PsychologyNow Team

Ο εγκέφαλος των παιδιών στο φάσμα του αυτισμού δεν αναγνωρίζει τη φωνή της μητέρας

Ο εγκέφαλος των παιδιών στο φάσμα του αυτισμού δεν αναγνωρίζει τη φωνή της μητέρας

PsychologyNow Team
παιδί κοιτάει την μητέρα του

Η φωνή της μητέρας είναι το πρωταρχικό στοιχείο για την κοινωνική επικοινωνία και την μάθηση των παιδιών. Νέα έρευνα διαπιστώνει ότι υπάρχει μια λανθάνουσα βιολογική διαφορά στο κύκλωμα του εγκεφάλου στον αυτισμό, με αποτέλεσμα να μη μπορεί το παιδί με ΔΑΦ να «ακούσει» τη φωνή της μητέρας του.


Για τα περισσότερα παιδιά, η φωνή της μητέρας τους ενεργοποιεί ένα μοτίβο εγκεφαλική δραστηριότητας, το οποίο διαφέρει από εκείνα που ενεργοποιούνται από άγνωστες φωνές. Όμως αυτή η μοναδική εγκεφαλική δραστηριότητα περιορίζεται σημαντικά στα παιδιά με διαταραχές στο φάσμα του αυτισμού (ΔΑΦ), σύμφωνα με μία νέα μελέτη της Ιατρικής Σχολής του Πανεπιστημίου Στάνφορντ.

Αυτή η περιορισμένη αντίδραση, παρατηρήθηκε μέσα από λειτουργική απεικόνιση μαγνητικού συντονισμού (fMRI) περιοχών επεξεργασίας προσώπων, μάθησης και κέντρων μνήμης, όπως επίσης και σε δίκτυα του εγκεφάλου που επεξεργάζονται τις επιβραβεύσεις και δίνουν προτεραιότητα σημαντικότητας στα ερεθίσματα.

Τα παιδιά με ΔΑΦ συχνά απομονώνονται από τις φωνές που βρίσκονται τριγύρω τους και δεν γνωρίζουμε τον λόγο, αναφέρει ο Νταν Άμπραμς Καθηγητής ψυχιατρικών και συμπεριφορικών επιστημών του Στάνφορντ. Είναι ακόμη ένα τρέχον ερώτημα για το πώς αυτό το γεγονός συμβάλλει στην συνολική δυσκολία που παρουσιάζουν στις διαπροσωπικές σχέσεις.

Τα αποτελέσματα της έρευνας δείχνουν ότι ο εγκέφαλος των παιδιών στο φάσμα του αυτισμού, δεν συντονίζονται εύκολα στην φωνή της μητέρας τους. Η μελέτη επίσης έδειξε ότι ο βαθμός της αδυναμίας στις διαπροσωπικές σχέσεις των παιδιών με αυτισμό συνάδει με τον βαθμό μη κανονικότητας της εγκεφαλικής δραστηριότητας στη φωνή της μητέρας τους.

Αυτή η μελέτη μας δίνει ένα νέο τρόπο να διαχειριστούμε τα εγκεφαλικά κυκλώματα και τα φωνητικά ερεθίσματα, ώστε να τα κάνουμε πιο ελκυστικά για τα παιδιά με αυτισμό, υποστηρίζουν οι ερευνητές και συνεχίζουν λέγοντας ότι τώρα διαθέτουμε ένα μοτίβο για να στοχεύσουμε σε συγκεκριμένα νευρικά κυκλώματα με γνωστικές θεραπείες.

Ένα σημαντικό κοινωνικό σήμα

Η φωνή της μητέρας είναι ένα σημαντικό κοινωνικό σήμα για τα περισσότερα παιδιά. Όπως υποστηρίζουν παλαιότερες έρευνες, τα βρέφη αναγνωρίζουν και καθησυχάζονται από την φωνή της μητέρας τους, ενώ οι νεαροί έφηβοι παρηγορούνται περισσότερα από τα ρητά λόγια της μητέρας τους παρά από γραπτά μηνύματα που περιείχαν ακριβώς το ίδιο περιεχόμενο. Αυτή η αντίδραση στη φωνή της μητέρας έχει μια διακριτή υπογραφή εγκεφαλικής δραστηριότητας στα παιδιά χωρίς αυτισμό.

