπορούν να παραπέμπονται σε ψυχολόγους, από άλλους παρόχους φροντίδας υγείας. Επίσης, οι ψυχολόγοι μπορούν να συνεργάζονται με άλλους επαγγελματίες υγείας, για την κατανόηση, τόσο των φυσικών όσο και των συναισθηματικών αιτιών του πόνου του ασθενούς.

Κατά τη διάρκεια της συνεδρίας σας με έναν ψυχολόγο, να αναμένετε ότι θα συζητήσετε τόσο για τη φυσική όσο και για τη συναισθηματική σας υγεία. Ο ψυχολόγος, θα σας ρωτήσει σχετικά με τον πόνο που βιώνετε, πότε και πού σας καταλαμβάνει και ποιοι παράγοντες μπορεί να τον προκαλούν. Επιπλέον, είναι πιθανό να σας ζητήσει να εκφράσετε οποιεσδήποτε ανησυχίες ή άγχη, συμπεριλαμβανομένων εκείνων που σχετίζονται με τον πόνο σας. Μπορεί επίσης, να σας ζητήσει να συμπληρώσετε ένα ερωτηματολόγιο, που να σας επιτρέπει να καταγράψετε τις σκέψεις και τα συναισθήματα που έχετε σχετικά με τον πόνο σας.

Το να έχετε μια ολοκληρωμένη κατανόηση των ανησυχιών σας, θα βοηθήσει το ψυχολόγο σας να αρχίσει να αναπτύσει ένα σχέδιο θεραπείας.

Τα σχέδια θεραπείας σχεδιάζονται και προσαρμόζονται για κάθε ασθενή ξεχωριστά και συνήθως περιλαμβάνουν τη διδασκαλία τεχνικών χαλάρωσης, την αναθεώρηση παρελθοντικών πεποιθήσεων για τον πόνο, τη δημιουργία νέων δεξιοτήτων αντιμετώπισης του και την αναγνώριση τυχόν συμπτωμάτων άγχους ή κατάθλιψης, που μπορεί να συνοδεύουν τον πόνο σας.

Ένας τρόπος για να γίνει αυτό, είναι να σας βοηθήσει να μάθετε να αμφισβητείτε τις ενδεχόμενες αρνητικές σκέψεις που έχετε σχετικά με τον πόνο σας. Ένας ψυχολόγος μπορεί να σας βοηθήσει να αναπτύξετε νέους τρόπους για να σκέφτεστε τα προβλήματα και να βρίσκετε λύσεις. Σε ορισμένες περιπτώσεις, η απόσπαση της προσοχής σας από τον πόνο, μπορεί να αποβεί ιδιαίτερα χρήσιμη. Σε άλλες περιπτώσεις, ο ψυχολόγος μπορεί να σας βοηθήσει να αναπτύξετε νέους τρόπους αντίληψης του πόνου σας. Κάποιες μελέτες έχουν δείξει, ότι η ψυχοθεραπεία μπορεί να είναι το ίδιο αποτελεσματική με τη χειρουργική επέμβαση για την ανακούφιση του χρόνιου πόνου, καθώς οι ψυχολογικές θεραπείες για τον πόνο, μπορούν να αλλάξουν τον τρόπο που ο εγκέφαλός σας επεξεργάζεται την αίσθηση του.

Ο ψυχολόγος μπορεί επίσης να σας βοηθήσει να κάνετε αλλαγές του τρόπου ζωής σας, κάτι που θα σας επιτρέψει να συνεχίσετε να συμμετέχετε στις εργασιακές και ψυχαγωγικές σας δραστηριότητες. Επίσης, επειδή ο πόνος συχνά συμβάλλει στην αϋπνία, μπορεί να σας βοηθήσει να υιοθετήσετε νέους τρόπους για να κοιμάστε καλύτερα.

Σημειώστε πρόοδο, βελτιώνοντας τον εαυτό σας

Οι περισσότεροι ασθενείς ισχυρίζονται, ότι μπορούν να διαχειρίζονται καλύτερα τον πόνο τους, μετά από μόλις μερικές συνεδρίες με τον ψυχολόγο τους. Εκείνοι που βιώνουν κατάθλιψη ή αντιμετωπίζουν  μια μακροπρόθεσμη εκφυλιστική ασθένεια, μπορεί να ωφεληθούν περισσότερο από μια θεραπεία μεγαλύτερης χρονικής διάρκειας. Ο στόχος της θεραπείας είναι, να σας βοηθήσει να αναπτύξετε τις απαραίτητες δεξιότητες για να αντιμετωπίσετε τον πόνο σας και να ζήσετε μια ολοκληρωμένη ζωή. Μαζί με τον ψυχολόγο σας, θα καθορίσετε πόσο καιρό θα πρέπει να διαρκέσει η θεραπεία.

Το στρες και ο χρόνιος πόνος

Η εμπειρία μίας κατάστασης χρόνιου πόνου, είναι αρκετά αγχωτική. Δυστυχώς, το άγχος μπορεί να συμβάλει στη δημιουργία πολλών άλλων προβλημάτων υγείας, συμπεριλαμβανομένων της υψηλής πίεσης του αίματος, των καρδιακών παθήσεων, της παχυσαρκίας, του διαβήτη, της κατάθλιψης και του άγχους, το οποίο τελευταίο μπορεί να προκαλέσει μυϊκή ένταση ή μυϊκούς σπασμούς, που αυξάνουν την ένταση του πόνου. Η διαχείριση των συναισθημάτων σας, μπορεί να επηρεάσει σημαντικά την ένταση του πόνου σας.

