PsychologyNow Team

Πώς θα σταματήσετε να αντιδράτε υπερβολικά για ασήμαντα πράγματα

Πώς θα σταματήσετε να αντιδράτε υπερβολικά για ασήμαντα πράγματα

PsychologyNow Team
γυναίκα με γκρι μπλουζάκι ξαπλωμένη σε ένα κρεβάτι με λευκό σεντόνι

Aπλοί τρόποι που μπορείτε να υιοθετήσετε για να σταματήσετε να αγχώνεστε για μικροπράγματα.


Οι άνθρωποι ταράζονται όχι από αυτά που συμβαίνουν αλλά από την άποψή τους για αυτά που συμβαίνουν - Επίκτητος

Όλοι μας αντιδρούμε υπερβολικά –τουλάχιστον κάποιες φορές- σε μικροπράγματα, συχνά χωρίς καν να το συνειδητοποιούμε. Αν πιάνετε τον εαυτό σας να αισθάνεται υπερβολικό θυμό ή ταραχή ή να γίνεστε αμυντικοί για ασήμαντα πράγματα, σκεφθείτε ότι υπάρχουν τρόποι για να διαχειριστείτε πιο αποτελεσματικά τα συναισθήματά σας.

Σίγουρα, είναι καλό να βιώνετε και να εκδηλώνετε τα συναισθήματα σας π.χ. με θυμό, αλλά αυτός ο τρόπος αντιμετώπισης συνήθως δεν είναι ο καλύτερος δυνατός.

Όταν επιτρέπουμε στον εαυτό μας να αναγνωρίζει τις ενοχλητικές αντιξοότητες και μετά να βρίσκει εποικοδομητικούς τρόπους να εκφράζεται και να τις αντιμετωπίζει, τότε αυτή η τακτική μας βοηθά πολύ καλύτερα μακροπρόθεσμα. Αν συμβεί κάτι πραγματικά δυσάρεστο, τότε είναι απολύτως λογικό να ταραχθούμε. Όμως, δεν είναι καλό να αγχωνόμαστε για όλα τα μικροπράγματα και να αντιδρούμε υπερβολικά κάθε φορά που ταραζόμαστε.

Τα πραγματικά προβλήματα αρχίζουν να εμφανίζονται όταν αντιδρούμε πολύ πιο έντονα από όσο είναι απαραίτητο σύμφωνα με τις περιστάσεις. Για παράδειγμα, όταν κάποιος σας προσπερνά απότομα με το αυτοκίνητο δεν είναι λόγος για να ουρλιάζετε, να χειρονομείτε και να βρίζετε για ό,τι συνέβη φωνάζοντας στον συνοδηγό σας. Φυσικά και έχει συμβεί σε όλους μας αυτό, αλλά η αλήθεια είναι ότι αυτές οι αντιδράσεις δεν βοηθούν καθόλου. Αυτό που μπορεί να γίνει είναι να μας βάλει σε κίνδυνο να προκαλέσουμε μεγαλύτερο πρόβλημα ή ακόμη και ατύχημα. Οι υπερβολικές αντιδράσεις ποτέ δεν βελτιώνουν τις καταστάσεις αλλάγια την ακρίβεια, συνήθως τις χειροτερεύουν. Το στρες στις ζωές μας μπορεί να δημιουργήσει τις συνθήκες για να αντιδρούμε υπερβολικά.

Αλλά ακόμη και αν απελευθερωθεί η ένταση της στιγμής μέσα από την αντίδρασή μας, δεν θα λυθεί η πραγματική πηγή του στρες. Το μόνο που κάνει, είναι, παραδόξως, να δημιουργεί περισσότερο στρες και άγχος. Οπότε, όταν συνειδητοποιείτε ότι αγχώνεστε για ασήμαντα πράγματα, μπορεί να είναι ένα σημάδι ότι υπάρχουν άλλα, βαθύτερα προβλήματα που δεν αντιμετωπίζετε και μπορεί να γίνετε έξαλλοι ανά πάσα στιγμή.