Ο αυτισμός είναι μια αναπτυξιακή διαταραχή που διαγιγνώσκεται σε 1 ανά 59 παιδιά. Χαρακτηρίζεται από κοινωνικές και επικοινωνιακές δυσκολίες, περιορισμένα ενδιαφέροντα και επαναλαμβανόμενες συμπεριφορές. Η διαταραχή υπάρχει σε ένα φάσμα, όπου κάποια παιδιά παρουσιάζουν πιο βαριά τα συμπτώματα.

Κατά την έρευνα, οι ερευνητές συνέκριναν τα μοτίβα της εγκεφαλικής δραστηριότητας και τη συνδεσιμότητα των εγκεφαλικών δικτύων των δύο ομάδων των παιδιών. Επίσης, ζήτησαν από τα παιδιά να αναγνωρίσουν, σε ένα σύντομο ηχητικό μήνυμα (956 χιλιοστά του δευτερολέπτου), αν ο ήχος που άκουσαν προερχόταν από την μητέρα τους ή από μία άγνωστη γυναίκα.

Τα παιδιά χωρίς αυτισμό αναγνώρισαν την φωνή της μητέρας τους στο 97,5% των περιπτώσεων, ενώ τα παιδιά με αυτισμό αναγνώρισαν την μητέρα τους στο 87,8% των περιπτώσεων, μια στατιστικά σημαντική διαφορά. Η εγκεφαλική δραστηριότητα στις άγνωστες φωνές συγκρίθηκε στη συνέχεια με τις δραστηριότητες σε περιβαλλοντικούς ήχους, που αν και ήταν παρόμοια σε παιδιά με και χωρίς αυτισμό, στα άτομα με αυτισμό παρουσίασε μικρότερη δραστηριότητα σε μία περιοχή του φλοιού της ακουστικής ένωσης.

Μια πραγματικά εκπληκτική σχέση

Υπάρχει μια πραγματικά εκπληκτική σχέση μεταξύ της δύναμης της δραστηριότητας και της συνδεσιμότητας στις περιοχές επεξεργασίας ανταμοιβής και τις περιοχές που καθορίζουν τη σημασία κατά τη διάρκεια της φωνητικής επεξεργασίας και της δραστηριότητας της κοινωνικής επικοινωνίας των παιδιών, δήλωσε ο Άμπραμς. Προσθέτει επίσης ότι αυτό υποδηλώνει ότι οι αντιδράσεις του εγκεφάλου στη φωνή της μητέρας αποτελούν βασικό στοιχείο για την οικοδόμηση της ικανότητας κοινωνικής επικοινωνίας.

Τα ευρήματα στηρίζουν τη θεωρία ενίσχυσης της κοινωνικής αλληλεπίδρασης στα αυτιστικά άτομα, η οποία υποστηρίζει ότι η κοινωνική αλληλεπίδραση είναι λιγότερο εγγενής στα παιδιά με αυτή τη διαταραχή από ότι στα υπόλοιπα.

Πολλές θεραπείες που απευθύνονται σήμερα στα παιδιά στο φάσμα του αυτισμού, περιλαμβάνουν την παρακίνηση με ενασχόληση διαφόρων τύπων κοινωνικής αλληλεπίδρασης. Οι μελετητές προτείνουν για μελλοντική έρευνα να αναζητηθεί αν αυτές οι θεραπείες αλλάζουν τα χαρακτηριστικά του εγκεφάλου, που βρέθηκαν στη συγκεκριμένη μελέτη.

Η φωνή της μητέρας είναι το πρωταρχικό στοιχείο για την κοινωνική επικοινωνία και την μάθηση των παιδιών. Υπάρχει μια λανθάνουσα βιολογική διαφορά στο κύκλωμα του εγκεφάλου στον αυτισμό και αυτό είναι ένα μέρος που μπορούμε να κατευθυνθούμε με νέες έρευνες, υποστηρίζουν οι ερευνητές.


Diam Gial

 

Πηγή: Daniel Arthur Abrams et al. Impaired voice processing in reward and salience circuits predicts social communication in children with autism, eLife (2019)
Απόδοση: Διαμάντω Γιαλλελή
Επιμέλεια: PsychologyNow.gr

Κάντε like στην σελίδα μας στο Facebook 
Ακολουθήστε μας στο Twitter 

Σχετικά Άρθρα

Εγγραφείτε για να λαμβάνετε το newsletter μας!

Βρείτε μας στα...