Οι ψυχολόγοι μπορούν να σας βοηθήσουν να διαχειριστείτε το άγχος, που σχετίζεται με τον χρόνιο πόνο στη ζωή σας.

Οι ψυχολόγοι μπορούν να σας βοηθήσουν να μάθετε τεχνικές χαλάρωσης, προκειμένου να κρατήσετε τα επίπεδα του άγχους σας υπό έλεγχο. Μερικοί ψυχολόγοι και άλλοι πάροχοι υγειονομικής περίθαλψης,  χρησιμοποιούν μια μέθοδο που ονομάζεται βιοανάδραση, που σας διδάσκει πώς να ελέγχετε ορισμένες λειτουργίες του σώματος.

Στη βιοανάδραση, αισθητήρες συνδέονται με το δέρμα σας και μετρούν το στρες σας με διεργασίες όπως είναι ο καρδιακός ρυθμός, η αρτηριακή πίεση, ακόμη και τα κύματα του εγκεφάλου. Καθώς μαθαίνετε στρατηγικές για να χαλαρώσετε τους μύες σας και το μυαλό σας, μπορείτε να παρακολουθήσετε στην οθόνη ενός υπολογιστή την μείωση του άγχους στο σώμα σας. Με αυτόν τον τρόπο, μπορείτε να καθορίσετε ποιες στρατηγικές χαλάρωσης είναι πιο αποτελεσματικές, και να τις εξασκείτε για να έλεγχετε την αντίδραση του σώματός σας στην ένταση.

Το άγχος είναι ένα αναπόφευκτο μέρος της ζωής σας, αλλά η διαχείριση του θα βοηθήσει το σώμα αλλά και το μυαλό σας και θα συμβάλλει στη μείωση του.

Συμβουλές για την αντιμετώπιση του πόνου

Μελετήστε τα ακόλουθα βήματα που μπορεί να είναι χρήσιμα τόσο για την αλλαγή των συνηθειών σας, όσο και για τη βελτίωση του ύπνου σας:

1.  Παραμείνετε δραστήριοι. Ο πόνος ή ο φόβος του πόνου, μπορεί να οδηγήσει τους ανθρώπους, να διακόψουν τις απολαυστικές τους δραστηριότητες. Είναι σημαντικό να μην αφήσετε τον πόνο να πάρει τον έλεγχο της ζωής σας.

2.  Μάθετε τα όριά σας. Συνεχίστε να είστε δραστήριοι, αναγνωρίζοντας παράλληλα τα σωματικά σας όρια. Κάντε ένα σχέδιο, για το πώς μπορείτε να διαχειριστείτε τον πόνο σας και μην πιέζετε τον εαυτό σας να κάνει περισσότερα από όσα μπορείτε να αντέξετε.

3.  Ασκηθείτε. Μείνετε υγιείς με άσκησεις χαμηλής έντασης, όπως είναι οι διατάσεις, το περπάτημα και το κολύμπι.

4.  Επιδιώξτε την ανάπτυξη κοινωνικών σχέσεων. Καλέστε ένα μέλος της οικογένειας σας ή έναν φίλο σας  για ένα γεύμα, ή τηλεφωνήστε σε έναν φίλο που έχετε καιρό να δείτε, και συντονίστε μία συνάντηση για έναν καφέ. Έρευνες δείχνουν, ότι τα άτομα με μεγαλύτερη κοινωνική υποστήριξη, διαθέτουν μεγαλύτερη ψυχική δύναμη και βιώνουν μικρότερα επίπεδα κατάθλιψης και άγχους. Ζητήστε βοήθεια όταν τη χρειαστείτε.

5.  Αποσπάστε την προσοχή σας από τον πόνο. Όταν ο πόνος γίνεται πιο έντονος, βρείτε τρόπους για να αποσπάσετε το μυαλό σας από αυτό. Παρακολουθήστε μια ταινία, κάντε μια βόλτα, επιδοθείτε σε ένα χόμπι ή επισκεφθείτε ένα μουσείο. Οι ευχάριστες εμπειρίες μπορούν να σας βοηθήσουν να αντιμετωπίσετε τον πόνο.

6.  Μην χάνετε την ελπίδα σας. Με το κατάλληλο είδος ψυχολογικών θεραπειών, πολλοί άνθρωποι μαθαίνουν να διαχειρίζονται τον πόνο τους και να τον αντιλαμβάνονται με διαφορετικό τρόπο.

7.  Ακολουθήστε με σύνεση τις συμβουλές του γιατρού σας. Αν τα φάρμακα είναι μέρος του σχεδίου θεραπείας σας, φροντίστε να τα παίρνετε σύμφωνα με τις οδηγίες του γιατρού σας, ώστε να αποφύγετε πιθανές επικίνδυνες παρενέργειες. Επίσης, ο ψυχολόγος σας, εκτός του ότι σας βοηθάει να αναπτύξετε καλύτερους τρόπους για την αντιμετώπιση και τη διαχείριση του πόνου σας, μπορεί επίσης να σας βοηθήσει να δημιουργήσετε ένα καθημερινό πρόγραμμα σε αρμονία με τη θεραπεία σας.

 

the therapy network logo

 

Επισκεφθείτε το TherapyNetwork.eu και παρακολουθήστε επιμορφωτικές συνεδρίες με τους πιο γνωστούς θεραπευτές να διδάσκουν την τέχνη της ψυχοθεραπείας.

 


Πηγή: American Psychological Association
Απόδοση – Επιμέλεια: ομάδα psychologynow

Κάντε like στην σελίδα μας στο Facebook 
Ακολουθήστε μας στο Twitter 

Εγγραφείτε για να λαμβάνετε το newsletter μας!

Βρείτε μας στα...