PsychologyNow Team

Οι ρεαλιστικοί και εφικτοί στόχοι είναι το κλειδί για την ευεξία και την επιτυχία

Οι ρεαλιστικοί και εφικτοί στόχοι είναι το κλειδί για την ευεξία και την επιτυχία

PsychologyNow Team
χέρι που κρατάει μεγενθυτικό φακό

Αν μπορείτε να συνδυάσετε ένα «μεγάλο όραμα» με «μικρούς και ρεαλιστικούς στόχους», σταδιακά θα αναπτύξετε ένα ξεκάθαρο μονοπάτι με εφικτές δράσεις προς την κατεύθυνση που επιθυμείτε να πάρετε στη ζωή σας.


Όλοι έχουμε στόχους στη ζωή μας που είτε προωθούν την καριέρα μας, βελτιώνουν τις σχέσεις μας, χτίζουν έναν υγιέστερο τρόπο ζωής, ή απλά στόχοι για να απολαμβάνουμε περισσότερο τη ζωή και να είμαστε πιο ευτυχισμένοι.

Αλλά ο τρόπος που βάζουμε αυτούς τους στόχους παίζει τεράστιο ρόλο στην ικανότητά μας να τους επιτυγχάνουμε και να προοδεύουμε.

Σύμφωνα με μία νέα μελέτη που δημοσιεύτηκε στο περιοδικό European Journal of Personality, ένας σημαντικός παράγοντας για την υγιή στοχοθέτηση είναι να επιλέγουμε στόχους που θεωρούμε εφικτούς και ρεαλιστικούς.

Οι ερευνητές ζήτησαν από τους συμμετέχοντες να κατατάξουν τη σπουδαιότητα και την δυνατότητα επίτευξης των στόχων ζωής τους σε δέκα διαφορετικούς τομείς: υγεία, κοινωνία, προσωπική ανάπτυξη, κοινωνικές σχέσεις, φήμη, εικόνα, πλούτο, οικογένεια, ευθύνη για τις νεότερες γενιές και εργασία.

Ανακάλυψαν ότι όσο περισσότερο βαθμολογούσαν οι συμμετέχοντες τους στόχους τους ως «εφικτούς», τόσο μεγαλύτερη ήταν η γνωστική και συναισθηματική τους ευεξία. Ενώ εκείνοι που έβλεπαν τους στόχους τους ως μη ρεαλιστικούς ή ανέφικτους ήταν περισσότερο πιθανό να υποφέρουν και να μην έχουν κίνητρο για την επίτευξή τους.

Αυτό το εύρημα συνάδει με ένα δημοφιλές μοντέλο στοχοθέτησης που είναι γνωστό ως SMART και που έγινε δημοφιλές από τον ειδικό σε θέματα διοίκησης και επιχειρήσεων Πίτερ Ντράκερ.

Σύμφωνα με το SMART, ένας καλός στόχος είναι:

  • (Specific) – Συγκεκριμένος
    Οι στόχοι πρέπει να είναι συγκεκριμένοι, ώστε να έχετε ξεκάθαρη ιδέα τί είδους ενέργειες πρέπει να κάνετε για να τους επιτύχετε. Όταν οι στόχοι είναι συγκεκριμένοι υπάρχει συσχέτιση με αυξημένη κινητοποίηση και επιτυχία. Για παράδειγμα, αντί να πείτε Θέλω να είμαι υγιής, πείτε Θέλω να πηγαίνω για τρέξιμο το πρωί 3 φορές την εβδομάδα.

  • (Measurable) – Μετρήσιμος
    Οι στόχοι πρέπει να είναι μετρήσιμοι ώστε να έχετε τρόπο να υπολογίζετε την πρόοδό σας. Για παράδειγμα, Θέλω να μπορώ να τρέχω ένα χιλιόμετρο σε λιγότερο από 7 λεπτά είναι ένας καλός μετρήσιμος στόχος επειδή μπορείτε να δείτε πόσο πιο κοντά βρίσκεστε στον στόχο σας με τον πάροδο του χρόνου.

Ένας άλλος καλός τρόπος για να μετράτε τους στόχους σας είναι ο χρόνος που ξοδεύετε για αυτούς, όπως το Θέλω να περνάω τουλάχιστον 1 ώρα την ημέρα γράφοντας είναι ένας τρόπος για να κρατάτε τον εαυτό σας συνεπή και να διατηρείτε έναν σταθερό ρυθμό.

  • (Achievable) – Εφικτός
    Οι στόχοι πρέπει να είναι σχετικά εύκολοι και εφικτοί ώστε να έχετε μία ρεαλιστική ευκαιρία να ολοκληρώσετε τον στόχο. Αν ο στόχος είναι μη ρεαλιστικός ή απίθανος, πιθανώς θα απογοητευτείτε και θα παρατήσετε τελείως τον στόχο σας.

Αλλά αν κρατάτε τους στόχους σας μικρούς, τότε μπορείτε πάντα να επιλέξετε έναν ελαφρώς μεγαλύτερο στόχο όταν τον πετύχετε. Για παράδειγμα, αν είστε κάποιος που έχει πρόβλημα να τρώει υγιεινά φαγητά, ίσως είναι ευκολότερο να θέσετε έναν μικρό στόχο όπως Θα αντικαταστήσω το μεσημεριανό μου σνακ με μία σαλάτα, παρά να προσπαθήσετε να αλλάξετε τελείως τη διατροφή σας σε μια νύχτα.

