PsychologyNow Team

Πότε χρειάζεστε βοήθεια για να διαχειριστείτε το άγχος σας;

Πότε χρειάζεστε βοήθεια για να διαχειριστείτε το άγχος σας;

PsychologyNow Team

4 ερωτήσεις που μπορείτε να κάνετε προς τον εαυτό σας.


Είστε ένας αγχώδης άνθρωπος, γεγονός που σας εξαντλεί; Επιθυμείτε να επισκεφθείτε κάποιον ψυχολόγο αλλά σκέφτεστε ότι θα πρέπει να μιλήσετε για τα προβλήματά σας σε έναν άγνωστο; Δεν θέλετε να φανείτε αδύναμος και ανίκανος να διαχειρίζεστε τις καταστάσεις;

 

Πώς ξέρετε ότι είναι η κατάλληλη στιγμή για την επίσκεψη στον ψυχολόγο;

Υπάρχουν πολλοί άνθρωποι εκεί έξω που σας κατανοούν ή είναι έτοιμοι να σας κατανοήσουν. Οι παραπάνω σκέψεις είναι πιο συνηθισμένες από ό,τι μπορείτε να φανταστείτε.

Χρειάζεται να γνωρίζετε βέβαια ότι ο καθένας μας έχει άγχος, καθώς αυτό αποτελεί μια φυσιολογική συναισθηματική αντίδραση με στόχο και σκοπό. Το άγχος είναι ένας σωματικός και ψυχικός τρόπος προετοιμασίας για έναν επικείμενο κίνδυνο και μας βοηθά να είμαστε σε επιφυλακή όταν κάτι σημαντικό θα συμβεί στην ζωή μας.

Δεν είστε περίεργος ή αδύναμος όταν έχετε άγχος, είστε ένας φυσιολογικός άνθρωπος που έχει την ικανότητα να αισθάνεται. Το πρόβλημα παρουσιάζεται όταν χάνεται ο έλεγχος.

Για παράδειγμα, η αντίδραση «πάλη-φυγή», που είναι η πιο συνηθισμένη στο άγχος, ενεργοποιείται όταν ανοίγει ή κλείνει μια πόρτα ή όταν βρίσκεστε σε έναν δημόσιο χώρο με πλήθος ανθρώπων. Είναι σημαντικό να έχετε στο μυαλό σας ότι το επιθυμητό σε τέτοιες καταστάσεις δεν είναι η μείωση του άγχους, αλλά ο περιορισμός και ο έλεγχός του, ώστε να εξυπηρετεί ορθά το σκοπό του.

Βάσει των παραπάνω πληροφοριών λοιπόν, πώς μπορούμε να γνωρίζουμε ότι το άγχος μας βρίσκεται ή όχι σε φυσιολογικά επίπεδα;

Παρακάτω παρουσιάζονται τέσσερις βασικές ερωτήσεις που θα σας βοηθήσουν να το διερευνήσετε:

1. Θέλω να απευθυνθώ σε κάποιον ψυχολόγο;

Αν επιθυμείτε να δείτε κάποιον ψυχολόγο, μην διστάσετε να το κάνετε. Μην αφήσετε κανέναν να σας αποτρέψει, να σας πει ότι είναι λάθος ή ότι μπορείτε να το διαχειριστείτε μόνοι σας. Μην περιμένετε το άγχος σας να αυξηθεί σε τέτοιο βαθμό, ώστε να έχετε άμεση «ανάγκη» από κάποιον ειδικό. Αν αισθάνεστε ότι μια συνάντηση μαζί του θα σας βοηθήσει, τότε κανονίστε να τον δείτε.

 

2. Το άγχος επηρεάζει την λειτουργικότητα σε διάφορους τομείς, όπως η εργασία, το σχολείο, η οικογένεια;

Είστε τόσο αγχωμένος, με αποτέλεσμα να αναβάλλετε μια παρουσίαση στον χώρο εργασίας; Παριστάνετε ότι είστε άρρωστος γιατί θέλετε να αποφύγετε μια οικογενειακή συνάντηση (αισθάνεστε άγχος που θα βρεθείτε με τόσους ανθρώπους); Οι παραπάνω προτάσεις αποτελούν σημάδια «παθολογικού» άγχους. Αν το άγχος επηρεάζει σημαντικά την ικανότητά σας να είστε ο εαυτός σας ή να είστε αυτό που επιθυμείτε, τότε σίγουρα είναι μια καλή στιγμή να ζητήσετε βοήθεια.

 

3. Αυξημένο άγχος, παρατηρούμενο από τον κοινωνικό περίγυρο;

Οι σημαντικοί άλλοι, τα αγαπημένα πρόσωπα, όπως η οικογένεια και οι φίλοι, μας γνωρίζουν πολύ καλά και μπορούν να αναγνωρίσουν πότε αντιμετωπίζουμε σημαντικές δυσκολίες. Σας έχει αναφέρει κάποιο τέτοιο πρόσωπο κάτι σχετικά με το άγχος σας; Έχετε παρατηρήσει αν κάποιο μέλος της οικογένειάς σας ή κάποιος φίλος σας ανησυχεί για την ποιότητα ζωής σας; Μερικές φορές, οι άλλοι μας ξέρουν καλύτερα, από ό,τι εμείς τον εαυτό μας και μπορούν να εντοπίζουν προβλήματα που εμείς αδυνατούμε να δούμε.

 

4. Πώς είναι ο ύπνος και η διατροφή σας;

Ένας καλός ψυχολόγος θα διερευνήσει πρώτα τις συνήθειες του ύπνου και της διατροφής, καθώς είναι δύο πράγματα που κάθε άνθρωπος αντιμετωπίζει στην καθημερινότητά του. Αν αυτές οι δύο συνήθειες αλλάξουν, αποτελούν σημάδι ότι κάτι συμβαίνει. Έχετε παρατηρήσει αλλαγές στις διατροφικές σας συνήθειες; Έχετε αυξήσει ή μειώσει την ποσότητα φαγητού; Ο ύπνος σας έχει αυξηθεί ή μειωθεί; Το να μην κοιμηθείτε καλά ένα βράδυ ή να μην φάτε ένα γεύμα δεν σημαίνει ότι έχετε κάποιο πρόβλημα, καθώς η εμφάνισή του απαιτεί την ύπαρξη ενός επαναλαμβανόμενου μοτίβου. Αν έχετε να κοιμηθείτε μια ολόκληρη εβδομάδα ή να φάτε κανονικά τις τελευταίες τρείς ημέρες, τότε ίσως είναι η κατάλληλη στιγμή να απευθυνθείτε σε κάποιον ψυχολόγο.


Πηγή: psychcentral.com

Απόδοση: Άννα Αποστολίδου, Ψυχολόγος

Επιμέλεια: Psychologynow.gr

* Η απόδοση αυτού του άρθρου στα ελληνικά απαιτεί πολύ προσπάθεια και δεν επιθυμούμε να το αναδημοσιεύετε χωρίς την άδειά μας. Αν θέλετε να το αναδημοσιεύσετε, επικοινωνήστε μαζί μας στο info@psychologynow.gr

Κάντε like στην σελίδα μας στο Facebook 
Ακολουθήστε μας στο Twitter 

Εγγραφείτε για να λαμβάνετε το newsletter μας!

Βρείτε μας στα...