PsychologyNow Team

Η 20λεπτη επαφή με τη φύση μπορεί να μειώσει την ορμόνη του στρες

Η 20λεπτη επαφή με τη φύση μπορεί να μειώσει την ορμόνη του στρες

PsychologyNow Team
γυναίκα που κάθεται σε παγκάκι στη φύση

«Γνωρίζαμε ότι το να περνάμε χρόνο στη φύση μειώνει το στρες, αλλά μέχρι τώρα δεν ήταν σαφές πόσο χρόνος είναι αρκετός, πόσο συχνά χρειάζεται ή ακόμα και τι είδους εμπειρία στη φύση θα μας ωφελήσει».


Ακόμη και μια 20-λεπτη εμπειρία στη φύση μπορεί να μειώσει σημαντικά τα επίπεδα της ορμόνης του στρες, σύμφωνα με νέα έρευνα που δημοσιεύθηκε στο επιστημονικό περιοδικό Frontiers in Psychology.

Η μελέτη μας δείχνει ότι για την μεγαλύτερη απόδοση, όσον αφορά την αποτελεσματική μείωση των επιπέδων της ορμόνης του στρες, της κορτιζόλης, θα πρέπει να περνάμε 20 έως 30 λεπτά καθιστοί ή περπατώντας σε ένα περιβάλλον που μάς παρέχει μια αίσθηση της φύσης.

Οι ερευνητές αναφέρουν ότι οι επαγγελματίες υγείας μπορούν να χρησιμοποιήσουν αυτό το εύρημα ως κατευθυντήρια γραμμή για τη συνταγογράφηση «φυσικών χαπιών» στους ασθενείς τους. Πρόκειται για μια λύση χαμηλού κόστους η οποία βοηθά στη μείωση των αρνητικών επιπτώσεων για την υγεία από την επίδραση της αυξανόμενης αστικοποίησης και τον καθιστικό τρόπο ζωής που κυριαρχείται από τον υπερβολικό μπροστά στις οθόνες.

Για ένα χρονικό διάστημα 8 εβδομάδων, οι συμμετέχοντες κλήθηκαν να έρθουν σε επαφή με τη φύση για διάρκεια 10 λεπτών ή περισσότερο, τουλάχιστον 3 φορές την εβδομάδα. Τα επίπεδα της κορτιζόλης, μετρήθηκαν από δείγματα σιέλου πριν και μετά την προτεινόμενη αγωγή, κάθε δύο εβδομάδες.

Οι συμμετέχοντες ήταν ελεύθεροι να επιλέξουν την ώρα της ημέρας, τη διάρκεια, και το μέρος της εμπειρίας τους με τη φύση, η οποία οριζόταν ως οπουδήποτε έξω από το σπίτι όπου κατά τη γνώμη των συμμετεχόντων, τους έκανε να αισθάνονται ότι έχουν αλληλεπίδραση με τη φύση, λένε οι ερευνητές.

Υπήρχαν μερικοί περιορισμοί ως προς την ελαχιστοποίηση παραγόντων που είναι γνωστό ότι επηρεάζουν το άγχος: η επαφή με τη φύση στο φως της ημέρας, η έλλειψη αερόβιας άσκησης, και η αποφυγή τη χρήσης των κοινωνικών δικτύων, του διαδικτύου.

Χτίζοντας προσωπική ευελιξία στο πείραμα, μάς επέτρεψε να προσδιορίσουμε τη βέλτιστη διάρκεια ενός «φυσικού χαπιού», ανεξάρτητα από το πότε ή πού είχε ληφθεί, και υπό τις κανονικές συνθήκες της σύγχρονης ζωής, με τον απρόβλεπτο και ταραχώδη προγραμματισμό της καθημερινότητας.

Τα ευρήματα έδειξαν ότι μια εμπειρία στη φύση για μόνο 20 λεπτά ήταν αρκετή για να μειώσει σημαντικά τα επίπεδα της κορτιζόλης. Ωστόσο, αν περνάμε λίγο περισσότερο χρόνο αποκλειστικά μέσα στη φύση, όπως για 20 με 30 λεπτά καθιστοί ή περπατώντας, τα επίπεδα της κορτιζόλης μειώνονται ακόμα περισσότερο. Μετά από αυτή την εμπειρία, επιπρόσθετα αντικαταθλιπτικά οφέλη συνεχίζουν να προστίθενται αλλά με ένα πιο αργό ρυθμό.

Οι επαγγελματίες υγείας μπορούν να χρησιμοποιήσουν τα αποτελέσματα της έρευνάς μας ως έναν εμπειρικό κανόνα για το τι χρειάζεται να προσθέσουν σε μια συνταγή «φυσικού χαπιού», λένε οι ερευνητές. Παρέχει τις πρώτες εκτιμήσεις για το πώς οι εμπειρίες στη φύση επηρεάζουν τα επίπεδα του άγχους στο πλαίσιο της συνηθισμένης καθημερινής ζωής και ανοίγει νέους ορίζοντες αντιμετωπίζοντας ορισμένες από τις περιπλοκότητες της μέτρησης μιας αποτελεσματικής «δόσης» της φύσης.

H πειραματική μας προσέγγισή μπορεί να χρησιμοποιηθεί ως εργαλείο προκειμένου να αξιολογηθεί πως η ηλικία, το φύλο, η εποχικότητα, η σωματική ικανότητα και η κουλτούρα επηρεάζουν την αποτελεσματικότητα της ευημερίας που προκύπτει από την εμπειρία στη φύση. Αυτό θα επιτρέψει την εξατομίκευση της συνταγογράφησης «φυσικών χαπιών», παρέχοντας επίσης και μια βαθύτερη κατανόηση για τη βελτίωση του σχεδιασμού πόλεων και προγραμμάτων ευημερίας.


Vas perk

 

Μελέτη: Urban Nature Experiences Reduce Stress in the Context of Daily Life Based on Salivary Biomarkers
Απόδοση: Βασιλική Πέρκα
Επιμέλεια: PsychologyNow.gr

Κάντε like στην σελίδα μας στο Facebook 
Ακολουθήστε μας στο Twitter 

Σχετικά Άρθρα

Εγγραφείτε για να λαμβάνετε το newsletter μας!

Βρείτε μας στα...