  • (Relevant) – Σχετικός
    Οι στόχοι θα πρέπει να είναι σχετικοί με τις πραγματικές σας αξίες και προτεραιότητες στη ζωή. Αν ένας στόχος δεν αντικατοπτρίζει το που θέλετε να φτάσετε στη ζωή σας, τότε δεν υπάρχει πραγματικός λόγος να τον επιδιώξετε και να προσπαθήσετε να τον επιτύχετε. Για παράδειγμα, αν η τρέχουσα προτεραιότητά σας στη ζωή είναι η υγεία, τότε να θέσετε στόχους που σχετίζονται με την υγεία, ή αν η τρέχουσα προτεραιότητά σας στη ζωή είναι η εργασία, τότε να θέσετε στόχους που σχετίζονται με την εργασία.
  • (Time-Bound) – Με προθεσμία
    Οι στόχοι πρέπει να έχουν χρονικούς περιορισμούς και συγκεκριμένη προθεσμία. Αυτό σας δίνει ξεκάθαρο χρονικό πλαίσιο για να προσπαθήσετε να επιτύχετε τον στόχο σας, γεγονός που προσθέτει επιπλέον πίεση και κινητοποίηση για να τον επιδιώξετε αντί να τον αναβάλλετε ασταμάτητα.

Επίσης, όταν φτάσετε στην προθεσμία που είχατε θέσει, σας δίνεται η ευκαιρία να κάνετε ένα βήμα πίσω και να επαναξιολογήσετε τον στόχο σας σε περίπτωση που δεν καταφέρετε δεν τον επιτύχετε. Για παράδειγμα, Θα χάσω 5 κιλά σε 30 ημέρες ή Θα γράψω 3 άρθρα μέχρι το τέλος του μήνα.

Η μέθοδος SMART για την στοχοθέτηση αποτελεί μία πολύ χρήσιμη καθοδήγηση.

Δεν είναι 100% απαραίτητο όλοι οι στόχοι σας να ακολουθούν αυτά τα κριτήρια, αλλά σίγουρα μπορείτε να τα λάβετε υπόψη σας όποτε θέτετε νέους στόχους σε κάποιον τομέα της ζωής σας που επιθυμείτε να βελτιώσετε, ειδικά αν δυσκολευτήκατε να δείτε πρόοδο στο παρελθόν.

Ενώ δεν υπάρχει κάτι κακό στο να έχετε ένα «μεγάλο όραμα» για το μέλλον και δεν υπάρχει κάτι κακό με τα «μεγάλα όνειρα» και τις «μεγάλες φιλοδοξίες» στη ζωή, η στοχοθέτηση μικρών και ρεαλιστικών στόχων είναι ο τρόπος για να επιτύχετε αυτά που θέλετε την πάροδο του χρόνου.

 

Εν τέλει, αν μπορείτε να συνδυάσετε ένα «μεγάλο όραμα» με «μικρούς και ρεαλιστικούς στόχους», σταδιακά θα αναπτύξετε ένα ξεκάθαρο μονοπάτι με εφικτές δράσεις προς την κατεύθυνση που επιθυμείτε να πάρετε στη ζωή σας.

 

Όταν κάποιο μου λένε ότι έχουν έναν στόχο αλλά Δεν ξέρω από που να ξεκινήσω, συχνά τους ενθαρρύνω να κάνουν μικρότερα βήματα στην αρχή. Τους ενθαρρύνω να ρωτήσουν τον εαυτό τους, Ποιο είναι το πιο μικρό βήμα που μπορώ να κάνω σήμερα προς την σωστή κατεύθυνση;

Αν μπορείτε να κάνετε έστω και μια μικρή πρόοδο κάθε μέρα, τότε κάποια μέρα στο μέλλον θα κοιτάξετε πίσω σας και θα μείνετε φοβερά έκπληκτοι για το πόσο μακριά φτάσατε. Όπως λέει μία δημοφιλής κινέζικη παροιμία Ένα ταξίδι χιλίων χιλιομέτρων ξεκινάει με ένα μικρό βήμα.

Δεν υπάρχει μόνο ένα βήμα προς την σωστή κατεύθυνση που να είναι πολύ μικρό ή πολύ εύκολο. Μπορείτε πάντοτε να κάνετε ακόμη ένα βήμα, μετά άλλο ένα και μετά πάλι άλλο ένα.

Όταν θέτετε ρεαλιστικούς και εφικτούς στόχους, αρχίζετε να αποκτάτε περισσότερη αυτοπεποίθηση. Αρχίζετε να βλέπετε πρόοδο και αυτό σας κρατάει κινητοποιημένους και σας δίνει έμπνευση να συνεχίσετε. Από την άλλη πλευρά, αν θέτετε μη ρεαλιστικούς ή ανέφικτους στόχους, θα απογοητευτείτε γρήγορα και θα θέλετε να παρατήσετε τελείως τους στόχους σας.

Κάντε ένα βήμα τη φορά και ξεκινήστε να βλέπετε πρόοδο από σήμερα κιόλας.


Έφη Μεσιτίδου

 

Πηγή: theemotionmachine.com
Απόδοση: Έφη Μεσιτίδου
Επιμέλεια: PsychologyNow.gr

 

Κάντε like στην σελίδα μας στο Facebook 
Ακολουθήστε μας στο Twitter 

Εγγραφείτε για να λαμβάνετε το newsletter μας!

Βρείτε μας στα...