psychologist-banner-2
thumb

6 κορυφαίοι ψυχολόγοι αποκαλύπτουν την έννοια της ελευθερίας μέσα από τις προσεγγίσεις τους

- Νόημα Ζωής
25 Μαρτίου 2023

Η αληθινή ελευθερία είναι πρωτίστως μια κατάσταση του νου, όχι μια φυσική κατάσταση, επομένως η μελέτη του νου είναι κεντρική για την έρευνα της ελευθερίας.


Όλοι επιθυμούμε την ελευθερία, αλλά δεν είμαστε πάντα τόσο σίγουροι για το τι είναι ή πώς να την επιτύχουμε. Αν ελευθερία σήμαινε απλώς να μην βρισκόμαστε σε ένα κελί φυλακής, τότε η συντριπτική πλειοψηφία από εμάς θα έπρεπε να είναι ελεύθερη, αλλά συχνά βρίσκουμε τους εαυτούς μας φυλακισμένους από εσωτερικά άγχη, ανησυχίες, συνήθειες, καταναγκασμούς, φόβους, κατάθλιψη, εθισμούς και λανθασμένες υποθέσεις. Επίσης, θα μπορούσατε να φυλακίσετε κάποιον όπως ο Σωκράτης, ο Μαχάτμα Γκάντι ή ο Νέλσον Μαντέλα αλλά θα ήταν, από πολλές απόψεις, πιο ελεύθεροι από τους δεσμοφύλακές τους.

Η αληθινή ελευθερία είναι πρωτίστως μια κατάσταση του νου, όχι μια φυσική κατάσταση, επομένως η μελέτη του νου είναι κεντρική για την έρευνα της ελευθερίας. Οι φιλόσοφοι και οι θεολόγοι είχαν πολλά να πουν για τη φύση της ελευθερίας και του νου επί χιλιετίες, αλλά ο κλάδος της ψυχολογίας, όπως τον γνωρίζουμε, είναι σχετικά νέος.

banner1

Η ψυχολογία, με απλά λόγια, είναι η μελέτη του νου. Για να μελετήσουμε και να κατανοήσουμε το νου πρέπει να τον παρατηρήσουμε. Βλέπουμε πώς λειτουργεί και παρακολουθώντας τι κάνει. Ο βασικός παράγοντας είναι ο “παρατηρών εαυτός”, η συνείδηση, που κάνει την παρατήρηση. Αν αγνοήσουμε τον παρατηρούντα εαυτό, όπως έκανε σε μεγάλο βαθμό η ψυχολογία μέχρι πρόσφατα, τότε μπορεί να εξετάζουμε το νου από λάθος οπτική γωνία, όπως προσπαθούμε να τον κατανοήσουμε σκεπτόμενοι γι’ αυτόν αντί να τον παρατηρούμε.

Τι έχουν να πουν λοιπόν ορισμένοι εκ των κορυφαίων ψυχολόγων για την ελευθερία;

Γουίλιαμ Τζέιμς (1842 – 1910)

Ο Τζέιμς ήταν Αμερικανός γιατρός, ψυχολόγος και φιλόσοφος, του οποίου το επιδραστικό έργο, «Οι Αρχές της Ψυχολογίας», αποτελεί το θεμέλιο της σύγχρονης ψυχολογίας. Τρία βασικά θέματα του έργου του Τζέιμς αφορούσαν την προσοχή, τον ντετερμινισμό και την πνευματικότητα. Σε σχέση με την προσοχή, εντόπισε τη σημασία της, πολύ πριν από το σύγχρονο ενδιαφέρον για τη στοχαστική νευροεπιστήμη, ως προϋπόθεση για την κατανόηση του εαυτού μας και τη διεξαγωγή μιας υγιούς ζωής.

Η στάση του Τζέιμς απέναντι στον ντετερμινισμό ήταν αυτό που αποκαλούσε “ήπιο ντετερμινισμό” αποστρεφόμενος τη μεταγενέστερη περιορισμένη και μοιρολατρική σκέψη που στη συνέχεια διαδόθηκε ευρέως. Πίστευε ότι έχουμε το περιθώριο να επιλέγουμε ελεύθερα τις πράξεις, τις στάσεις και τον τρόπο ύπαρξής μας στον κόσμο. Μπορεί να υπάρχουν ισχυρές βιολογικές και περιβαλλοντικές επιρροές στις σκέψεις, τα συναισθήματα και τις συμπεριφορές μας πέρα από τον έλεγχό μας, αλλά αυτό δεν μας καθορίζει.

