Το οικογενειακό ψυχιατρικό ιστορικό αυξάνει τον κίνδυνο εμφάνισης ψυχιατρικών διαταραχών μετά τον τοκετό

μητέρα που κλαίει και κρατά στην αγκαλιά της ένα μωρό

Ο κίνδυνος εμφάνισης ψυχιατρικών παθήσεων σε μία νέα μητέρα αυξάνεται εάν ένα κοντινό μέλος της οικογένειάς της έχει διαγνωσθεί με μια ψυχιατρική πάθηση, ειδικά με διπολική διαταραχή, σύμφωνα με έρευνα που δημοσιεύτηκε στο περιοδικό American Journal of Psychiatry.

Ο αυξημένος αυτός κίνδυνος επηρεάζεται από το ιστορικό τόσο των αντρών όσο και των γυναικών που ανήκουν στην οικογένεια.

Το οικογενειακό ιστορικό ψυχιατρικών διαταραχών αποτελεί έναν γνωστό παράγοντα κινδύνου για την εμφάνιση ψυχιατρικών διαταραχών ανά πάσα στιγμή στη ζωή και η ύπαρξη μίας μητέρας ή αδελφής με ιστορικό επιλόχειων διαταραχών αυξάνει τον κίνδυνο εμφάνισής τους σε μία νέα μητέρα. Λιγότερο γνωστή έως σήμερα ήταν η επίδραση του οικογενειακού ιστορικού άλλων ψυχιατρικών διαταραχών και η επίδραση του ψυχιατρικού ιστορικού των ανδρών της οικογένειας, ιδιαίτερα σε μητέρες χωρίς προσωπικό ιστορικό προβλημάτων ψυχικής υγείας.

Ερευνητές από την Ιατρική Σχολή του Πανεπιστημίου της Βόρειας Καρολίνας, εξέτασαν το πώς το οικογενειακό ιστορικό ψυχιατρικών διαταραχών συνδέεται με την εμφάνιση επιλόχειων διαταραχών σε μητέρες που είχαν ή όχι, διαγνωσθεί με κάποια ψυχιατρική διαταραχή. Οι ερευνητές εξέτασαν τα αρχεία γεννήσεων και ψυχιατρικής θεραπείας μίας πληθυσμιακής ομάδας στη Δανία. Στη μελέτη συμμετείχαν περισσότερες από 6.600 νέες μητέρες που εμφάνισαν μία ψυχιατρική διαταραχή εντός ενός έτους από τη γέννα (συμπεριλαμβανομένων 2.603 μητέρων οι οποίες εμφάνισαν κάποια διαταραχή εντός έξι μηνών και 4.085 μητέρες οι οποίες εμφάνισαν διαταραχές εντός ενός έτους).

Η έρευνα ήταν πρωτοπόρα δεδομένου ότι εξέτασε εάν ο οικογενειακός κίνδυνος εμφάνισης κάποιας ψυχιατρικής διαταραχής σε μία νέα μητέρα, ποικίλει ανάλογα με το φύλο κάποιου μέλους της οικογένειας που έχει διαγνωσθεί με ψυχιατρική διαταραχή.

Οι ερευνητές διαπίστωσαν ότι το ιστορικό ψυχιατρικών διαταραχών σε άντρες της οικογένειας είχε εξίσου την ίδια επιρροή με το ιστορικό ψυχιατρικών διαταραχών σε γυναίκες της οικογένειας στην εμφάνιση ψυχιατρικών διαταραχών σε μητέρες μετά τον τοκετό. Ο κίνδυνος για επιλόχειες διαταραχές μετά τον τοκετό ήταν μεγαλύτερος όταν υπήρχε οικογενειακό ιστορικό διπολικής διαταραχής παρά οικογενειακό ιστορικό κατάθλιψης ή άλλων ψυχιατρικών παθήσεων γενικότερα.

Η σημασία της αξιολόγησης της περιγεννητικής περιόδου και των περιγεννητικών αγχωδών διαταραχών είναι ευρέως αναγνωρισμένη τα τελευταία χρόνια, αλλά οι περισσότερες από αυτές τις προσπάθειες επικεντρώνονται στην εξέταση των γυναικών μετά την εμφάνιση των συμπτωμάτων, υποστηρίζουν οι ερευνητές. Ελπίζουμε ότι πρόσθετες πληροφορίες σχετικά με το οικογενειακό ιστορικό οποιουδήποτε συγγενή πρώτου βαθμού, όπως για παράδειγμα, η διάγνωση ενός αδελφού με διπολική διαταραχή, μπορούν να βοηθήσουν τους κλινικούς ιατρούς να προβλέψουν ποιες γυναίκες μπορούν να ωφεληθούν από τη στενή παρακολούθησής του πριν την εμφάνιση των συμπτωμάτων, προκειμένου να επέμβουν όσο το δυνατόν νωρίτερα.

Οι συγγραφείς της μελέτης καταλήγουν στο συμπέρασμα ότι το οικογενειακό ιστορικό ψυχιατρικών διαταραχών μπορεί να προσφέρει εξαιρετικά σημαντικές πληροφορίες για τον προσδιορισμό των γυναικών που διατρέχουν κίνδυνο εμφάνισης επιλόχειων διαταραχών. Επίσης η εξέταση του ψυχιατρικού ιστορικού του πατέρα και των αδελφών είναι εξίσου σημαντική με την εξέταση του ιστορικού επιλόχειων διαταραχών στη μητέρα και τις αδελφές της εγκύου, σημειώνουν οι ερευνητές.

Πηγή: medicalxpress.com
Έρευνα: Familiality of Psychiatric Disorders and Risk of Postpartum Psychiatric Episodes: A Population-Based Cohort Study
Απόδοση: Πετροπούλου Φραντζέσκα
Επιμέλεια: PsychologyNow.gr