Πολλοί άνθρωποι που αντιδρούν υπερβολικά, τείνουν να μηρυκάζουν καταστάσεις που δεν πηγαίνουν όπως θα επιθυμούσαν, οπότε δεν είναι σε θέση να σκεφτούν οτιδήποτε άλλο. Η υπερβολική αντίδραση μπορεί να επηρεάσει την ευτυχία τους σε σημείο που να εμποδίζει να συμβούν τα πράματα που επιθυμούν πραγματικά. Η ενασχόληση με σκέψεις του τύπου Γιατί είμαι τόσο άτυχος/η; ή Πάντα μου συμβαίνει αυτό προκαλεί μόνο περισσότερο στρες και άγχος στις ζωές τους.

Γνωρίστε τι σας πυροδοτεί το άγχος

Όλοι μας έχουμε κάποια ευαίσθητα σημεία που αν μας τα πιέσουν, μπορεί να αντιδράσουμε υπερβολικά κάποιες φορές. Αν τα γνωρίζουμε, μπορούμε να μάθουμε να διατηρούμε τον αυτοέλεγχό μας όταν πιέζονται τα «κουμπιά» μας. Προσωπικά, αντιδρώ υπερβολικά και αισθάνομαι ότι πυροδοτούμαι όποτε εργάζομαι σκληρά και κάποιος μου κάνει άδικη κριτική. Είμαι αρκετά θετικός άνθρωπος και ενθαρρύνω τους άλλους και μπορώ επίσης να δεχθώ την εποικοδομητική κριτική αρκετά καλά. Παρ’ όλα αυτά, αν θεωρήσω ότι κάποιο άτομο είναι άδικα επικριτικό, είναι εύκολο για μένα να χάσω τον έλεγχο. Επειδή κατέχω αυτή τη γνώση για τον εαυτό μου, έχω μεγαλύτερη συνείδηση των αντιδράσεών μου και προσπαθώ να απαντάω πιο ήρεμα στους ανθρώπους όταν μου ασκούν κριτική.

Αν δεν έχετε πλήρη αντίληψη των ευαίσθητων σημείων σας και τι τα πυροδοτεί, μπορεί να σας βοηθήσει να σκεφτείτε τις περιπτώσεις που κάτι σας τάραξε όλη την προηγούμενη εβδομάδα. Είτε ήταν δικαιολογημένα, είτε όχι, εντοπίστε τα πράγματα που σας ενόχλησαν περισσότερο. Θα μπορούσε να είναι η απόρριψη, η κριτική, ή ακόμη και κάτι που δεν είχε καμιά σχέση με εσάς, όπως κάποιος που μιλούσε για πολιτική. Είναι επίσης σημαντικό να σκεφτείτε αν ήσασταν εκείνες τις στιγμές κουρασμένος/η, πεινασμένος/η, ή αγχωμένος/η με τη δουλειά. Την τελευταία φορά που αντιδράσατε υπερβολικά, τι σας συνέβαινε; Μήπως ήσασταν νηστικός/ή για αρκετή ώρα; Μήπως ήταν το τέλος μιας αγχωτικής εβδομάδας;

Αν μπορείτε να βρείτε τι σας προκαλεί ένταση και αποκτήσετε μια αίσθηση των συνθηκών που επικρατούν όταν ξεσπούν αυτές οι πυροδοτήσεις, μπορεί να καταφέρετε να διαχειριστείτε καλύτερα τον εαυτό σας όταν σας ταράξει κάτι στο μέλλον. Αυτό σας δίνει χρόνο να αντιληφθείτε καλύτερα τι ακριβώς συνέβη κατά τη διάρκεια εκείνων των στιγμών που χάσατε την ψυχραιμία σας. Είναι σημαντικό να κοιτάξετε πίσω και να μην τιμωρήσετε τον εαυτό σας για την υπερβολική αντίδραση, αλλά να μάθετε από την εμπειρία.

Ρωτήστε τον εαυτό σας μερικές ακόμη ερωτήσεις όπως, Γιατί το έκανα αυτό; και Τι θα μπορούσα να κάνω διαφορετικά;. Αν σας είναι δύσκολο να αναλογιστείτε τις πράξεις σας, διαχωρίστε τον εαυτό σας από το γεγονός για να το δείτε πιο καθαρά. Πώς θα το έβλεπαν άλλοι άνθρωποι; Πώς θα χειριζόταν την ίδια κατάσταση ένας άνθρωπος που θαυμάζετε; Δεν είναι εύκολο να επεξεργαστείτε εις βάθος το σκεπτικό που είχατε σε εκείνη την συνθήκη, αλλά θα σας βοηθήσει μακροπρόθεσμα να ανταποκριθείτε αντί να αντιδράσετε υπερβολικά.