Για τον Τζέιμς, η απόλυτη ελευθερία συνδέεται με την πνευματικότητα. Η απόλυτη ελευθερία, σύμφωνα με αυτόν, είναι η γνώση του Θεού ή του “ύψιστου” και η ανιδιοτελής ακολουθία του θελήματός του.

Σίγκμουντ Φρόιντ (1856 – 1939)

Η εκλαΐκευση της ψυχανάλυσης από τον Φρόυντ μας έδωσε την εικόνα του αρχετυπικού ψυχιάτρου. Είχε μια ζοφερή, μισανθρωπική άποψη για την ανθρωπότητα, ίσως επειδή διαμόρφωσε τις θεωρίες του σχεδόν αποκλειστικά από έναν σχετικά μικρό αριθμό νευρωτικών ανθρώπων.

Η επιδραστική εστίαση του Φρόιντ στην ψυχοπαθολογία μπορεί να είναι ο κύριος λόγος για τον οποίο για τον επόμενο αιώνα η ψυχολογία επικεντρώθηκε σχεδόν αποκλειστικά στην παθολογία και την ψυχική ασθένεια και όχι στη θετική ψυχολογία και την ευημερία. Ο Φρόιντ δεν είχε ποτέ υψηλούς στόχους όσον αφορά τα θεραπευτικά αποτελέσματα, ήταν ανοιχτά εχθρικός προς τη θρησκεία και απέρριπτε τη θρησκευτική εμπειρία.

Ήταν ένας σκληρός ντετερμινιστής της άποψης ότι οι πράξεις και οι αποφάσεις μας είναι ουσιαστικά προκαθορισμένες από τη βιολογία, την ανατροφή και τις ασυνείδητες διεργασίες μας και, επειδή δεν τις γνωρίζουμε, δεν έχουμε τη δυνατότητα να τις επιλέξουμε ούτε βρίσκονται υπό τον έλεγχό μας.

Κατά την άποψη αυτή, η ελεύθερη βούληση είναι μια ψευδαίσθηση.

Καρλ Γιουνγκ (1875 – 1961)

Ο Γιουνγκ ήταν Ελβετός ψυχολόγος, ο οποίος αρχικά ήταν στενός συνεργάτης του Φρόιντ, αλλά ακολούθησε μια πολύ διαφορετική κατεύθυνση από τον Φρόιντ, ιδιαίτερα σε σχέση με τις απόψεις του για το ασυνείδητο, τη θρησκεία και την ελεύθερη βούληση. Ήταν ένας βαθιά πνευματικός άνθρωπος, εν μέρει εμπνευσμένος από την εξοικείωσή του με τις μεγάλες μυθολογίες και τις σοφίες του κόσμου, αλλά και λόγω των βαθιά εσωστρεφών και στοχαστικών τάσεών του. Για τον Γιουνγκ, όλοι συνδεόμαστε όχι μόνο μέσω της φυσικής μας εγγύτητας μεταξύ μας, αλλά και μέσω ενός συλλογικού ασυνείδητου.

Αυτό είναι σαν ένας παγκόσμιος νους που, ως επί το πλείστον, δεν γνωρίζουμε σχεδόν καθόλου την ύπαρξή του, καθώς συνεχίζουμε την αφηρημένη καθημερινότητά μας. Την προσωπική μεταμόρφωση από ένα απομονωμένο άτομο σε ένα ελεύθερο, καθολικό, φωτισμένο ον ο Γιουνγκ την παρομοιάζει με ένα είδος πνευματικής αλχημείας.

Ως εκ τούτου, το αυτοκαθρέφτισμα ήταν κάτι που ο Γιουνγκ αγκάλιασε ολόψυχα, αλλά ο Φρόιντ απέφυγε σθεναρά. Για τον Γιουνγκ η προσωπική ανάπτυξη είχε να κάνει με την αφύπνιση της αυτογνωσίας και της συναίσθησης. Ο Γιουνγκ πίστευε στην ελεύθερη βούληση και θεωρούσε τον σκληρό ντετερμινισμό απλώς έναν τρόπο σκέψης.

Αν δεν συνδεθούμε με τον πυρήνα της ύπαρξής μας και δεν συνειδητοποιήσουμε ότι είναι συνεχής με τη συμπαντική ύπαρξη, τότε θα μας διέπει το ένστικτο, η αιτία και το αποτέλεσμα. Αυτό χαρακτηρίζει τον Γιουνγκ ως αρκετά διαφορετικό από τον Φρόυντ και τον μηδενισμό που συνδέεται με πολλούς υποστηρικτές του υπαρξισμού.


