Ο εμβολιασμός κατά της γρίπης συνδέεται με 40% μειωμένο κίνδυνο εκδήλωσης της νόσου του Αλτσχάιμερ

γιατρός εμβολιάζει ασθενή με το εμβόλιο κατά της γρίπης
Image credit: freepik/ freepik.com

Τα άτομα που έκαναν τουλάχιστον ένα εμβόλιο κατά της γρίπης είχαν 40% λιγότερες πιθανότητες να αναπτύξουν τη νόσο του Αλτσχάιμερ σε διάστημα τεσσάρων ετών σε σχέση με τους μη εμβολιασμένους συνομηλίκους τους, σύμφωνα με μια νέα μελέτη του UTHealth Houston.

Στην έρευνα, συνέκριναν τον κίνδυνο εμφάνισης της νόσου του Αλτσχάιμερ μεταξύ ασθενών με και χωρίς προηγούμενο εμβολιασμό κατά της γρίπης, σε ένα μεγάλο εθνικό δείγμα ενηλίκων των ΗΠΑ ηλικίας 65 ετών και άνω.

Μια πρώιμη διαδικτυακή έκδοση της δημοσίευσης που περιγράφει λεπτομερώς τα ευρήματα είναι διαθέσιμη πριν από τη δημοσίευσή της, στο τεύχος 2 Αυγούστου του Journal of Alzheimer's Disease.

Διαπιστώσαμε ότι ο εμβολιασμός κατά της γρίπης σε ενήλικες μεγαλύτερης ηλικίας μειώνει τον κίνδυνο εμφάνισης της νόσου Αλτσχάιμερ για αρκετά χρόνια. Η ισχύς αυτής της προστατευτικής επίδρασης αυξανόταν σε όσους λάμβαναν σταθερά το εμβόλιο κατά της γρίπης κάθε χρόνο, δήλωσαν οι ερευνητές. Η μελλοντική έρευνα θα πρέπει να αξιολογήσει κατά πόσον ο εμβολιασμός κατά της γρίπης σχετίζεται επίσης με το ρυθμό εξέλιξης των συμπτωμάτων σε ασθενείς που έχουν ήδη τη νόσο του Αλτσχάιμερ.

Η μελέτη -η οποία έρχεται δύο χρόνια μετά τη διαπίστωση από ερευνητές του UTHealth Houston μιας πιθανής σχέσης μεταξύ του εμβολίου κατά της γρίπης και του μειωμένου κινδύνου εμφάνισης της νόσου του Αλτσχάιμερ- ανέλυσε ένα πολύ μεγαλύτερο δείγμα από προηγούμενες έρευνες, περιλαμβάνοντας 935.887 ασθενείς που είχαν εμβολιαστεί κατά της γρίπης και 935.887 μη εμβολιασμένους ασθενείς.

Διαβάστε σχετικά: Νέα προσέγγιση μπορεί να οδηγήσει σε εμβόλιο και θεραπεία για τη νόσο του Αλτσχάιμερ

Κατά τη διάρκεια τετραετών ραντεβού παρακολούθησης, διαπιστώθηκε ότι περίπου το 5,1% των εμβολιασμένων κατά της γρίπης ασθενών εμφάνισαν νόσο Αλτσχάιμερ. Εν τω μεταξύ, το 8,5% των μη εμβολιασμένων ασθενών είχαν αναπτύξει νόσο Αλτσχάιμερ κατά τη διάρκεια της παρακολούθησης.

Τα αποτελέσματα αυτά υπογραμμίζουν την ισχυρή προστατευτική δράση του εμβολίου κατά της γρίπης έναντι της νόσου του Αλτσχάιμερ, σύμφωνα με τους ερευνητές. Ωστόσο, οι υποκείμενοι μηχανισμοί πίσω από αυτή τη διαδικασία απαιτούν περαιτέρω μελέτη.

Δεδομένων των ενδείξεων ότι διάφορα εμβόλια μπορεί να προστατεύουν από τη νόσο του Αλτσχάιμερ, σκεφτόμαστε ότι δεν πρόκειται για μια συγκεκριμένη επίδραση του εμβολίου της γρίπης, δήλωσαν οι ερευνητές και πρόσθεσαν: Αντίθετα, πιστεύουμε ότι το ανοσοποιητικό σύστημα είναι πολύπλοκο και ορισμένες μεταβολές, όπως η πνευμονία, μπορεί να το ενεργοποιούν με τρόπο που να επιδεινώνει τη νόσο του Αλτσχάιμερ. Όμως άλλα πράγματα που ενεργοποιούν το ανοσοποιητικό σύστημα μπορεί να το κάνουν με διαφορετικό τρόπο - έναν τρόπο που προστατεύει από τη νόσο του Αλτσχάιμερ. Είναι σαφές ότι έχουμε περισσότερα να μάθουμε για το πώς το ανοσοποιητικό σύστημα επιδεινώνει ή βελτιώνει τα αποτελέσματα αυτής της νόσου.

Η νόσος του Αλτσχάιμερ προσβάλλει περισσότερα από 6 εκατομμύρια άτομα που ζουν στις ΗΠΑ, με τον αριθμό των προσβεβλημένων ατόμων να αυξάνεται λόγω της γήρανσης του πληθυσμού της χώρας. Προηγούμενες μελέτες έχουν διαπιστώσει μειωμένο κίνδυνο άνοιας που σχετίζεται με προηγούμενη έκθεση σε διάφορους εμβολιασμούς κατά την ενηλικίωση, συμπεριλαμβανομένων εκείνων για τον τέτανο, την πολιομυελίτιδα και τον έρπητα, εκτός από το εμβόλιο της γρίπης και άλλα.

Έρευνα: Avram S. Bukhbinder et al, Risk of Alzheimer's Disease Following Influenza Vaccination: A Claims-Based Cohort Study Using Propensity Score Matching, Journal of Alzheimer's Disease (2022). DOI: 10.3233/JAD-220361

Απόδοση-Επιμέλεια: PsychologyNow.gr