Ελέγξτε τις προσδοκίες σας και βεβαιωθείτε ότι είναι ρεαλιστικές

Η ζωή μπορεί να ρέει ομαλά κάποιες φορές αλλά τα προβλήματα είναι αναπόφευκτα. Οι άνθρωποι και οι καταστάσεις δεν είναι πάντα προβλέψιμα. Αποστασιοποιηθείτε για λίγο από τον τρόπο που σκέφτεστε και αναλογιστείτε πώς μπορεί να αισθάνονται άλλοι άνθρωποι σε διάφορες περιπτώσεις. Οι υπερβολικές αντιδράσεις κάποιες φορές εκδηλώνονται όταν είμαστε υπερβολικά εστιασμένοι στους εαυτούς μας και στα δικά μας συναισθήματα.

Κανείς μας δεν δικαιούται την τέλεια ζωή. Μπορούμε να μειώσουμε σημαντικά τις πιθανότητες υπερβολικής αντίδρασης στις ατέλειες της ζωής, βρίσκοντας λίγο χρόνο για να διαχειριστούμε τις προσδοκίες μας.

Να έχετε πάντα στο μυαλό σας ότι αν κάτι σας ενοχλεί για πάρα πολύ καιρό, τότε η μικρότερη ενόχληση, ακόμη και για άσχετο θέμα μπορεί να σας ωθήσει στα άκρα.

Προσπαθήστε να αντιμετωπίσετε το παρελθόν και να επιλύσετε ό,τι σας ενοχλεί πραγματικά στο παρόν. Αν δεν το κάνετε αυτό, σας διαβεβαιώνω ότι θα συνεχίσετε να αγχώνεστε για ασήμαντα πράγματα. Αντιμετωπίστε τα ζητήματα άμεσα μόλις παρουσιαστούν. Βγάλτε το από μέσα σας ώστε να μπορέσετε να το αφήσετε να φύγει και να προχωρήσετε. Κρατήστε ημερολόγιο, γράψτε ένα γράμμα, κάντε ό,τι χρειάζεται για να το εκφράσετε.

Δεν είναι μυστικό ότι η ζωή μπορεί να γίνει σκληρή και όταν τα πράγματα δεν πηγαίνουν όπως επιθυμούμε είναι εύκολο να χάσουμε την υπομονή μας. Προσπαθήστε να διαχειριστείτε τον εαυτό σας ακολουθώντας τις παρακάτω συμβουλές, ώστε να μπορέσετε να ανταποκριθείτε κατάλληλα στις καταστάσεις που προκύπτουν στη ζωή σας, μία κάθε φορά.

Κάντε ένα μικρό διάλειμμα: Παρατηρήστε τις αλλαγές στο σώμα σας (ένταση στον αυχένα, ζεστά μάγουλα, αυξημένος καρδιακός παλμός). Αναπνεύστε βαθιά και ηρεμήστε.

Σκεφτείτε λογικά: Αναλογιστείτε ψύχραιμα τι συμβαίνει πλησιάζοντας πιο κοντά στην αντικειμενική αλήθεια αντί για την υποκειμενική σας εμπειρία. Βρείτε τρόπο να δείξετε συμπόνια και αποφύγετε να πάρετε προσωπικά αυτό που σας συνέβη.

Ενεργήστε: Εκφραστείτε με το «εγώ» ή απομακρυνθείτε από την κατάσταση. Αν είστε ακόμη ταραγμένοι, βρείτε έναν τρόπο να διοχετεύσετε διαφορετικά τα συναισθήματά σας.


Έφη Μεσιτίδου

 

Πηγή: psychologytoday.com
Απόδοση: Έφη Μεσιτίδου
Επιμέλεια: PsychologyNow.gr

 

Κάντε like στην σελίδα μας στο Facebook 
Ακολουθήστε μας στο Twitter 

Εγγραφείτε για να λαμβάνετε το newsletter μας!

Βρείτε μας στα...