Διαβάστε σχετικά: Τι σημαίνει ελευθερία;


Burrhus Frederic ή BF Σκίνερ (1904 – 1990)

Ο Σκίνερ ήταν ένας Αμερικανός ψυχολόγος που ευθύνεται σε μεγάλο βαθμό για τη διάδοση του συμπεριφορισμού και της πειραματικής προσέγγισης για την κατανόηση της ανθρώπινης συμπεριφοράς. Τα εργαστηριακά πειράματα είναι χρήσιμα, αλλά είναι εγγενώς τεχνητά και περιορίζονται από τα πράγματα που μπορείτε ή επιλέγετε να μετρήσετε και να ελέγξετε.

Η άποψη του Σκίνερ για τον συμπεριφορισμό είναι έντονα ντετερμινιστική. Είδε την ελεύθερη βούληση, το συναίσθημα και τα κίνητρα ως ψευδαισθητικά καλύμματα για τις πραγματικές αιτίες της ανθρώπινης συμπεριφοράς: την επίδραση του περιβάλλοντος και της κλιμάκωσης στη βιολογία μας.

Έτσι, η άποψη του Σκίνερ ήταν ότι, μπορείτε να εξαρτάτε ή να εκπαιδεύετε τα ανθρώπινα όντα, όπως και τα ζώα, να σκέφτονται ή να κάνουν ό,τι θέλετε. Μπορείτε να ενισχύσετε ορισμένες συμπεριφορές και να τιμωρήσετε άλλες, προετοιμάζοντας έτσι τον εγκέφαλο και τη βιολογία να είναι όπως είναι. Το άτομο που διαπράττει ένα έγκλημα δεν έχει καμία πραγματική επιλογή επειδή ωθείται σε αυτό από τις περιβαλλοντικές συνθήκες και το προσωπικό ιστορικό, καθιστώντας την παράβαση του νόμου, για κάποιους ανθρώπους, φυσική και αναπόφευκτη.

Για άλλους, το να είναι νομοταγείς είναι εξίσου φυσικό λόγω του περιβάλλοντος και της ανατροφής τους. Το περιβάλλον έχει σαφώς σημαντική επιρροή πάνω μας και οι επιστήμες της νευροπλαστικότητας και της επιγενετικής ενισχύουν περαιτέρω την άποψη αυτή, αλλά υπάρχει κίνδυνος να θεωρήσουμε ότι ένας παράγοντας είναι το μόνο που υπάρχει. Αυτό που λειτουργεί εναντίον μας μπορεί επίσης να λειτουργήσει υπέρ μας.

Παρόλο που το περιβάλλον και η διαμόρφωση παίζουν σημαντικό ρόλο στον καθορισμό της σύνθεσης και της συμπεριφοράς μας, δεν είμαστε αναπόφευκτα αιχμάλωτοι αυτών, διότι μπορούμε να επιλέξουμε περιβάλλοντα και συμπεριφορές που θα αλλάξουν τον τρόπο με τον οποίο εκφράζονται ο εγκέφαλος και τα γονίδιά μας.

Βίκτορ Φρανκλ (1905 – 1997)

Ο Φρανκλ ήταν Αυστριακός ψυχίατρος, οι απόψεις του οποίου επηρεάστηκαν βαθιά από τις πραγματικές εμπειρίες του στα ναζιστικά στρατόπεδα συγκέντρωσης. Εκεί είχε ελάχιστο ή καθόλου έλεγχο των εξωτερικών του συνθηκών, αλλά αυτό τον οδήγησε να ανακαλύψει μια βαθιά αίσθηση αυτοπεποίθησης, διορατικότητας και νοήματος, η οποία άλλαξε βαθιά τον τρόπο με τον οποίο ο Φρανκλ βίωσε τη δοκιμασία του.

Οι συνθήκες του στρατοπέδου μπορεί να μην άλλαξαν, αλλά, παραδόξως, βρήκε την ελευθερία μέσα από την υπέρβαση της δυστυχίας, βρίσκοντας νόημα μέσα σε αυτήν και αγκαλιάζοντας το αντίθετο από το μίσος και την πικρία που θα ήταν αναμενόμενο. Η ελευθερία, για τον Φρανκλ, δεν ήταν μια εξωτερική υπόθεση, αλλά μια εσωτερική, που βασιζόταν στην επιλογή της στάσης απέναντι σε κάθε γεγονός. Αυτό είναι ριζικά μη ντετερμινιστικό.  

Ο Φρανκλ, όταν του ζητήθηκε να σχολιάσει την άποψη του Σκίνερ, είπε: “Ο άνθρωπος δεν παύει να είναι ζώο, αλλά ταυτόχρονα είναι απείρως περισσότερο από ζώο. … Τα πάντα μπορούν να αφαιρεθούν από έναν άνθρωπο εκτός από ένα πράγμα: την τελευταία από τις ανθρώπινες ελευθερίες – να επιλέγει κανείς τη στάση του σε κάθε δεδομένο σύνολο συνθηκών, να επιλέγει το δρόμο του”.

Σημαντικό μέρος της ικανότητας επιλογής και υπέρβασης είναι η επίγνωση, την οποία ο Φρανκλ παρομοιάζει με έναν χώρο μεταξύ ερεθίσματος και αντίδρασης, απηχώντας έντονα την έμφαση στην επίγνωση που είχαν προτρέψει προηγουμένως διάφορες παραδόσεις σοφίας και αργότερα οι προσεγγίσεις που βασίζονται στην ενσυνειδητότητα.

Μάρτιν Σέλινγκμαν (1942 – )

Ο Σέλινγκμαν είναι ένας Αμερικανός ψυχολόγος που δραστηριοποιήθηκε πολύ ενεργά στην ανακατεύθυνση της σύγχρονης ψυχολογίας από την ψυχοπαθολογία και την ενθάρρυνση να εξερευνήσει το πεδίο της θετικής ψυχολογίας.

Οι πρώιμες έρευνες του Σέλινγκμαν σε ζώα τον οδήγησαν στην ανακάλυψη αυτού που ονόμασε “μαθημένη αβοηθησία”, η οποία προκύπτει όταν δημιουργείς συστηματικά επώδυνες καταστάσεις από τις οποίες το ζώο δεν μπορεί να ξεφύγει. Σύντομα παύει να προσπαθεί να ξεφύγει ακόμη και όταν επανεισάγεται η δυνατότητα διαφυγής.

Ο Σέλινγκμαν έκανε παραλληλισμούς με τους ανθρώπους που ζουν με κατάθλιψη, οι οποίοι, καθώς δεν μπορούν να ξεφύγουν από τις σκέψεις και τα συναισθήματα που δεν θέλουν να βιώσουν, έμαθαν σε ένα είδος αδυναμίας και παραίτησης. Αντί απλώς να μετριάζει τα συμπτώματα της ψυχολογικής δυσφορίας ή να τα καλύπτει με φάρμακα, ο Seligman ήθελε να χρησιμοποιήσει τους θετικούς πόρους που είχε μέσα του το άτομο, όπως ο χαρακτήρας, οι δυνάμεις και οι αρετές.

Τα συμπεράσματα στα οποία κατέληξαν ο ίδιος και οι συνερευνητές του απηχούν αυτό που πολλές παραδόσεις σοφίας προτρέπουν εδώ και χιλιετίες. Η θετική ψυχολογία είναι εν μέρει ντετερμινιστική, δεδομένου ότι η ευτυχία καθορίζεται εν μέρει από τη γενετική και το περιβάλλον, αλλά αναγνωρίζει επίσης τη σημασία της ελεύθερης βούλησης, διότι είναι μέσα στην ικανότητά μας να επιλέγουμε ποια χαρακτηριστικά και ποιους πόρους καλλιεργούμε.

Η απαισιοδοξία οδηγεί προς μια κατεύθυνση και η αισιοδοξία προς μια άλλη. Οι απόψεις του Σέλινγκμαν σχετικά με την επιλογή των πεποιθήσεων στις οποίες εστιάζουμε σε περιόδους αντιξοότητας ευθυγραμμίζονται έντονα με αυτές του Φρανκλ. Οι άνθρωποι των οποίων η διάθεση για ευτυχία είναι κυρίως ευδαιμονική (ευτυχία ως νόημα) τείνουν να είναι πολύ πιο ευτυχισμένοι και πιο ανθεκτικοί στο στρες και την απογοήτευση.


Απόδοση – Επιμέλεια: PsychologyNow.gr
Πηγή

*Απαγορεύεται ρητώς η αναπαραγωγή χωρίς προηγούμενη άδεια των υπευθύνων της ιστοσελίδας*

2. banner diafhmishs mypsychologist koino

ΓΡΑΨΕ ΤΟ ΣΧΟΛΙΟ ΣΟΥ

Παρακολούθηση σχολίων
Ειδοποίηση για
1 Σχόλιο
Νεότερο
Το πιο παλιό Περισσότεροι ψήφοι
Inline Feedbacks
Δείτε όλα τα σχόλια
Ανώνυμος
1 χρόνο πριν

Παρακαλω να αναφέρετε την πηγή σας, για να μπορεσω να ανακατευθυνθω και να απαντησω στο πρωτότυπο αρθρο